Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Filtry v železárnách zachytí tisíce tun prachu. Co s ním?

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Železárny v regionu investovaly miliardové prostředky do odprášení provozů. Obrovské filtry zachytí tisíce tun prašných částic z oceláren. Jejich likvidace je však velmi náročná a odborná firma Smolo hledá průlomové řešení.

Tadeáš Cichý, za ním Třinecké železárny. Firma, kterou řídí, jako jediná zpracovává odprašky z této huti, které do vzduchu nepustí obří filtry. | foto: SMOLO

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

„Odprášení vysokých pecí a konvertorové ocelárny v Třineckých železárnách, ale také v ostravském ArcelorMittalu skutečně snížilo prašnost o desítky procent. Ten rozdíl byl patrný na první pohled, jen co třinecký „werk“ spustil zkušební odsávání. A to nejen na samotném provozu. Najednou zde byly tisíce tun prachu z filtrů, které neprošly komínem do okolí. Před námi se otevřela výzva, jak s nimi ekologicky a efektivně naložit,“ říká Tadeáš Cichy, předseda představenstva specializované firmy Smolo.

Společnost Smolo je regionální jedničkou v likvidaci průmyslových odpadů, ale současně roste i v dalších oblastech.

Pro odprašky je charakteristický vysoký stupeň zasolení, obsahují až 47 procent soli. Proto jsou problematické v uskladnění i v dopravě, rozežírají dopravníky. Dnes v republice, ale ani v celé Evropě, neexistuje funkční technologie jejich efektivní recyklace. Obvykle se ukládají do starých solných dolů nebo na speciální skládky nebezpečného odpadu. Přestože by mohly najít využití ve stavebnictví.

„To je pro nás výzva, oslovili jsme výzkumný tým z Vysoké školy báňské –Technické univerzity Ostrava a začali spolupracovat na projektu, který má za cíl vyvinout potřebnou technologii. Potřebujeme oddělit sůl, která by se mohla používat při solení silnic. Zbývající hmota pak jako příměs do stavebního materiálu. Podle provedených zkoušek má cementující vlastnosti a mohla by se používat mimo jiné při rekultivačních a záchranných pracích,“ vysvětluje Cichy.

Firma Smolo již vyvinula speciální přepravní zařízení, vlastní prachotěsný kontejner, a k tomu přizpůsobený podvozek. Odpady z Třince putují na skládku v Horním Benešově, do Žacléře nebo Čáslavi.

Přestože jsou odprašky výzvou, která si nutí hledat nová a nová řešení, Cichy chválí vedení obou železáren za zásadní krok k cestě ke zlepšení ovzduší v kraji. I když to samozřejmě zvyšuje energetickou náročnost provozu a prodražuje jej. „Tisíce tun prašných částic, které nám předávají ocelárny k likvidaci jsou jasným a přesně měřitelným důkazem fungování opatření ke zlepšení ovzduší. Jen z Třince odvážíme deset tisíc tun prachových částic ročně, další pak z ArcelorMittalu. Dovedete si představit, že kdysi jsme to vše dýchali?,“ ptá se Cichy.

Smolo – specialista na odpady – má šest dcer pracujících v oblasti zpracování odpadů a k tomu firmu Beskydská stavební. Likviduje nejen průmyslové odpady, ale i ze zdravotnictví a od obcí. V Ostravě má hlavní logistické centrum, vlastní skládku v Horním Benešově. Jedna z jejich specializovaných firem je zaměřena přímo na stavební zakázky velkého rozsahu, při kterých pak využívá vlastní mobilní třídič a drtič. Rozbíhá se i vlastní servisní středisko, které nabízí prodej, montáž, servis a revize hydraulických nástaveb. Smolo má 221 zaměstnanců a stále nabírá další.

Více informací na www.smolo.cz.

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Sakura mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa

Sakura mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa

Rezidence Sakura skupiny T.E se probojovala mezi 16 nejlepších staveb světa v kategorii Residential – Future Project...

Nový král levných telefonů je tady! Na trhu je Honor 7S

Nový král levných telefonů je tady! Na trhu je Honor 7S

Značka smartphonů Honor na náš trh uvedla trhák střední třídy. Honor 7S je v současnosti nejmenším Honor modelem vůbec...

Deset důvodů, proč jsou datovky lepší než maily a dopis

Deset důvodů, proč jsou datovky lepší než maily a dopis

Jen málokdo z nás si libuje v komunikaci se státní správou. Úředníci bývají často přehlceni a na jejich odpověď se...

S O2 TV se přechodu na DVB-T2 bát nemusíte.

S O2 TV se přechodu na DVB-T2 bát nemusíte.

Těšit se můžete i na větší množství sportu.

Kdo ovládne finále? Vsaďte si na MS a získejte 1 000 Kč zdarma

Francie vs. Chorvatsko

Je tady netrpělivě očekávaný vrchol! Kdo ovládne finále MS 2018? Vstupte do největší komunity sázkařů a vyzvedněte si...

Další z rubriky

Opavské léto zábavy bude letos v rytmu 1. republiky

Opavské léto zábavy bude letos v rytmu 1. republiky!

Letní akce v Opavě se letos ponesou v duchu prvorepublikových kaváren, swingu a pohody.

Svodidla z ostravské huti zlepšují bezpečnost na silnicích už 50 let

Speciální motosvodidla snižují počet smrtelných úrazů motorkářů

Letos je tomu 50 let, kdy se v ostravské huti vyrobila první silniční svodidla. Od roku 1968 jich huť vyrobila více než...

Letní novinka je týdenní Festivalová jízdenka

Festivalová jízdenka

Dopravní podnik Ostrava pro letošní léto obohatí svou nabídku jízdenek o speciální týdenní Festivalovou jízdenku.

Najdete na iDNES.cz