Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zemřel Stephen Hawking, nejslavnější fyzik současnosti. Bylo mu 76 let

Světoznámý britský fyzik Stephen Hawking, který byl kvůli neurodegenerativní chorobě ochrnutý, ve věku 76 let zemřel. Oznámila to jeho rodina. Hawking navzdory své nemoci celý život pracoval na teoriích o fungování a původu vesmíru. Obdržel desítky prestižních vědeckých ocenění, ale získal si i laické publikum.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V57e70r48o70n50i94k70a 16E60x90n66e62r56o49v39á 2646281937239

Hawking ukázal fantastickou vůli k životu, geniální jako Einstein ale nebyl, říká Bičák:

https://video.aktualne.cz/dvtv/hawking-ukazal-fantastickou-vuli-k-zivotu-genialni-jako-eins/r~fb317f5a27ab11e8ac3d0cc47ab5f122/

0/0
21.3.2018 10:46

J41i52ř37í 42T44r45e88s81t37r 1544318378151

https://www.thriftbooks.com/a/stephen-hawking/198434/

0/0
20.3.2018 17:37

J33i77ř29í 47T90r88e41s10t46r 1934178248931

https://www.databazeknih.cz/vydane-knihy/stephen-hawking-3624

0/0
20.3.2018 17:41
Foto

M55i55r76o35s50l36a64v 90S92t63e15i43n16e35r 4150162880786

V němčině jich je víc a v angličtině jistě nejvíc.

Nějakého hodnocení se zdržím, mám sice některé v knihovně, ale přiznám se, že mi chybí trpělivost se tím pročítat.

Můj obor je na úrovni jednotlivých atomů, svět o rozměrech v Angstromech a mikrometrech, teplotách kolem 3°Kelvina. Hawking se zabýval spíš vesmírem a tamější zoo- černé díry a neutronové hvězdy.

Jedno máme ale všichni společné- od Boltzmanna víme, že se teplo bude šířit, dojde k entropii a Země skončí jednou jako ledová koule. Hawkins se tím trochu zabýval, ale na to mají čas ještě početné generace.

Momentálně musí naši vnuci řešit produkci energie, tedy elektřiny a některé problémy s jadernými reakcemi a jejich bezpečností. Dále lidstvo ještě nevymýtilo nemoci, nevyřešilo přelidnění některých oblastí, stále se někde válčí. To je dalšímu pokroku v cestě.

0/0
20.3.2018 21:12

J16i69ř39í 57T33r71e19s26t36r 1144818418151

I tak máte hodně společného. V atomech je jiný svět - a to kvantový. Nikdy nevíte, kde ten elektron je, když je tady a zároveň tam i nikde. V černé díře je to podobné, s tím rozdílem, že z atomu se elektron může dostat ven. Je to jen o poznání a máme štěstí, že jsme se narodili v dnešní době a ne v době, kdy se pálily vědecké knihy a čarodějnice.

.

Nemoci byly a budou. Bez toho, abychom byli nemocní, nemůžeme být zdraví. Bakterie a viry nás přizpůsobují novým vnějším - klimatickým podmínkám.

.

Války jsou sice neštěstí, ale mají naštěstí i svou druhou stránku. Tou je rychlý vědecký pokrok, díky kterému se lidstvo dostalo s roboty až na Mars.

Náš vesmír bohužel je takový, že lidstvo musí o každý kousek poznání válčit.

0/0
21.3.2018 18:43
Foto

M43i34r30o50s43l35a59v 28S80t11e49i41n83e64r 4410572820166

Stephen Hawking byl důkazem oprávněnosti rady:"publish, or perish". Přes svůj handicap napsal pár dobře se prodávajících popularizačních knížek a tím se proslavil.

0/0
16.3.2018 8:17

K93a40r14e38l 18U34r26b97a53n 2634404201379

No nejslavnější možná, ale rozhodně ne největší kapacita.

Rozhodně byl velmi vtipný.

+1/−1
15.3.2018 9:51

J85i21ř32í 10T98r80e14s63t72r 1624288868881

No a co? Naproti tomu Papež Francek a všichni papežové v historii jsou sice největší, ale rozhodně ne vědci ani kapacity. Něco jiného, co se nesmí vyslovit, jinak bych přišel o dukáty.

