Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bude Praha chránit torza, nebo stavět hodnotnou architekturu?

Komerční sdělení   0:02aktualizováno  0:02
Jen málokdo ví, že budovy tolik diskutovaného pražského komplexu Transgasu dnes vypadají podstatně jinak než v době svého vzniku. Transgas je navíc jen nešťastným torzem celkové původní koncepce ze 70. let. Přesto se stále najde dost jeho ohnivých zastánců, kteří brání tomu, aby se do atraktivní lokality na pražské Vinohradské třídě vrátil život.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Budovy pražského komplexu Transgasu dnes vypadají podstatně jinak než v době svého vzniku v 70. letech minulého století. | foto: HB Reavis

Někteří pamětníci z řad čtenářů si možná dokážou vybavit, že dnešní vzhled Transgasu je značně odlišný od toho, jak budovy vypadaly v době svojí dostavby. Došlo ke změnám v podobě a barvách vnějšího proskleného opláštění, které je pro vzhled stavby určující. Budovy, kterým nešlo upřít jistou originalitu, tak už ve své původní podobě neexistují. Postupně prošly mnoha dalšími úpravami, jež často likvidovaly to nejcennější, co se zde nacházelo.

To se projevilo i při výběru vnitřního vybavení, které současný vlastník budov, společnost HB Reavis, nabídl bezplatně do sbírek Národního památkového ústavu a Národního muzea. „Cenností ze 70. let bylo opravdu poskrovnu. Sami jsme byli překvapeni, že z této doby se alespoň v částečně autentické podobě dochovalo snad jen schodiště, které již bylo odborně sejmuto a je uchováno v depozitáři,“ říká Jakub Verner, tiskový mluvčí HB Reavis.

Budovy pražského komplexu Transgasu dnes vypadají podstatně jinak než v době...
Budovy pražského komplexu Transgasu dnes vypadají podstatně jinak než v době...

„I když jde o stavby, které se pokoušely narušit dosti monotónní architekturu socialistického Československa, jde zároveň o stavby, které byly projevem omezeného dobového urbanismu, jenž cíleně boural přirozenou strukturu měst a vytvářel až bezcitně solitéry,“ říká o Transgasu světoznámá česká architektka Eva Jiřičná.

„Skupina nesourodých domů zde působí neměstotvorně, brutálně (nemyšleno brutalisticky) až agresivně. Veřejná prostranství mezi jednotlivými objekty, myšlená původně jako živé piazzetty, jsou naprosto nefunkční a umrtvují celý prostor,“ dodává historik architektury a vysokoškolský pedagog Patrik Líbal.

Dalším velkým problémem dnešního stavu Transgasu je veřejný prostor v okolí budov. To, že stávající podoba celého komplexu odporuje zásadám pro fungující veřejný prostor, zjistíme již po zběžném nahlédnutí do koncepční studie Vinohradské třídy z dílny Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR).

Transgasu chybí zejména živější přízemí a nádvoří důležité pro městský život. Rozvolněná zástavba areálu je příčinou obtížně fungujícího parteru budov. Na jejich nádvoří není možný bezbariérový přístup a četná tmavá zákoutí a celková nepřehlednost areálu lákají spíše problémové osoby. Normálnímu návštěvníkovi naopak rozhodně na pocitu bezpečí nepřidají.

Komplex Transgasu má palčivý problém i s parkováním aut na jednotlivých vnitřních „náměstíčkách“. „Budovy byly koncepčně řešeny bez podzemních parkingů a s parkujícími vozidly se nepočítalo. Ve výsledku automobily parkují na všech možných volných místech v parteru budovy, a degradují tak volná prostranství okolo stavby,“ říká architekt Jakub Cigler ze studia Jakub Cigler Architekti.

„Vize šedesátých let v mnoha ohledech negovaly tradiční urbanismus kompaktního města. Ideálem té doby byla rozvolněná zástavba, městské dálnice a veřejné stavby. Ignorování historického kontextu je dobře patrné na plánovaném dopravním průtahu Prahou severojižním směrem. Ten uvažoval o rozsáhlé demolici několika desítek bloků na pomezí Nového města a Vinohrad,“ dodává Jakub Cigler.

V místě, kde dnes budovy Transgasu stojí, je plánována novostavba polyfunkční, energeticky vysoce úsporné budovy. Návrh architektonického studia Jakub Cigler Architekti počítá s revitalizací této oblasti – ve zklidněném vnitrobloku by vznikl nový veřejný prostor se zelení, veřejnosti přístupnými terasami a bezbariérovým průchodem skrz území. Návrh je rozčleněn na sedm domů a reflektuje okolní měřítko Vinohrad. Dosavadní snahy prohlásit Transgas za kulturní památku však tomuto záměru brání.

„Pokud má být místo příjemné a atraktivní, musí být s ohledem na to koncipována celá budova. Základem města jsou nejen funkční obchodní plochy, ale i kavárny, místa pro relaxaci nebo třeba pouliční vystoupení,“ uzavírá Jakub Cigler.

Hlavní zprávy

Další z rubriky

Studenti VŠO budou trénovat s reprezentanty klubu Florbal Chodov.
Studenti VŠO budou trénovat s reprezentanty klubu Florbal Chodov

Vysoká škola obchodní v Praze (VŠO) nabízí studentům hodiny florbalu. Trénovat budou s reprezentanty klubu Florbal Chodov.   celý článek

Nejlepší manažer inspiruje. Stát se jím můžete i vy
Nejlepší manažer inspiruje. Stát se jím můžete i vy

Manažerské pozice jsou lákavé, zajímavé se zdají zejména platové podmínky a možnost být si svým vlastním pánem. Tedy aspoň takhle to navenek vypadá. Skutečnost...  celý článek

Cizí jazyk je v dnešní době samozřejmost.
Cizí jazyk je v dnešní době samozřejmost

S desítkami poboček po celém světě, půlmiliardovým obratem a letitou tradicí se jazyková agentura Skřivánek řadí mezi přední agentury nejen u nás, ale i ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.