V době rekordně nízké nezaměstnanosti je to pak právě i vybavení pracovního prostoru, čím se zaměstnavatelé snaží přilákat nové pracovníky.
Samozřejmě, ergonomické pracovní pomůcky nejsou „všelék“, i při jejich používání platí doporučení toho, že by si pracovníci v kanceláři měli dělat pravidelné přestávky na protažení, uvolnění očí apod.
Nicméně, ergonomické pracovní pomůcky pomohou oddálit či úplně zamezit vzniku bolestí zad, krční páteře, rukou či nohou. S ohledem na fakt, že i ergonomické pomůcky lze dnes pořídit za velmi příznivé ceny, není důvod váhat s jejich koupí, pokud jimi kancelář není vybavena.
Níže jsme pro Vás připravili „checklist“ vlastností, které by měly splňovat pracovní nástroje typu: kancelářská židle a křesla, pracovní stůl, myš, klávesnice, monitor, plus jsme přidali i osvětlení kanceláře.
Checklist ergonomických pomůcek
Kancelářská židle
- umožňuje polohování sedáku i opěráku
- umožňuje pohodlné otáčení o 360°
- disponuje bederní opěrkou
- disponuje opěrkami pro ruce, a to o šířce min. 5 cm
- při sezení nabízí dostatečný prostor mezi sedákem a koleny
Pracovní stůl
- monitor se nachází přímo před vámi
- monitor je od očí vzdálen nejméně na délku 1 paže
- monitor má ochranu proti odrazům světla
- myš a klávesnice jsou snadno dostupné
- stůl umožňuje snadnou dostupnost často užívaných předmětů
- stůl nabízí dostatek prostoru pro práci a často užívané předměty
Osvětlení
- pracovní místo nabízí dostatek denního světla
- umělé osvětlení má dostatečnou intenzitu a tón
- umělé osvětlení má volitelnou intenzitu
Klávesnice, myš
- jsou snadno uchopitelné
- umožňují práci v neutrální poloze ruky
- jsou ve stejné výšce
- při práci s nimi, ruce nejsou opřeny o ostré hrany
Pracovní pomůcky by samozřejmě měly být co nejvíce přizpůsobitelné uživateli, který je využívá. Ideálně, pokud si sami pracovníci tyto pomůcky vyberou. Tím zvýšíte pravděpodobnost toho, že investice do nového vybavení se vyplatí, tj. vrátí se vám na zvýšeném pracovním výkonu či nižší nemocnosti.
Kromě pracovních pomůcek a správného osvětlení, zaměřte se také na teplotu v kanceláři, odstraňte zdraví škodlivé či pozornost rušící předměty. V případě, že jednu kancelář sdílí více lidí, či dokonce provozujete kancelář typu „open space“, připravte v prostorách místo určené pro volání, kde volající nebude své kolegy rušit hlasitým hovorem.