+1/0
15.3.2018 19:59
Foto

M38i17r90o87s54l83a78v 31S74t47e73i38n95e22r 4260262370166

Znáte snad někoho jiného, kdo by vám za mírný příspěvek nabídl život věčný? Že je to reálná nabídka, o tom svědčí i zkušenost, zatím není známá žádná reklamace.

+1/0
16.3.2018 8:21

J64i49ř89í 22T55r72e42s41t57r 1124118398671

;-D

0/0
20.3.2018 17:39

O51n19d30r45e87j 90P62a75t85e35k 5580640459831

Byl to borec. Smekám v úctě...

Byl velkou inspirací všem, ke krerým isud nebyl vlídný, ale oni se nevzdali...

R.I.P

+2/0
15.3.2018 8:06

R35a70d83k90a 47V55i35s21n31a48k47o93v44a 9242212524303

Ahoj pratele Stephena, mela jsem cest byt SWH na blizku temer 14 let. Bude nam vsem chybet, jeho rodine, kamaradum fyzikum, kolegum a byvalym studentum. Muzu jmenovat. Bude samozrejme chybet i nam, nam, kdo o nej pecoval denne 24/7. Jsi borec sefe, a stale v nasich srdcich .. May you rest in peace My Dearest Boss.. love you, your Czech forever

+4/0
15.3.2018 4:27

M29i73c17h16a86e85l 90K80o38n46e53č88n63ý 6642633909369

Je to smutné, byl to velký vědec.;-(

+1/−1
14.3.2018 22:41
Foto

J57a15n 86Č27e20r91m21á26k 4969988955507

RIP, velmi jsme Tě obdivovali a ctili... Máme Tě rádi, Stephene...

+3/−1
14.3.2018 20:15

B95o27h60u73m81i37l 44P71e76t28r83a96s 1983664261872

A to i presto ze tvrdil, ze pro Boha neni ve vesmiru misto?

+4/0
14.3.2018 22:31

J67i42ř83í 81T39r53e87s62t47r 1434118638251

To je pravda. Pro Boha je místo v pohádkách, stejně tak pro prince Bajaju ;-D

+1/−1
15.3.2018 20:01
Foto

J93a70n 88Č91e83r87m49á36k 4389888825367

to přece není důležité... Každý máme svou víru a mýlit se je lidské a všichni máme právo na názor... On udělal pro lidstvo hodně a navíc člověka tak veselého a vtipného přes (řekněme určitou) nepřízeň "osudu" aby pohledal... On si zaslouží náš obdiv a úctu...

+1/0
15.3.2018 23:15

M55i64c80h85a13l 29M20a35l94á37t 3390663225672

Jestliže aktivně vystupoval proti náboženství, tak byl ochuzen o jednu z teorií vzniku a fungování vesmíru.

Tato teorie je stejně tak pravděpodobná jako všechny jeho teorie.

0/−15
14.3.2018 19:27

V65e72r71o21n44i92k43a 18E60x34n22e18r16o81v37á 2476411137949

Pravdivost vědeckých teorií je potvrzována měřením. Nevědecké teorie jsou jen fantaziemi a vzhledem k tomu že lidi si dokáží navymýšlet nekonečné množství fantazií tak pravděpodobnost že se jedna z nich trefí do pravdy je nulová

+8/0
14.3.2018 19:34
Foto

J97a13n 97Č33e81r60m40á81k 4529898985427

škoda jen, že málokterá vědecká teorie přežije svého tvůrce... ;-D

+1/−6
14.3.2018 20:16

V58e35r71o29n83i62k65a 77E47x42n22e55r29o61v89á 2206131527669

Z toho je vidět jak těžko se hledá pravda a o to cennější jsou pak teorie, které vydrží.

+6/0
14.3.2018 20:57

J88i97ř62í 26T68r61e74s48t38r 1834628608641

Naštěstí náboženství není vědecká teorie. Náboženství je pouze pohádka a pohádky se vyprávějí dodnes. Náboženství není věda, ani náhodou. Jen parafilosofie.

