Diskuze

Bál se druhý pilot promluvit? Proč Sověti sestřelili let KAL 902

(2. díl) Před 40 lety sovětští stíhači sestřelili let korejských aerolinek KAL 902, který zabloudil nad sovětské území. Shodou okolností zemřeli „pouze“ dva lidé. Ale kde se vlastně stala chyba či spíše chyby?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Jen takové drobné upozornění k jinak pěknému článku - teplota se udává ve stupních °C, nikoli minutách ́C ;-)

0 0
možnosti
LM

Tak jsem si znovu přečetl článek o sestřelu civilního letadla s 290 cestujícími americkým křižníkem Vincennes. A ten zásadní rozdíl je vidět. Tady se ryje do Rusů, že i přes to, že letadlo letělo hluboko v Sovětském prostoru a nereagovalo na stíhačku, tak jej sestřelili. Ale Američani na výletě daleko od domova, chudáci zahnaní ozbrojenými čluny 4km do iránských vod, nerozlišili radarový odraz velkého dopravního letounu od F14, ani rozdíl rychlostí jim nevadil, vymysleli si i klesání letounu, ignorovali civilní kód odpovídače a za bílého dne letoun sestřelili. 290 mrtvých a pozdější vyznamenání pro kapitána. To je prostě ten rozdíl mezi Rusy a Američany.;-€

8 9
možnosti
PM

P22e39t28r 33M92a24j57e42r

22. 4. 2018 12:03

Aby vám nepraskla žilka továrišč.

4 2
možnosti
MB

...."Například mohl být hlubší příčinou vzniku situace a následného jednání posádky tradiční způsob jednání zakořeněný v kultuře korejské společnosti? Mohla submisivita a úcta členů posádky projevovaná zkušenému kapitánovi, veteránu korejské války, zapříčinit, že na navigační chybu dlouho nikdo neupozornil?....Jak se ukázalo, v historii korejského letectví došlo k fatálním nehodám, v jejichž průběhu služebně mladší členové posádky v kritické situaci neprojevili nesouhlas s chybným řešením navrženým či přímo vykonávaným samotným velitelem posádky...

Tento problem ovsem nebyl (a neni) typicky pouze pro korejske letectvi.

1 0
možnosti
PS

P67e46t93r 45S66o61u48k44u62p

21. 4. 2018 23:40

Těšil jsem se na druhý díl s tím, že se dozvím, co se popleteným pilotům honilo v hlavě. Bohužel ale jen mlžili.

Ignorovat Ruskou stíhačku a ani se o tom nezmínit kontrolní věži, to museli být zvláštní pochody ...

Z toho mohlo být snad nejpodstatnější ponaučení. Jak si zavčas připustit vlastní chybu.

11 0
možnosti
DA

D50a66n30i91e51l 50A38d55a74m

21. 4. 2018 15:57

Článek měl vyjít až v době, kdy bude možné si aplikaci stáhnout.

0 0
možnosti
ZP

Nechci být hnidopich, ale INS není inerční ale inerciální navigační systém! Autore, autore!

1 0
možnosti
JK

J33i11r29i 29K60o13s28t96k75a

21. 4. 2018 15:26

"Bohužel sovětská strana se z události do té míry nepoučila, že k jejímu opakování došlo v roce 1983..."

Ještěže se poučili Korejci...

9 1
možnosti
RS

Ledadlo může kvůli navigační chybě nebo poruše opustit trasu. To ale není důvod, aby bylo sestřeleno. A obvzláště ne v případě, kdy je zřejmé, že jde o civilní stroj.

5 2
možnosti
IP

V článku jsou určité nepřesnosti.

Su-15 neměl zabudovaný kanón, ten se podvěšoval pod trup ve dvojici kontejnerů UPK-23-250. Není však známo jestli je Bosovův Su-15TM měl při zásahu. Primární zbraní letounu byla dvojice těžkých řízených střel R-98MR a MT.

Jefim Gordon, uznávaný letecký publicista uvádí, že Bosov se přiblížil k letadlu dvakrát a zleva a až západní média později tvrdila opak. Dále Gordon uvádí, že Bosov Boeing nejprve ohlásil jako typ 747.

Neodpálil dvojici R-60 ale střelu R-98MR a ohlásil že zaznamenal zásah a klesání cíle. Podle některých zdrojů druhou střelu neodpálil, protože neudržel zamčený cíl, jiné zdroje tvrdí že střelu odpálil ta ale cíl minula.

