Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bude Praha chránit torza, nebo stavět hodnotnou architekturu?

Komerční sdělení   0:02aktualizováno  0:02 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Jen málokdo ví, že budovy tolik diskutovaného pražského komplexu Transgasu dnes vypadají podstatně jinak než v době svého vzniku. Transgas je navíc jen nešťastným torzem celkové původní koncepce ze 70. let. Přesto se stále najde dost jeho ohnivých zastánců, kteří brání tomu, aby se do atraktivní lokality na pražské Vinohradské třídě vrátil život.

Budovy pražského komplexu Transgasu dnes vypadají podstatně jinak než v době svého vzniku v 70. letech minulého století. | foto: HB Reavis

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Někteří pamětníci z řad čtenářů si možná dokážou vybavit, že dnešní vzhled Transgasu je značně odlišný od toho, jak budovy vypadaly v době svojí dostavby. Došlo ke změnám v podobě a barvách vnějšího proskleného opláštění, které je pro vzhled stavby určující. Budovy, kterým nešlo upřít jistou originalitu, tak už ve své původní podobě neexistují. Postupně prošly mnoha dalšími úpravami, jež často likvidovaly to nejcennější, co se zde nacházelo.

To se projevilo i při výběru vnitřního vybavení, které současný vlastník budov, společnost HB Reavis, nabídl bezplatně do sbírek Národního památkového ústavu a Národního muzea. „Cenností ze 70. let bylo opravdu poskrovnu. Sami jsme byli překvapeni, že z této doby se alespoň v částečně autentické podobě dochovalo snad jen schodiště, které již bylo odborně sejmuto a je uchováno v depozitáři,“ říká Jakub Verner, tiskový mluvčí HB Reavis.

Budovy pražského komplexu Transgasu dnes vypadají podstatně jinak než v době...
Budovy pražského komplexu Transgasu dnes vypadají podstatně jinak než v době...

„I když jde o stavby, které se pokoušely narušit dosti monotónní architekturu socialistického Československa, jde zároveň o stavby, které byly projevem omezeného dobového urbanismu, jenž cíleně boural přirozenou strukturu měst a vytvářel až bezcitně solitéry,“ říká o Transgasu světoznámá česká architektka Eva Jiřičná.

„Skupina nesourodých domů zde působí neměstotvorně, brutálně (nemyšleno brutalisticky) až agresivně. Veřejná prostranství mezi jednotlivými objekty, myšlená původně jako živé piazzetty, jsou naprosto nefunkční a umrtvují celý prostor,“ dodává historik architektury a vysokoškolský pedagog Patrik Líbal.

Dalším velkým problémem dnešního stavu Transgasu je veřejný prostor v okolí budov. To, že stávající podoba celého komplexu odporuje zásadám pro fungující veřejný prostor, zjistíme již po zběžném nahlédnutí do koncepční studie Vinohradské třídy z dílny Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR).

Transgasu chybí zejména živější přízemí a nádvoří důležité pro městský život. Rozvolněná zástavba areálu je příčinou obtížně fungujícího parteru budov. Na jejich nádvoří není možný bezbariérový přístup a četná tmavá zákoutí a celková nepřehlednost areálu lákají spíše problémové osoby. Normálnímu návštěvníkovi naopak rozhodně na pocitu bezpečí nepřidají.

Komplex Transgasu má palčivý problém i s parkováním aut na jednotlivých vnitřních „náměstíčkách“. „Budovy byly koncepčně řešeny bez podzemních parkingů a s parkujícími vozidly se nepočítalo. Ve výsledku automobily parkují na všech možných volných místech v parteru budovy, a degradují tak volná prostranství okolo stavby,“ říká architekt Jakub Cigler ze studia Jakub Cigler Architekti.

„Vize šedesátých let v mnoha ohledech negovaly tradiční urbanismus kompaktního města. Ideálem té doby byla rozvolněná zástavba, městské dálnice a veřejné stavby. Ignorování historického kontextu je dobře patrné na plánovaném dopravním průtahu Prahou severojižním směrem. Ten uvažoval o rozsáhlé demolici několika desítek bloků na pomezí Nového města a Vinohrad,“ dodává Jakub Cigler.

V místě, kde dnes budovy Transgasu stojí, je plánována novostavba polyfunkční, energeticky vysoce úsporné budovy. Návrh architektonického studia Jakub Cigler Architekti počítá s revitalizací této oblasti – ve zklidněném vnitrobloku by vznikl nový veřejný prostor se zelení, veřejnosti přístupnými terasami a bezbariérovým průchodem skrz území. Návrh je rozčleněn na sedm domů a reflektuje okolní měřítko Vinohrad. Dosavadní snahy prohlásit Transgas za kulturní památku však tomuto záměru brání.

„Pokud má být místo příjemné a atraktivní, musí být s ohledem na to koncipována celá budova. Základem města jsou nejen funkční obchodní plochy, ale i kavárny, místa pro relaxaci nebo třeba pouliční vystoupení,“ uzavírá Jakub Cigler.

Témata: Jakub Cigler

Nejčtenější

Nový král levných telefonů je tady! Na trhu je Honor 7S

Nový král levných telefonů je tady! Na trhu je Honor 7S

Značka smartphonů Honor na náš trh uvedla trhák střední třídy. Honor 7S je v současnosti nejmenším Honor modelem vůbec...

Deset důvodů, proč jsou datovky lepší než maily a dopis

Deset důvodů, proč jsou datovky lepší než maily a dopis

Jen málokdo z nás si libuje v komunikaci se státní správou. Úředníci bývají často přehlceni a na jejich odpověď se...

S O2 TV se přechodu na DVB-T2 bát nemusíte.

S O2 TV se přechodu na DVB-T2 bát nemusíte.

Těšit se můžete i na větší množství sportu.

Sledujte 1. českou fotbalovou ligu živě na TV Tipsport a vsaďte si

Sledujte 1. českou fotbalovou ligu živě na TV Tipsport a vsaďte si

Jízda Plzně za obhajobou vs. ambice pražských rivalů. Vyhecované fanouškovské bitvy Opavy s Baníkem a nový herní...

Kdo ovládne finále? Vsaďte si na MS a získejte 1 000 Kč zdarma

Francie vs. Chorvatsko

Je tady netrpělivě očekávaný vrchol! Kdo ovládne finále MS 2018? Vstupte do největší komunity sázkařů a vyzvedněte si...

Další z rubriky

Nedostatek parkovacích míst pomohou vyřešit parkovací domy

Parkoviště Astron

Centra měst, sídliště, nemocnice, letiště, nádraží i obchodní centra se dnes potýkají s nedostatkem parkovacích míst....

Jak vypadá kancelář 21. století? Inspirujte se s námi

Jak vypadá kancelář 21. století? Inspirujte se s námi!

Holé béžové nebo šedivé stěny, nepohodlné židle a poblikávající zářivky s příliš ostrým světlem – to byla klasika...

Soutěžte s Patrií a užijte si zápas fotbalového Juventusu nebo Borrusie

Soutěžte s Patrií a užijte si zápas fotbalového Juventusu nebo Borrusie!

Akcie fotbalových klubů Juventus Turín nebo Borussia Dortmund můžete spolu s dalšími atraktivními zahraničními akciemi...

Najdete na iDNES.cz