+1/0
15.3.2018 20:13

M70i34c79h58a80l 20M18a63l77á47t 3260603705842

Aha, asi proto, že biskupům se neříká vědci?;-D

0/0
15.3.2018 20:52

J76i61ř97í 49T70r49e46s41t53r 1604728548591

Ano, biskupové nejsou vědci. Teologie není věda. Jako příklad Vám uvedu stěžejní část teologie, a tou je eschatologie .Eschatologie je náboženská nauka o posledních věcech. Veškeré eschatologie jsou imaginativní konstrukce a sice především proto, že se zabývají událostmi, které žádný člověk nezažil a nelze je tedy ověřit. Kromě toho se eschatologie mnohdy zabývá něčím, co není ohraničeno časem a co se tedy zcela vymyká možnosti fyzikálně popsat. Jedná se o nevědeckou teologickou disciplínu, zabývající se buď posledními otázkami člověka (tj. z křesťanského hlediska otázka smrti, nesmrtelnosti lidské duše, soudu, očistce, pekla, konec časů, vzkříšení, apokatastaze apod.). Vše je odvozeno ze zastaralé, neměnné a dogmatické Bible.

0/0
20.3.2018 17:21

M31i87r27e48k 63G78a60j89e58r 5361206609320

Spatne se v tom orientujete. Vedecke teorie prezily vsechny. Neprezily jen spekulativni hypotezy.

+9/0
14.3.2018 21:42

J42i58ř35í 29T25r98e18s90t88r 1704768848221

Pravda. Žádná vědecká teorie neupadne v zapomnění, nikdy, i když byla vyvrácena. Každá teorie se využije při výuce. Všichni známe známé "chybami se člověk učí". Naopak - náboženství je opak učení, je to dogma, neměnné, ledové, nehybné. Výklad tohoto dogmatu má stále větší problémy držet se v závěsu za vědou. Víra má stále méně místa na manipulace, kam toho Boha umístit. Jak prohlásil Hawking - pro Boha není ve vesmíru místo. Já ho trošku poopravím -> "Pro Boha není nikde v hmotném světě místo, ani v našem vesmíru, ani v jiném vesmíru, protože velkých třesků a tím také vesmírů je nekonečno, hmota je věčná".

0/0
15.3.2018 20:19

O88n25d33ř92e35j 96H17o64r57á41k 8899294771

Přežilo jich dost, aby se na nich dala vybudovat naše technologicky vyspělá civilizace. A to, že jich bylo dost vyvráceno, je jednoduše dáno podstatou vědecké metody. Vědecká teorie není dogma, je to popis reality, musí být s realitou trvale konzistentní a tuto konzistenci musí být možné opakovaně zkoumat. To není nějaká slabina vědy, ale naopak naprosto zásadní princip, který umožňuje její rozvoj.

Navíc je třeba říct, že mnohé teorie byly vyvráceny až díky tomu, že se podařilo vyvinout přesnější měřicí metody, nebo tak, že byly aplikovány v nějakých extrémních či okrajových podmínkách. Takže sice pozbyly platnosti, ale v praxi mohou být jejich závěry pořád dobře použitelné. Klasickým příkladem je newtonovská mechanika, která nebere v potaz relativistické jevy, ale při konstrukci mostu nebo žebřiňáku si s ní bohatě vystačíme.

+8/0
14.3.2018 21:49
Foto

J95a90n 34Č85e12r70m39á19k 4269148815277

bohužel i věda často používá svá dogmata a nejrůznější teorie vydává za fakt (tedy, dokud se neukáže jejich neplatnost)...

Ovšem jinak s vámi souhlasím... Chybami se člověk učí a to včetně vědy...

+1/−1
15.3.2018 23:19

J41i57ř54í 51T40r97e55s71t77r 1654708748351

Alespoň že uznáte, že věda má obrovské množství různých dogmat, která se buď prokázala nebo neprokázala ;-D

Naproti tomu je náboženství jen jedno obrovské, zastaralé a neměnné dogma, které se neprokazuje ani nevyvrací.

0/0
20.3.2018 17:34

M43a83r62t24i76n 11P92r39o94s31t22ý 9980643840739

pockat, pokud mluvite o vedecke teorii, pak jich prezila vetsina sve tvurce... Vedecka teorie neni az tak uplne teorie, jak by si mohl laik myslet.. :-)

+2/0
15.3.2018 1:05

K24a82r79e98l 28U20r18b65a59n 2194164111909

Náboženství se také neustále mění, podle toho, jak moc ho věda vyvrátí..

