České bílé zlato – tak charakterizují chřest vypěstovaný v lehkých písčitých půdách v Hostíně u Vojkovic na Mělnicku majitelé společnosti Český chřest Jiří Šafář a Petr Šandera. Tamější chřest byl oblíbený už za Habsburků, kdy se z českých zemí dovážel přímo do vídeňské císařské kuchyně.
„Pro nás je chřest srdeční záležitost. Začalo to v březnu 2012, kdy jsem těsně před začátkem chřestové sezony volal do Hostína, abych chřest objednal pro hotely a restaurace, kam jsem ho dodával. Tam mi v žertu řekli, že pokud chci chřest, mám si ho přijet sklidit, protože chřestovna končí a je na prodej,“ vzpomíná na dobu před šesti roky Petr Šandera.
Od elektroniky ke chřestu
Ani Jiří Šafář, který v té době obchodoval s elektronikou a provozoval restauraci, nevěděl o pěstování chřestu prakticky nic. Přesto se s Petrem Šanderou rozhodli, že chřestovnu koupí. Ve víře, že činí správně, je utvrzovala dlouhá tradice pěstování zeleniny v regionu, kterou v 50. letech přerušila násilná kolektivizace. Po roce 1989 pěstování chřestu na Mělnicku obnovili nizozemští velkoobchodníci, kteří věděli, že český chřest byl v minulosti pojmem.
„Problém byl, že jsme chřestovnu koupili měsíc před sklizní. To je vždy nápor, kdy se denně pracuje dvacet hodin a sklízíte až devět tun chřestu. Předchozí majitelé si navíc odvezli veškerou techniku, takže první sklizeň byla neskutečně náročná. Nestíhali jsme. Ale nestěžujeme si, naopak nám to pomohlo získat respekt k celému podniku,“ vysvětluje Jiří Šafář.
Rozvoj skrze techniku
Významným počinem v historii firmy byl nákup nové třídicí a balicí linky, která v době sklizně výrazně zrychluje celý proces zpracování. Rychlost je přitom klíčová, protože chřest vydrží čerstvý jen 7 dní.
„Pořízení nových linek jsme financovali prostřednictvím úvěrů od České spořitelny, která je s námi od úplného začátku. Věří našemu projektu, vidí, že rosteme, a vychází nám maximálně vstříc,“ tvrdí Petr Šandera.
Firma, která celoročně zaměstnává pět zaměstnanců, ale při sklizni dává práci až čtyřem stovkám sezonních brigádníků, by v budoucnu ráda investovala do přikoupení nové mechanizace na pole a do rozšíření svého sídla.
Chřestová renesance
Velkou výzvou pro Český chřest je znovu dostat tuto zeleninu do českých kuchyní – a pokud možno v co nejčerstvějším stavu. I proto firma pořádá každým rokem takzvané chřestové slavnosti, které ročně navštěvují tisíce lidí.
Oba společníci se shodují v tom, že základem jejich úspěchu nejsou jen píle, pracovitost a zájem o věc, ale i to, že si při řízení firmy dokážou všechno otevřeně a férově vyříkat.
Chcete vědět víc o příběhu znovuzrození českého chřestu? Navštivte stránky www.csas.cz/korporace.