Nejen spokojení klienti hradeckého domova pro seniory, ale i nadšení zaměstnanci jsou znamením, že se společné úsilí o zajištění kvalitní péče a životních podmínek klientů ubírá dobrým směrem.
„Šlape to už od přijímacího pohovoru, i díky organizaci práce je o klienty bezvadně postaráno,“ zaznívá ze strany obětavých a odborně vyškolených pracovníků, kterých je v zařízení v příjemném prostředí poblíž lesů na Novém Hradci Králové téměř 250.
Pečlivý výběr zaměstnanců
Domov U Biřičky Královéhradecký kraj zřizuje za účelem zajištění pobytových služeb sociální péče pro seniory.
Domov má celkovou kapacitu 340 lůžek. Služby domova, tedy zejména služby ubytovací, stravovací, sociální péči a zdravotní péči, zajišťují zaměstnanci celé řady profesí. Zařízení se tak řadí mezi největší poskytovatele sociálních služeb v České republice. K dispozici seniorům je od roku 1965.
Zaměstnanci jsou vybíráni velmi pečlivě tak, aby uměli pečovat s láskou, pochopením a úsměvem každý den, i když každodenní péče o člověka je práce nesmírně náročná.
Největší skupina jsou pracovníci v sociálních službách, jinak také pečovatelky. Mají na starost osobní péči o každou dámu, každého pána. To znamená každodenní zajišťování osobní hygieny, podání jídla, péče o lůžko a o prádlo, vysazování, aktivity, pomoc v dalších denní záležitostech dle individuálních potřeb a také vedení dokumentace. K tomu je zapotřebí především mít rád lidi, staré lidi, respektovat jejich tempo a specifika, která stáří přináší. Znalosti a dovednosti si každý nový zaměstnanec na této pozici osvojí v rámci zaučení a doplnění kvalifikačního kurzu, který hradí zaměstnavatel. Proces zaučování trvá tři měsíce. Je pečlivě zpracován tak, aby se noví zaměstnanci cítili dobře a věděli, že se jim skutečně věnujeme. K tomu jsou určeni dva metodici, kteří nové zaměstnance v přímé péči provázejí a učí je všemu potřebnému. Z řad pečovatelek jsou vybírány vedoucí domácnosti.
Následují zdravotníci, kteří pracují na pozicích všeobecných a praktických sester a také nutričních terapeutů. Starají se o zdravotní stav klientů domova.
Početnými skupinami jsou také sociální pracovníci starající se o administrativní a osobní záležitosti klientů, naplnění jejich legislativních práv a také o aktivity. Dále jsou to lidé starající se o úklid a čistotu vnitřních i vnějších prostor, o technickou údržbu, o čisté a voňavé prádlo, o dobré jídlo, o majetek Královéhradeckého kraje a administrativní a finanční záležitosti. Celkem je to 247 zaměstnanců. Domov nabízí volné pozice na svých webových stránkách, některé inzeruje také pomocí sociálních sítí. S uchazeči o práci jsou vedeny rozhovory a vybráni jsou ti, kteří nejlépe prokážou předpoklady, proto není vybrán každý, i když místo zůstane následně volné.
Zaměstnavatel vede s novými zaměstnanci a následně i služebně staršími zaměstnanci rozhovory, aby zjistil, jestli naplňuje očekávání a stará se o své lidi dobře.
Podle výsledků to vypadá, že se to u naprosté většiny zaměstnanců daří. Stačí se jich zeptat.
Na otázku Proč jste do domova přišli pracovat? například uvádějí: „Byla jsem zde již dříve na praxi a jako dobrovolník, líbilo se mi tu.“ Podle dalších bylo důvodem doporučení od současného kolegy nebo naplnění cíle změnit zaměstnání.
Pochvala za podporu
Kladné odpovědi padají i na dotaz, zda budoucí zaměstnanci měli dostatečnou podporu v době zaškolování. „Naprostá podpora ode všech, musím je pochválit,“ odpovídá stručně, avšak výstižně jeden z nich.
„Nikdy se ke mně nikdo neotočil zády, napříč celou Biřičkou velmi dobré,“ doplňuje další.
Někteří pracovníci mohou zpětně hodnotit své začátky v novohradeckém zařízení a odpovědět na to, v čem podle jejich názoru Domov U Biřičky vyniká a kde jsou jeho nejsilnější stránky: „Celkově je tady výborná organizace a spolupráce jednotlivých útvarů. Šlape to už od přijímacích pohovorů,“ pochvaluje si další člen personálu domova. Uznání týkající se organizace práce a bezvadné péče o klienty je předmětem i dalších odpovědí.
Více na https://www.ddhk.cz/,https://www.facebook.com/domovubiricky