Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

O čtvrt milionu náklaďáků méně – díky betonárnám v centru Prahy

  7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Denně do Prahy po silnicích proudí plno stavebního materiálu. Těžké náklaďáky zhoršují již tak přeplněnou pražskou dopravu a stavebních plánů přibývá. Přitom je tu k dispozici volná dálnice - Vltava. Dokonce jsou v centru dvě betonárny zásobované loděmi. Praze již ušetřily přes čtvrt milionu kamionů.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Lodní doprava | foto: TBG METROSTAV s.r.o.

Brownfieldy se brzy změní

V hlavním městě se stále ještě nachází mnoho lokalit určených k zástavbě. Jedná se zejména o oblasti dříve průmyslové – brownfieldy. Příkladem jsou místa Pražanům dobře známá jako například nádraží Bubny v Praze 7, nákladové nádraží Žižkov, oblast Rohanského ostrova na pražském Karlíně, dále bývalé areály ČKD ve Vysočanech nebo smíchovské nádraží. Tyto lokality, dnes opuštěné a zanedbané, budou v nejbližších letech předmětem intenzivní výstavby. Podle plánů investorů zde vzniknou moderní čtvrti pro práci i bydlení. Stejně jako je tomu ve Vídni, v Paříži, v Hamburku či v Kodani, ale také v jiných vyspělých evropských městech. Samozřejmostí je i významné množství zeleně a dostatek prostoru pro přirozené setkávání občanů a jejich kosmopolitní život.

Dopravní infrastrukturu čeká další rozvoj

Z veřejných prostředků se už brzy budou financovat zejména stavby dopravní infrastruktury. Klíčové je dokončení vnitřního městského okruhu od severního vyústění tunelu Blanka přes Balabenku a Jarov až na Průmyslovou ulici, dále propojení Rozvadovské spojky (začátek dálnice D5) s městským okruhem na Zlíchově, spojení na letiště Ruzyně, rekonstrukce Libeňského mostu a výstavba nového mostu Holešovice – Karlín. Výstavba metra D již započala. Právě se začínají budovat průzkumné štoly, které budou v budoucnu nahrazeny skutečnými tunely metra.

Zvýšená dopravní zátěž při výstavbě

Základní komoditou, která se při výstavbě používá, je beton. I přes všechny negativní asociace, které slovo beton u veřejnosti vyvolává, se jedná o jedinečný stavební materiál. Stavět bez něj takto rozsáhlá díla zkrátka nejde. Beton se používá všude na světě a při správném použití a kvalitním architektonickém návrhu z něho lze vytvořit konstrukce nejen funkční, ale také esteticky působivé. Na výše uvedené stavby bude v nejbližších letech spotřebováno několik milionů metrů krychlových betonu a další stovky tisíc kubíků spotřebují každoročně ostatní menší pražské stavby.

Vizualizace zakrytí betonárny Libeň

Vizualizace zakrytí betonárny Libeň

Beton se vyrábí v betonárnách. Ty musejí být co nejblíže místu stavby, aby nedošlo k předčasnému zatvrdnutí čerstvého betonu v autodomíchávači. Ještě složitější je to ve městech s frekventovanou dopravou, kde průjezd městem může trvat i hodinu. Beton se skládá ze čtyř hlavních surovin – kameniva, cementu, přísad a vody. Ze všech surovin má největší podíl kamenivo, tedy písek a kačírek. V jednom krychlovém metru betonu je asi 1,8 tuny kameniva. Naprostá většina použitelných zdrojů kameniva se nachází na sever od Prahy, v oblastech okolo řeky Vltavy a Labe. Jeden nákladní kamion přiveze asi 30 tun kameniva. Jestliže bude v Praze v nejbližších letech potřeba několika milionů metrů krychlových betonu, podle odborníků se jedná o více než milion metrů krychlových ročně, znamená to, že do Prahy bude nutné dovézt každý rok skoro dva miliony tun kameniva. To je každý rok přes 60 tisíc nákladních kamionů, které přivezou kamenivo pro betonárny.