0/0
15.3.2018 9:48

J73i15ř28í 35T62r21e76s37t55r 1554128368791

Pozor, věda se náboženstvím ani dokazováním či vyvracením Boha nezabývá. Věda zkoumá, vyvrací a dokazuje jen a pouze vědecké poznatky, vytváří další teorie a pro ty teorie staví další důmyslná zařízení, které mají teorii zase dokázat či vyvrátit. Došlo to tak daleko, že by se možná zdálo, že věda úmyslně dokazuje neexistenci Boha. Tak to opravdu není, věda má Boha úplně někde, ale rozhodně ne ve svém hledáčku. Naopak - náboženství je závislé na vědě a kroutí se a přizpůsobuje novým vědeckým poznatkům podobně, jako se přizpůsobuje kroutící se ocas kočky. Kam se kočka pohne, tam se ocas ohne.

+1/0
15.3.2018 20:09
Foto

J34a11n 62Č33e39r40m43á69k 4969628825907

Věda nemůže nic z náboženství ani dokázat ani vyvrátit, neboť každá jede po jiné koleji... :-)

+1/0
15.3.2018 23:22
Foto

M75a16r32t75i96n 64R67y94š91a48v30ý 1266935733112

Věda mne právě celý život naopak ve víře v Boha utvrzovala. Čím více jsem viděl hlouběji do fyziky, chemie, astronomie, programování a poslední dobou i neuronových sítí... tím více jsem viděl souvislosti a nevěřil jsem, že by svět kolem byl dílem náhody právě díky propracovanosti a detailům s jakými je postavený a přitom toho drtivou většinu ještě nevíme.

0/0
19.3.2018 12:07

J73i96ř86í 37T33r95e91s39t82r 1644968858761

Bohužel, většina, bohužel pro Vás, Jane. Ale tak nebo tak, každá vědecká teorie je vědecká. Každá náboženská teorie je naproti tomu nevědecká, vymyšlená, založena na víře v zázraky, podobenství a tvrzení tisíce let mrtvých proroků.

+2/0
15.3.2018 20:03

M69i56c13h17a64l 52M71a45l70á14t 3780583465682

Většina vědeckých teorií jsou taky jen pouhé náboženství a zvláště pak teorie týkající se vesmíru nebo vzniku světa.

0/0
15.3.2018 20:58

J84i41ř62í 41T17r45e66s42t95r 1104758548671

Teorie Velkého Třesku je prokázána teorie stejně, jako že se Země otáčí kolem Slunce. Všechny vědecké teorie nejsou na rozdíl od náboženství dogma. Proto věda není víra a náboženství není věda. Protože Bible je dogma a tam náboženství začalo, zamrzlo, zabrzdilo se, zaostalo a také i skončilo. Kdežto věda letí kupředu mílovými kroky. Já nejsem věřící a přesto věřím, že lidstvo již brzy dosáhne raketovými motory rychlost blížící se rychlosti světla. Dávejte pozor Michale a zamyslete se - jsem nábožensky založen? Ne. To není dogma - to je založeno na faktu, že svět je poznatelný a raketové motory doznaly obrovského pokroku. Je tedy velice pravděpodobné, že rychlost pokroku, vědy a vývoje se nezastaví a nadále bude růst.

0/0
20.3.2018 17:09

J78i23ř91í 91K42m67e80n28t 8317900268186

Kdepak raketové motory, ty nás nikam nedostanou. Buď iontové motory nebo warp o kterém se pomalu začíná reálně uvažovat: https://www.national-geographic.cz/clanky/nadsvetelny-warp-pohon-je-mozny-nasa-uz-na-nem-pracuje.html

0/0
22.3.2018 0:50
Foto

J38a31n 39Č37e36r81m57á73k 4599328545517

omyl... Např. Filozofie a její dcera teologie jsou přímo zakládajícími fakultami světových universit a i přírodní vědy či techniku a jejich fakulty zakládaly přímo církve z jejichž řad se rekrutovali vědci tyto vědy studující... :-)

0/0
15.3.2018 23:30

J11i64ř78í 40T13r24e16s17t87r 1964138658561

Teologie není věda. Na církevních školách se studují i přírodní vědy. To ovšem není vědecký důkaz existence Boha.

