Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do GDPR zbývá 7 měsíců, české firmy stále nejsou připravené

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
GDPR, General Data Protection Regulation nebo česky Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, vejde v platnost už v květnu následujícího roku. Přesto spousta firem ještě vůbec nemá jasno, co se pro ně změní a jak by se na nařízení z EU měly připravit.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Do GDPR zbývá měsíc, české firmy stále nejsou připravené. | foto: GDPR

Po internetu se šíří spousta dezinformací i polopravd, z nich tedy vycházet opravdu nejde. Ale kde se firmy mají informovat?

GDPR je nařízením Evropského parlamenty a Rady EU, které si klade za cíl zlepšit způsoby uchovávání dat a nakládání s nimi. Jelikož dnes nějaké osobní informace shromažďují skoro všechny firmy, novinka postihne skutečně každého. A pokud ne ze strany firmy, tak z pohledu jednotlivce, který díky GDPR získá právo na spoustu nových věcí.

Proč vlastně nařízení ze strany EU přišlo?

Data a obzvlášť citlivé údaje jsou dnes velmi ceněné. Lidé ani firmy se podle toho ovšem nechovají – příkladem mohou být třeba mnohé úniky dat, o nichž jste v posledních letech jistě slyšeli. GDPR se tedy snaží citlivé osobní údaje ochránit. Jde zejména o informace z rejstříku trestů, zdravotní dokumentaci, biometrické a genetické údaje, náboženskou, filozofickou či politickou příslušnost apod. Ale pozor, patří sem rovněž IP adresa, cookie, adresa elektronické pošty a mnoho dalšího.

Jaká práva získají majitelé dat?

Občan bude mít nově právo požádat o opravu, vymazání či zapomenutí takových dat. Správci, již s nimi nakládají, tomu budou muset vyhovět. Samozřejmě jsou dané určité podmínky – například výmaz může nastat pouze v případě, že jsou údaje evidovány protiprávně, rodič nechce, aby byly zpracovávány osobní data dítěte, dané informace už nejsou potřeba apod.

Co bude jinak pro firmy?

Firmám vznikne povinnost zavést patřičná opatření a změny, aby mohly data chránit. Kdykoliv dojde k jejich úniku, bude nezbytné to ihned nahlásit jak dozorovému orgánu, tak lidem, o jejichž osobní údaje šlo. Nařízení také ukládá povinnost vést záznamy o zpracování osobních údajů či provádět jejich pseudoanonymizaci.

Nejste z toho příliš moudří? Shánějte více informací, ovšem ověřujte si zdroje. Ne vše psané na internetu je 100% pravdivé. Moc hezky zpracovaná direktiva GDPR má Deloitte, přichystali celou informativní mikrostránku s komplexním přehledem. Případně se můžete vydat rovnou na nějaké tematické školení ke GDPR. Jedno je ale jisté. Obraťte se raději na nějakou velkou konzultantskou společnost, protože takové zpravidla řešily nařízení s institucemi, u nichž na zabezpečených datech záleží nejvíce – bankami. Také disponují kvalifikovanými právníky.

Lze GDPR ignorovat?

Nikoliv. Každá firma by si měla dobře ověřit, jaká část nařízení se na ni vztahuje. U menších společností s nižším počtem zaměstnanců mohou být nároky mírnější. Není to ale pravidlem, záleží rovněž na tom, s jakými daty konkrétní firma pracuje.

Sankce za nedodržení či porušení nařízení nejsou zrovna malé. Dosahují až výše 20 mil. eur či 4 % z obratu společnosti. I proto se vyplatí raději investovat nějakou tu korunu do odborného konzultanta.

Čím začít?

Začněte tím, že si vůbec zjistíte, čeho se GDPR přesně týká, jaké bude mít dopady na firmy i obyvatele, co vás pravděpodobně čeká. K tomu lze využít již zmiňovaná direktiva GDPR od Deloitte, tamní přehled vám bude stačit. Dokonce tam najdete i slovníček základních pojmů, který pomůže rychle se orientovat. Bude se vám pak daleko lépe jednat s odborníkem, jehož si najmete na konzultaci. Bez odborné pomoci budete implementaci novinek zvládat pouze těžko.

Na závěr nutno podotknout, že GDPR není žádné nařízení, jejž by se firmy měly obávat. Vypadá tak pouze kvůli nedostatku informací. Ještě ale není pozdě vše napravit, pochopit nové podmínky a úspěšně je implementovat.

Témata: GDPR

Nejčtenější

Nový král levných telefonů je tady! Na trhu je Honor 7S

Nový král levných telefonů je tady! Na trhu je Honor 7S

Značka smartphonů Honor na náš trh uvedla trhák střední třídy. Honor 7S je v současnosti nejmenším Honor modelem vůbec...

Deset důvodů, proč jsou datovky lepší než maily a dopis

Deset důvodů, proč jsou datovky lepší než maily a dopis

Jen málokdo z nás si libuje v komunikaci se státní správou. Úředníci bývají často přehlceni a na jejich odpověď se...

S O2 TV se přechodu na DVB-T2 bát nemusíte.

S O2 TV se přechodu na DVB-T2 bát nemusíte.

Těšit se můžete i na větší množství sportu.

Kdo ovládne finále? Vsaďte si na MS a získejte 1 000 Kč zdarma

Francie vs. Chorvatsko

Je tady netrpělivě očekávaný vrchol! Kdo ovládne finále MS 2018? Vstupte do největší komunity sázkařů a vyzvedněte si...

Top nápady, díky kterým vytvoříte perfektní kancelář

Top nápady, díky kterým vytvoříte perfektní kancelář

V práci trávíme minimálně třetinu života. Právě proto byste měli klást důraz na to, abyste se v práci cítili co...

Další z rubriky

S cashbackem už lidé na online nákupech ušetřili přes 150 miliónů korun

S cashbackem už lidé na online nákupech ušetřili přes 150 miliónů korun

Před pár lety ještě téměř neznámý fenomén, dnes dynamicky rostoucí trend online nakupování: díky cashbacku dostává...

Jak digitalizace a 3D modely pronikají do dopravních staveb

Jak digitalizace a 3D modely pronikají do dopravních staveb

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) chce na dopravních stavbách co nejdříve zavést do praxe využití digitálních...

Nedostatek parkovacích míst pomohou vyřešit parkovací domy

Parkoviště Astron

Centra měst, sídliště, nemocnice, letiště, nádraží i obchodní centra se dnes potýkají s nedostatkem parkovacích míst....

Najdete na iDNES.cz