Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Filtry v železárnách zachytí tisíce tun prachu. Co s ním?

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01
Železárny v regionu investovaly miliardové prostředky do odprášení provozů. Obrovské filtry zachytí tisíce tun prašných částic z oceláren. Jejich likvidace je však velmi náročná a odborná firma Smolo hledá průlomové řešení.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Tadeáš Cichý, za ním Třinecké železárny. Firma, kterou řídí, jako jediná zpracovává odprašky z této huti, které do vzduchu nepustí obří filtry. | foto: SMOLO

„Odprášení vysokých pecí a konvertorové ocelárny v Třineckých železárnách, ale také v ostravském ArcelorMittalu skutečně snížilo prašnost o desítky procent. Ten rozdíl byl patrný na první pohled, jen co třinecký „werk“ spustil zkušební odsávání. A to nejen na samotném provozu. Najednou zde byly tisíce tun prachu z filtrů, které neprošly komínem do okolí. Před námi se otevřela výzva, jak s nimi ekologicky a efektivně naložit,“ říká Tadeáš Cichy, předseda představenstva specializované firmy Smolo.

Společnost Smolo je regionální jedničkou v likvidaci průmyslových odpadů, ale současně roste i v dalších oblastech.

Pro odprašky je charakteristický vysoký stupeň zasolení, obsahují až 47 procent soli. Proto jsou problematické v uskladnění i v dopravě, rozežírají dopravníky. Dnes v republice, ale ani v celé Evropě, neexistuje funkční technologie jejich efektivní recyklace. Obvykle se ukládají do starých solných dolů nebo na speciální skládky nebezpečného odpadu. Přestože by mohly najít využití ve stavebnictví.

„To je pro nás výzva, oslovili jsme výzkumný tým z Vysoké školy báňské –Technické univerzity Ostrava a začali spolupracovat na projektu, který má za cíl vyvinout potřebnou technologii. Potřebujeme oddělit sůl, která by se mohla používat při solení silnic. Zbývající hmota pak jako příměs do stavebního materiálu. Podle provedených zkoušek má cementující vlastnosti a mohla by se používat mimo jiné při rekultivačních a záchranných pracích,“ vysvětluje Cichy.

Firma Smolo již vyvinula speciální přepravní zařízení, vlastní prachotěsný kontejner, a k tomu přizpůsobený podvozek. Odpady z Třince putují na skládku v Horním Benešově, do Žacléře nebo Čáslavi.

Přestože jsou odprašky výzvou, která si nutí hledat nová a nová řešení, Cichy chválí vedení obou železáren za zásadní krok k cestě ke zlepšení ovzduší v kraji. I když to samozřejmě zvyšuje energetickou náročnost provozu a prodražuje jej. „Tisíce tun prašných částic, které nám předávají ocelárny k likvidaci jsou jasným a přesně měřitelným důkazem fungování opatření ke zlepšení ovzduší. Jen z Třince odvážíme deset tisíc tun prachových částic ročně, další pak z ArcelorMittalu. Dovedete si představit, že kdysi jsme to vše dýchali?,“ ptá se Cichy.

Smolo – specialista na odpady – má šest dcer pracujících v oblasti zpracování odpadů a k tomu firmu Beskydská stavební. Likviduje nejen průmyslové odpady, ale i ze zdravotnictví a od obcí. V Ostravě má hlavní logistické centrum, vlastní skládku v Horním Benešově. Jedna z jejich specializovaných firem je zaměřena přímo na stavební zakázky velkého rozsahu, při kterých pak využívá vlastní mobilní třídič a drtič. Rozbíhá se i vlastní servisní středisko, které nabízí prodej, montáž, servis a revize hydraulických nástaveb. Smolo má 221 zaměstnanců a stále nabírá další.

Více informací na www.smolo.cz.

Hlavní zprávy

Další z rubriky

Investoři stále čelí požadavkům BOZP.
Investoři stále čelí požadavkům BOZP

Pro mnoho zadavatelů staveb je posouzení potřeby koordinátora BOZP na staveništi stále velkou neznámou. V roce 2016 došlo k zásadním legislativním změnám v...  celý článek

Johann Gregor Mendel, zakladatel genetiky, se narodil ve Vražném.
Johann G. Mendel se narodil před 195 lety ve Vražném na Novojičínsku

Být Johannem Gregorem Mendelem a hledat v krajině kolem své rodné vsi místo, kde je dobré posedět, vybral bych asi přesně to, kde Johann se svou sestrou...  celý článek

Zaměstnanci společnosti DEZA se zapojili do soutěže Do práce na kole.
Zaměstnanci společnosti DEZA se zapojili do soutěže Do práce na kole

Jednatřicet květnových dní bylo ve společnosti DEZA, a.s. ve znamení nemotorových dopravních prostředků. Již třetí rok v řadě vyměnili zaměstnanci společnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.