Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cizí jazyk je v dnešní době samozřejmost

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
S desítkami poboček po celém světě, půlmiliardovým obratem a letitou tradicí se jazyková agentura Skřivánek řadí mezi přední agentury nejen u nás, ale i ve světě. Proto jsme vyzpovídali její ředitelku Bronislavu Chudobovou na téma cizí jazyky, o trendech ve výuce a jak to s jazyky vidí do budoucna.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Cizí jazyk je v dnešní době samozřejmost. | foto: Jazyková škola Skřivánek

Jaký je ideální věk na studium cizího jazyka?

Ideální věk asi neexistuje. Samozřejmě, vzhledem k flexibilitě mozku, stavu paměti apod. se dá jistě říct, že čím dříve člověk začne, tím lépe, protože jak mozek stárne, stává se učení náročnějším. Ale ideální může být pro každého něco jiného. Jako dospělí můžeme mít třeba více disciplíny k učení se a tak zvládneme relativně stejně rychlý pokrok, jako kdybychom byli ještě dětmi, a šlo nám to vlastně trochu samo.

Jaké existují formy výuky?

Učit se můžeme samostudiem nebo v nějakém kurzu s lektorem. Pokud je to samostudiem, dá se využít učebnic tištěných, ale také různých online nástrojů a aplikací. Pokud se učíme s lektorem, můžeme učit prezenčně – tedy vlastně tváří v tvář, anebo distančně – tedy za použití internetu, např. přes Skype, nebo jiný online komunikační nástroj, kdy s námi lektor není v jedné místnosti. Pak jsou zde samozřejmě rozdíly mezi kurzy individuálními a skupinovými. Záleží i na intenzitě výuky – učíme se jednou, či dvakrát týdně, nebo se třeba potřebujeme rychle naučit jen určitou věc a bude nám stačit intenzivně se tomu věnovat několik hodin denně po dobu jednoho víkendu? Případně se také můžeme rozhodnout pustit se do skutečně intenzivního učení cizího jazyka a za výukou odjet do cizí země – tedy na takzvaný pobytový kurz. Každému vyhovuje něco jiného, je proto důležité si ujasnit, jaké jsou naše cíle a jak jsme schopni je zvládnout tak, aby to pro nás bylo udržitelné.

Je rozdílný kurz pro studenty a pro seniory?

Předně bych chtěla říct, že si myslím, že i senioři jsou studenti. Kdokoliv se přihlásí na kurz, je studentem, bez ohledu na věk. Určitě je však pravdou, že výuka seniorů může mít svá specifika – na místě je hlavně trpělivost a pevná vůle na obou stranách. V seniorském věku mohou nastat problémy například s pamětí, a proto je dobré, aby měl lektor osvojené nejrůznější metody a techniky, jak je zmírnit a dát seniorům do ruky nástroj, díky kterému budou moc paměť efektivně procvičovat a tak se, i přes případné počáteční obtíže, cizí jazyk také učit. Zároveň je u výuky seniorů klíčové vybírat skutečně takovou látku – tedy obsah kurzů – který jim k něčemu bude a učit se ho pro ně má skutečně význam. V neposlední řadě by se měly stanovit reálné cíle, které mnohdy nemusí být nijak obrovské – je dobré si uvědomit, že i malý pokrok je pokrok a měl by sloužit jako motivace pro další učení.

Bronislava Chudobová.

Bronislava Chudobová, ředitelka jazykové agentury Skřivánek.

Lze začlenit studium jazyka do pracovního procesu?

Studium jazyka lze začlenit do jakékoliv činnosti. Ať už tím máte na mysli to, že během pracovní doby budu docházet do jazykového kurzu, nebo to, že budu mít v práci možnost jazyk použít. Používání jazyka je vlastně nejlepším nástrojem učení. Zároveň může být pracovní prostředí jakási ‚laboratoř‘, kde je možné např. vyzkoušet to, co se člověk naučí v jazykovém kurzu. Alespoň je pak motivace nový jazyk skutečně použít a při použití se naše znalosti nejlépe upevňují. Tedy cizí jazyk v práci rozhodně ano.

Kolik jazyků průměrný člověk v dnešní době ovládá?

56 % občanů Evropské unie se domluví kromě své mateřštiny ještě v jednom jazyce, 28 % alespoň dvěma dalšími jazyky, alespoň třemi 11 % a žádným jiným 44 %.

Jak se mám učit, pakliže mám se studiem jazyků problém?

Záleží na tom, jaký máte problém, a pak se dá hledat řešení tohoto problému. Někdy bývá problém to, že člověk třeba nemá na učení dost času a jazyk si ve svém volném čase nijak neopakuje – takže pak se vlastně ‚potká‘ s cizím jazykem jen třeba jednou týdně na hodinu v kurzu, a to je vše. Pak je určitě na místě zvýšit frekvenci opakování. Opakování je ostatně užitečné v každém případě – pokud nás např. trápí zapomínání, může to být i tím, že se nám znalosti nestíhají přesunout z krátkodobé paměti do dlouhodobé – pak bychom mohli zkusit následující: novou látku se po té, co se s ní poprvé potkáme, musíme zopakovat cca jeden den po tomto prvním setkání, a následně minimálně ještě jednou a to nejdéle do tří dnů od prvního opakování.

Obecně se dá říci asi to, že by se měla vyhledávat každá příležitost pro setkání s jazykem – ať už pasivní, tak aktivní. Pokud nám učení jazyka dělá problém, měli bychom identifikovat to, jaké metody a techniky nám nejvíce vyhovují a pomocí těchto se převážně učit. Obecně platí, že pro učení je lepší alespoň nějaká variabilita, než neustálá jednolitost dané činnosti. Pokud má člověk nějaké specifické učební problémy, nebo třeba problémy zapříčiněné zdravotním stavem apod. pak je vhodně využít technik a kompenzačních postupů přímo na dané konkrétní potíže.

Nejlépe od narození ☺ - ale to je spíše akvizice, než učení. Učit se hrou mohou děti už od jeslí, samozřejmě.

Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová energetika je zelená a chytrá.
Nová energetika je zelená a chytrá

ČEZ ESCO nabízí řešení na míru Současné trendy v energetice přinášejí celou řadu změn. Svět začíná patřit chytrým městům, chytrým domácnostem a chytrým...  celý článek

Cizí jazyk je v dnešní době samozřejmost.
Cizí jazyk je v dnešní době samozřejmost

S desítkami poboček po celém světě, půlmiliardovým obratem a letitou tradicí se jazyková agentura Skřivánek řadí mezi přední agentury nejen u nás, ale i ve...  celý článek

Vedoucí výroby Radek Pasz (na snímu vlevo) a Jan Sliž operátor ohraňovacího...
Ohraňovací lis na míru potřebám není ani pro osvědčené dodavatele standardní zakázkou

Koupí stroje od FORMETALU nic nekončí, naopak začíná. Spolupráce mezi společnostmi FORMETAL a BERNDORF CZ se začala psát v roce 2012.   celý článek

Okurková limonáda v 7 minutách!
Okurková limonáda v 7 minutách!

Vyměňte kupované limonády za domácí.

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.