Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chovat se správně při stolování je důležité. Nejde o nic těžkého...

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Pravidla společenského chování pamatují na řadu situací, do kterých se člověk v průběhu života dostává. Některé jsou výjimečné, jiné patří k takřka každodenním. Jednou z nejzákladnějších společenských situací je stolování v restauraci. Podívejme se tomuto tématu na zoubek!

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Chovat se správně při stolování je důležité. Nejde o nic těžkého... | foto: Značka Q

Kdo objednává

První si objednává společensky výše postavená osoba (žena, nadřízený, starší). Jestliže jde o muže a ženu, při totožné volbě pokrmu nebo po domluvě může za oba objednat muž. Právem hosta je v klidu si vybrat z jídelního a nápojového lístku. Povinností restaurace je dát každému z hostů oba lístky k prostudování, a to v jejich aktuální podobě. Slovní přeříkání nabídky není přípustné. Pokud nějaký pokrm či nápoj není zrovna k dispozici, mělo by to být na jídelním lístku jasně vyznačeno. Personál by navíc měl – vždy s omluvou – na tento případný nedostatek upozornit předem.

Věčné téma ubrousků

Umění přijít v pravou chvíli, tedy právě v okamžiku, kdy má host vybráno a chce si objednat, je jednou z nejdůležitějších dovedností profesionální obsluhy. Host zkrátka nesmí mít pocit, že čeká dlouho, ale zároveň by neměl pocítit ani náznak nátlaku na zrychlení volby. 
 
Bez ubrousku se dobře vychovaný člověk při jídle neobejde. Před každým napitím si jím otíráme ústa, abychom sklenici „neozdobili“ otisky omáček, drobečky či jinými částečkami pojídaného pokrmu. Látkové ubrousky patří na klín a skládají se záhybem na kolena. Pokud ubrousek zvedneme, abychom si otřeli ústa, automaticky tak učiníme do jeho vnitřní strany. Po opětovném složení na klín nejsou otřené zbytky vidět. Papírový ubrousek má své místo na stole, na kolena nepatří. Ubrousky za límec jsou vhodné pro děti, dospělý by neměl vyvolávat dojem, že něco podobného potřebuje.

Konverzace u stolu

Během jídla není společenské mlčet, ale naopak konverzovat. Dáváme tím najevo, že přítomní jsou pro nás důležitější než sebechutnější pokrm. Konverzační témata mají být volena tak, aby byla pro každého u stolu něčím zajímavá. Rozhodně nevolíme kontroverzní témata či taková, o nichž víme, že by mohla být někomu z naší společnosti nepříjemná.

Chovat se správně při stolování je důležité. Nejde o nic těžkého...

Jak si poradit s příbory

Příbory k jednotlivým chodům odebíráme vždy z vnější strany, a to postupně podle toho, jak nám je obsluha připravila. Používáme-li nůž i vidličku, hroty vidličky by měly směřovat dolů. Pokud pouze vidličku, mají hroty naopak směřovat nahoru. Překřížený příbor na talíři číšníkovi symbolizuje, že jsme s jídlem ještě neskončili a hodláme v něm pokračovat. Opomeneme-li toto pravidlo, může se nám v dobrém podniku s pozornou obsluhou stát, že se číšník poloprázdný talíř pokusí odnést. Jeho chování je na místě, domnívá se, že jste dojedli a odnesení si přejete. Správným pokynem k odklizení talíře je totiž až rovnoběžná poloha příborů. Použitý látkový ubrousek položíme vedle talíře, nikoli na něj.

Jak je to s párátky?

Je nám líto, ale párátka u jídelního stolu zásadně nepoužíváme. V lepších restauracích je na stole ani nenajdeme. Pokud je to nutné, doporučujeme po dojedení zajít na toaletu a chrup očistit v soukromí.

Nehody při stolování

Převrhneme-li při stolování skleničku nebo se nám stane jiná nehoda, vyvarujeme se přemrštěných reakcí. Stačí prostá omluva. Obsluha zajistí uklizení stolu, střepů a podobně. Rozhodně není nutné dělat z podobných situací zbytečné drama.

Znát pravidla se vyplatí

Člověk, který zná společenská pravidla, se rozhodně v řadě situací cítí lépe a komfortněji a také snadněji vyvolává příznivý dojem. Obeznámenost s příslušnými vzorci chování se samozřejmě nejlépe získává osobní zkušeností. Rodiče, kteří se dětem věnují i v tomto směru, chodí s nimi do různých typů restaurací a vysvětlují vše potřebné, dávají potomkům do života důležitý vklad.

Značka kvality Q

Tento článek je součástí značky „Q“. Tato značka kvality je udělována českým hotelům, penzionům, restauracím, informačním centrům a dalším firmám působícím v cestovním ruchu. Ti, kteří již tuto prestižní značku získali, na sobě aktivně pracují a znamenají pro své klienty záruku certifikované kvality služeb. Kdo všechno značku získal, najdete na webu Služby Q. Značka je udělována v rámci Českého systému kvality služeb a organizace, které splní stanovené parametry, obdrží certifikát kvality a s ním právo užívat značku „Q“.

Značka Q přitahuje klienty.

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Sledujte šlágr jara Plzeň – Sparta živě na TV Tipsport a vsaďte si

Sledujte šlágr jara Plzeň – Sparta živě na TV Tipsport a vsaďte si

Kdo zvládne lépe šlágr jara? Sázkaři věří spíš Spartě a Plzeň tak bude po dlouhé době v neděli v roli outsidera....

Víte, kde se najíst kvalitně, rozmanitě, bez čekání a každý den jinak?

nabídka bistra

Český řetězec supermarketů a bister DELMART otevřel koncem ledna novou pobočku v obchodním centru Quadrio na Národní...

Ostatní zdražují, my držíme ceny

Ostatní zdražují, my držíme ceny

Nejjednodušší cestou, jak v současné době rostoucích cen elektřiny uspořit, je najít si vhodnou alternativu. Tedy...

Keramika Soukup: rodinné impérium zrozené z vize a houževnatosti

Jak Český chřest obnovil tradici „buržoazní“ zeleniny

Příběh Keramiky Soukup připomíná „americký sen“. Jejímu majiteli se podařilo vybudovat prosperující podnik navzdory...

Ideální čas proměnit váš sen o dokonalé koupelně ve skutečnost

Ideální čas proměnit Váš sen o dokonalé koupelně ve skutečnost

S příchodem jara nastává čas změn a nových začátků. Napadlo vás ale, že by změna vaší roky opotřebované koupelny mohla...

Další z rubriky

Získejte montované haly rychle, profesionálně a na klíč

Administrativní hala s výrobou Podolí

Více než 650 referenčních staveb vystavěla za 23 let své činnosti společnost MONT-KOVO spol. s r.o. z Břestu na...

Pneumatiky TOMKET byly úspěšně hodnoceny v nezávislém testu

Pneumatiky TOMKET byly úspěšně hodnoceny v  nezávislém testu.

Venkovní teploty nezadržitelně míří vzhůru, a tak nastává každoroční výměna pneumatik. Část motoristů řešící nákup nové...

Česko má zázemí i vizi, říká manažer agentury ESA

Frank Salzgeber, šéf programu technologických transferů Evropské kosmické...

České republice se vyplatilo, že pojímá vyvíjení a využívání kosmických technologií byznysově, nikoli čistě vědecky

Najdete na iDNES.cz