0/0
20.3.2018 17:00

J22a86n 26B78a86b65i20č70k24a 9983169453127

Proto nikdy nedostal Nobelovu cenu, protože jeho teorie se zatím nepodačilo potvrdit

0/−1
14.3.2018 20:28
Foto

M68i73r93o95s92l29a90v 46S50t40e12i12n86e27r 4750202100506

Jakmile začnete operovat se singulárními body, jste vedle. Nekonečno je jenom pojem, který má obsahovat něco, co je tak velké, že to nelze popsat čísly. Nula je zase tak malá, že už nic menšího nedokážeme definovat. Ale vše jsou jenom teoretické pojmy.

Atom se také kdysi definoval jako nejmenší částečka hmoty, už nedělitelná, od té doby máme celou zoo ještě menších částeček, , z kterých se ty atomy skládají.

Pokud se opravdu najde vámi popisované množství teorií, je naopak pravděpodobné, že alespoň jedna se trefí.

Je to jako když se jednotka pěchoty brání proti leteckému útoku střelbou z ručních zbraní. Je-li jich opravdu hodně, dokážou přecejenom to ůtočící letadlo poškodit.

Hawkins jistě měl dost času i vzdělání, inteligence atd. aby si mohl udělat reálný obraz situace. Životnost lidského exempláře je kolem 80 roků, životnost lidstva bude řádu statisíc roků. Lidstvo využívá relativně krátkého přechodu z žhavé koule magmy k ledové kouli, okénko teploty 0 - 40 °C. Jakmile se to změní, je lidstvo neschopné existence. Boltzmanna to dohnalo k depresi.

Následují jiní živočichové, odolávající změně životních podmínek na Zemi. Ale na konci bude existence našeho světa opět ukončena, nashromážděné teplo bude rozptýleno v prostoru s teplotou několika Kelvinů.

Podobný experiment, jako lidstvo, už nejspíš kdesi začíná, jinde už dávno skončil. Vzdálenosti v řádu tisíců světelných roků. Čas miliardy roků. Pro mravence i pro lidi nepředstavitelné dimenze.

+4/0
15.3.2018 7:51

J33i35ř71í 79T69r70e57s79t44r 1874418398491

Tak, jako se koleje (rovnoběžky) protínají v nekonečnu, věda bude jednou znát z našeho pohledu úplně všechno, malý krůček po malém krůčku. Což je relativní, protože až bude věda znát úplně všechno, tak zjistí, že může poznat ještě více ;-D

.

Hezky jste to napsal.

.

Já, asi stejně jako Vy, jsem měl možnost vesmír trochu pochopit právě díky Hawkingově popularizaci. To je jeho největší přínos. Ke smůle celému náboženství.

0/0
15.3.2018 20:26
Foto

M79a34r67t22i47n 43R93y10š19a46v64ý 1746455853752

Poznámka o Boltzmannovi mne pobavila :)

0/0
19.3.2018 12:10
Foto

J84a78r91o94m14í97r 64Č21i75h96á92k 1335345455486

Víra je dar. Stojí nad rozumem, tudíž se k ní rozumem nelze dopracovat. Někdy jde i proti rozumu.

0/0
15.3.2018 21:52

J55a57n 19B10a62b31i61č58k63a 9713659553327

Pokd vím tak vystupovali i proti Izraeli, ale to s vědou nemá nic společného

0/0
14.3.2018 20:29

V25e34r24o93n34i70k13a 59E19x48n44e45r80o69v55á 2456501497699

Chybný úsudek se ve vědě projeví např. tím, že se zabývá různými fantasmagoriemi, které se moderně nazývají hledáním "teorie všeho"

0/−2
14.3.2018 21:00

A75n73t97o19n26í36n 84S23t62e26d42i40n41a 4417182884590

Tak určitě, pohledem studenta "univerzity života" se to tak může zdát...

+1/0
14.3.2018 21:06

J71a78k39u98b 73P44r95o48k69e65š 6263508912123

Tak jestli sjednocení kvantové mechaniky a relativistické fyziky považujete za fantasmagorii, tak by mně opravdu zajímalo, v čem spatřujete jádro pudla?

+2/0
15.3.2018 6:11

V28e31r25o85n56i51k36a 14E76x97n85e89r95o92v15á 2146131487609

Fantasmagorické jsou ty dnešní postupy, kterými se fyzikové snaží toho sjednocení dosáhnout

0/0
16.3.2018 19:27



Najdete na iDNES.cz