Betonárna Rohanský ostrov

Betonárna Rohanský ostrov

O třetinu kamionů méně

Existuje však způsob, jak toto množství nákladních aut výrazně snížit. Všechny výše uvedené stavby jsou v dojezdové vzdálenosti z betonáren Rohanský ostrov a Libeň. Obě betonárny jsou moderní ekologické provozy a splňují přísná kritéria environmentálního managementu ISO 14001. Jejich hlavní výhodou ale je, že jsou na břehu řeky. Kamenivo se tak na tyto betonárny dopravuje loděmi. Stejně jako je tomu v ostatních vyspělých městech Evropy, kde se tento osvědčený způsob dopravy do center měst využívá již dlouhou dobu. Vídeň, Hamburk, Brusel nebo Paříž – to všechno jsou města, kde již mnoho let využívají řeku jako významnou dopravní tepnu pro zásobování města. Jedna loď uveze stejné množství kameniva jako 33 nákladních kamionů. Betonárny Rohanský ostrov a Libeň dovezou při současné produkci prostřednictvím lodí téměř 400 tisíc tun kameniva a díky tomu přijede do hlavního města každý rok o 13 tisíc kamionů méně. Při uvažované intenzivní výstavbě v blízkých letech lze předpokládat, že se objem kameniva dovezeného na tyto provozy ještě zvýší. Předpokladem je uspořit až 20 tisíc kamionů ročně, tedy přibližně 1/3 všeho kameniva dovezeného do Prahy.

Čtvrt milionu náklaďáků do Prahy nepřijelo

Obě tyto betonárny plní svou funkci ve městě již mnoho let. Beton z nich byl použit při výstavbě téměř všech důležitých staveb v Praze. Všechny etapy pražského metra, tunely Blanka, Strahovský, Zlíchov, železniční tunely Nového spojení, Trojský most, ale také Národní technická knihovna a naposledy také Nová vodní linka Ústřední čistírny odpadních vod – to všechno jsou stavby, jejichž kamenivo bylo do betonárny dopraveno loděmi. Celkově tak za dobu existence těchto betonáren přijelo do Prahy o více než 250 tisíc kamionů méně.

Porovnání délky dopravy betonu na stavbu při existenci betonáren v centru města...

Porovnání délky dopravy betonu na stavbu při existenci betonáren v centru města a lodní dopravě kameniva

Vltava – největší dálnice v Praze

Lodní doprava po řekách do středů měst je jednoznačně správnou cestou pro budoucnost. Do popředí zájmu se dostávají projekty jako říční city logistika, nákladní lodě na hybridní nebo čistě elektrický pohon, lodní zásobování provozoven v centru měst spotřebním zbožím, ale i odvoz odpadu a sutí přímo z náplavek na nábřeží. Doprava kameniva je tak jen začátek. Poučení lze hledat právě ve městech, jako je Paříž, kde moderní betonárny a překladiště fungují přímo na břehu řeky Seiny hned vedle kanceláří a obytných budov, vhodně zakomponované do svého okolí. Často futuristické designové prvky vkusně zakrývají průmyslový provoz a jeho nevzhledné součásti. Podobné řešení by si zasloužila i Praha. Svou funkci betonárny Rohanský ostrov i Libeň plní. Jak je vhodně zakomponovat do jejich okolí a dalšího městského plánování, to je výzvou pro management, zastupitele i veřejnost.

  • Nejčtenější

Pět tajemství Miss, jak udržet pleť i v zimě krásnou a zdravou

Zimní počasí příliš nesvědčí pleti. Chlad a vítr obličej poškozují a vysušené pokožce chybí živiny, které je třeba...

6 největších mýtů o avivážích a proč je aviváž Lila Fashion oblíbená

Znáte aviváže Dedra? Pokud jste žena od 30 do 50 let, tak určitě. Právě jsme se setkali s manažerem společnosti, který...

Originální architektura na jedinečném místě

Jak těžké je najít architektonicky oceňovaný dům obklopený přírodou? A aby měl zázemí města a skvělou dostupnost do...

Jak ušetřit? Na Výlovu zaplatíte při koupi 3 věcí jen za 2

Pokud se právě poohlížíte po vánočních dárcích a snažíte se ušetřit každou korunu, Výlov je ta pravá akce pro vás....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zahřejte se nejen v zimě řeckým sluncem s klenotem METAXA 12*

Představujeme vám neodolatelný jantarový nápoj METAXA 12*, který vám přinese hřejivý dotek prosluněného Řecka i během...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Jak chytře ušetříte na toneru a tisku?

Tonery a cartridge bývají nákladnou záležitostí. Když ovšem víte, kde nakoupit, můžete ušetřit. Musíte se zaměřit na...

Online půjčka bez doložení příjmu až do výše 15 000 Kč

Chcete si půjčit peníze z pohodlí vašeho domova a navíc bez doložení výše příjmu? On-line nebankovní půjčka vám toto...

Vítejte ve světě obálek

Obálky nejčastěji používáme k odesílání dokumentů a malých předmětů. Z toho důvodu máme na výběr nespočet typů,...

Půjčovna elektrocentrál: S elektrocentrálou budete mít energii všude

Elektrocentrály si můžete v dnešní době jednoduše zapůjčit. Pokud chcete pořádat nějakou akci, tak se vám může lehce...

Najdete na iDNES.cz