K Boeingu poté startovaly další letouny Su-15, MiG-25 aJak-28 z různých základen,

3 0
možnosti
JJ

Nepoučili se ani Sověti.

Vzpomeňte na toho Němce, co doletěl s Cessnou až na Rudé náměstí.

3 0
možnosti
LM

L38u31b15o 64M37a32c93h48o

23. 4. 2018 17:36

Mathias Rust?

0 0
možnosti
FF

Chápu, že angažovaná novinařina je dnes nutností, ale neměli byste to tak přehánět.

1."V podstatě jen drobností je, že posádka boeingu stíhače zaznamenala na pravé straně místo na levé, což odporuje mezinárodním předpisům pro zásah."

To není pravda, levá strana je pouze stranou prioritní, protože se předpokládá že na ní sedí kapitán, ale je zcela věcí pilota záchytného stíhače jak a kde je ukáže , rozhodující je ze se dostává do zorného pole pilota zachytávaného stroje , což se očividně stalo a korejský pilot jednoznačně potvrdil, že ho viděl a došlo mu o co jde. Nikde se nepíše přijel si zprava mohu tě ignorovat.

2. "Závažnější je poznámka o odlišnosti civilních a vojenských frekvencí učiněná kapitánem korejského letadla. Ta naznačuje, že posádka měla snahu se po frekvenci domluvit, ale vojenské letouny nebyly vybaveny VHF stanicemi, které běžně používal civilní letecký provoz. " Opět jasné překroucení pravdy. 121.5MHz je jednoznačně identifikována jako IAD tedy civilní nouzová frekvence a piloti korejského letadla to museli vědět, stejně tak museli vědět, že MAD tedy Military Air Destress, vojenská nouzová frekvence je 243.0 MHz.

Čili to byli korejští piloti kdo věděli, že vede nich letí vojenské letadlo, věděli, že jde o záchytný stíhač, to pozná i malé dítě a byli proškoleny, že zde končí legrace tzn. oni jsou povinni nediskutovat a bez debat následovat záchytné letadlo, protože jinak jdou k zemi. Předpisy jim nedovolovali se vykecávat s pilotem záchytného letadla, ale když to chtěli zkoušet měli to zkoušet na MAD 243MHz.

Hledat nějaké chyby na straně sovětů je dost komické.

22 2
možnosti
FF

Zopakujme si fakta, letadlo letící do Paříže se objeví nad Murmanskem to je o radově tisíce km jinde a to 500km uvnitř vzdušného prostoru SSSR, aby toho nebylo málo tak nad strategicky důležitou vojenskou oblasti. Když ho záchytný stíhači zachytí a piloti zachyceného letadla později potvrdí, že věděli o záchytných stíhačích, vytrvale je ignorují a letí dál do nitra sovětského vzdušného prostoru . Sověti si najdou čas na to, aby sestřel schválil někdo jiný než někdo kdo zrovna velí dané letce na zemi. Podle tehdejších sovětských pravidle to zřejmě byl až někdo kdo v hodnosti generála nebo plukovníka kdo velel PVO v dané oblasti. newvím co by mělo následovat riskovat, že někdo naložil jadernou zbraň do civilního letadla nebo použil civilní letadlo jako špionážní? Asi ne čili sestřelit. To se stlo, a že piloty nevyznamenali, proboha proč by to dělali, za to ž eplnili rozkazy asi ne , za to že sestřlili civilní letadlo asi ne . Prostě jsou věci v kterých sice vše uděláte správně ,ale fakt to není na metal. Zároveň ale nikde nevidím chybu na straně SSSR. Spíš to jsou korejští piloti, kteří létají tam kde nemají, to se stane , problém je , že pak ignorují jasné předpisy a musí to skončit jak musí. Ze stejného důvodu pak šek k zemi opět korejsky KAL007

Zduraznuji oboji se stlu hluboko ve vzdušném prosotru SSSR, nad sttegickými oblastmi s jadrnými zbaněmi, a ano i když postupovlai správně sejmuli civilní letadlo a ano nikoho nevyznamenali. Podle mého správně.

Srovnejme s Iran Air 655, to USA sejmulo v mezinárodním vzdušném prostoru uvnitř letového koridoru na pravidelné lince, o sestřelu rozhodl místní poštmistr a USA následně poštmistra vyznamenali.

20 0
možnosti
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 19 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 19 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 19 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 33 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

v diskusi je 10 příspěvků

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...