Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

CNG autobus? Přečtěte si mýty a fakta

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Zemní plyn je považován za nejperspektivnější alternativní palivo. Na tento pohon jezdí v ČR 3 250 aut a 336 autobusů. Autobus na stlačený zemní plyn nebo-li CNG autobus představuje ekonomickou, ekologickou, strategickou i bezpečnou variantu dopravy pro provozovatele, majitele i cestující.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

autobus | foto: Česká plynárenská unie

V Evropě je dnes přes 156 837 CNG autobusů a na celém světě jich jezdí více než 430 414. Ve spojitosti s pohonem na stlačený zemní plyn se ale objevuje řada mýtů. Jak na tom tedy klasický CNG autobus vlastně opravdu je?

Mýtus č. 1
CNG autobus je o dost dražší než plynový.
Pravda: Dopravní podnik města Pardubice nakoupil CNG autobusy za stejnou cenu jako naftové autobusy. Obvykle je ale cena vyšší cca o 600 tisíc Kč, rozdíl je ale pokryt příspěvkem od plynárenských společností ve výši 200 tisíc Kč ("plynaři" již takto podpořili 202 CNG autobusů), příspěvkem od ministerstva dopravy, z regionálních operačních programů (využila např. Jihlava) nebo podporou z kraje (využil např. Středočeský či Ústecký kraj). Elektrobus pořízený v Ostravě dle informací z médií stál 11 mil. Kč, CNG autobus stojí cca 5 mil. Kč.

CNG autobus s dojezdem až 700 km na jednu nádrž

Mýtus č. 2
CNG autobus má malý dojezd.

Pravda: Podle počtu a velikostí nádrží je dojezd CNG autobusů 400 až 700 km. Dojezd elektrobusu v Ostravě je dle informací z médií jen 150 km.

Mýtus č. 3
Výstavba CNG stanice je pro dopravní podniky drahá.
Pravda: V Dobrovolné dohodě je uvedeno, že pokud si dopravní podnik pořídí v prvním roce obměny vozového parku minimálně 4 CNG autobusy, příslušná plynárenská společnost mu postaví CNG stanici zdarma.

Mýtus č. 4
Tankování CNG autobusu je pomalé.
Pravda: CNG autobus se naplní za stejnou dobu jako autobus s naftovým motorem - cca 3 - 5 minut.

Mýtus č. 5
Dovybavení garáží či prostorů pro údržbu CNG autobusů je drahé.

Pravda: Garáže či servisní místa, kde se CNG autobus bude nacházet, je potřeba dovybavit např. detektory úniku plynu a účinnějším větráním. Cena takového dovybavení nepředstavuje závratné částky, vždy záleží na podmínkách jednotlivého depa či areálu.

ekobus

Mýtus č. 6
Pro CNG autobus je kopcovitý terén problém.

Pravda: Dnes je již takový technický vývoj, že spotřeba CNG klesá a naopak výkon stoupá. Záleží vždy na výrobci a na podmínkách ve výběrovém řízení.

Mýtus č. 7
Cena CNG se časem zvýší.
Pravda: Dnes se cena CNG pro velkoodběratele, kterými dopravní podniky jsou, pohybuje na 52-55 % ceny nafty. Dopravcům je zaručena úspora 2-3 Kč za každý ujetý km.

Mýtus č. 8
Naftový autobus je stejně ekologický jako CNG autobus.

Pravda: CNG, resp. stlačený zemní plyn, obsahuje 98 % methanu, který je nejjednodušší uhlovodíkovou molekulou. CNG autobus plní platnou normu Euro V a i chystanou normu Euro VI  pouze tím, že spaluje zemní plyn, bez přídavných zařízení (filtry, Ad Blue, ad.). CNG obsahuje méně uhlíku na kg paliva než nafta, spálením stejného množství CNG a nafty tedy vznikne z CNG méně  CO2 než z nafty.

V současné době se začaly používat tzv. filtry pevných částic u naftových vozidel. Filtry ale mají jen cca 80% účinnost, která samozřejmě s počtem provozních hodin klesá a naopak se zvyšuje tlak a roste spotřeba paliva. Pokud tedy nejsou filtry včas vyměněny či regenerovány, jsou více ke škodě než k užitku.

Navíc tzv. nanouhlíkové částice, které jsou pro lidský organismus nejnebezpečnější, filtry stejně projdou. Jejich nebezpečnost spočívá především v navázání zbytků původního i naoxidovaného paliva a obsahují i např. benz(a)pyren - prokázaný karcinogen. V následující tabulce je porovnání normy Euro V s vykazovanými emisemi CNG autobusů od různých výrobců v ČR.

Česká plynárenská unie

Mýtus č. 9
Řidiči nechtějí CNG autobus řídit.

Pravda: tzv. NEVIDITELNÉ ÚSPORY. Zemní plyn si domů v kanystru prostě nikdo neodnese. Tzv. úkapy mohou u dopravního podniku dosahovat hodnoty až 1 mil. Kč/rok. Sama za sebe mluví zkušenost severských států, kde před lety při zavádění CNG autobusů v severských státech bylo řidičům rovnou přidáno 10 % platu.

Jeden CNG autobus uspoří za 12 let až 2 miliony korun

ekobus II

Mýtus č. 10
CNG autobus a jeho provoz není zas tak výhodný.

Podle dopravců, kteří mají s provozem CNG autobusů již zkušenosti, je fakt, že za rok při projezdu cca 60 000 km uspoří CNG autobus v městské dopravě téměř 150 000 Kč, za 12 let pak 2 mil. Kč a linkový meziměstský autobus pak uspoří více než 100 000 Kč za rok a za 12 let 1,5 mil. Kč. FTL Prostějov vykazuje dokonce úsporu u CNG autobusů ve výši 3,80 Kč za ujetý km, celková úspora při ujetí 705 tisíc km na CNG pak činí 2,7 milionu Kč za rok. V roce 2010 provozoval dopravní podnik města Pardubice 84 autobusů a z toho 14 na CNG. Celková úspora za jediný rok byla 3,7 milionu Kč, čímž CNG autobusy vycházely výhodněji i než trolejbusy.

Česká plynárenská unie připravuje dne 3. listopadu 2011 v rámci veletrhu Czechbus seminář "Využití CNG v autobusové dopravě".

Více informací naleznete na www.cpu.cz/tiskove-zpravy/2145-3.

Autor:

Komerční sdělení

Komerční sdělení je placená služba portálu zprávy.iDNES.cz, která měsíčně osloví 650 000 uživatelů. Další informace najdete ZDE

Hlavní zprávy

Další z rubriky

Program Erasmus slaví 30 let.
Program Erasmus slaví 30 let

V roce 2017 slaví Evropa 30 let existence programu Erasmus. Zahraniční studijní pobyt absolvovalo tehdy na evropské úrovni 3 244 studentů. Česká republika se...  celý článek

Prezident 21 spustil interaktivního Volebního rádce.
Prezident 21 spustil interaktivního Volebního rádce

Potvrzení prezidentští kandidáti si na stránkách www.prezident21.cz nově sami upravují své profily, komunikují se svými voliči a odpovídají pravidelně na...  celý článek

St. Petersburg Festival Ballet uvede úchvatná baletní představení.
St. Petersburg Festival Ballet uvede úchvatná baletní představení

Skvělé a velkolepé umělecké těleso St. Petersburg Festival Ballet disponuje vším, co lze nazvat ruskou školou klasického baletu, tj. veškerou přísnou elegancí...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.