Chovat se správně při stolování je důležité. Nejde o nic těžkého...

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Pravidla společenského chování pamatují na řadu situací, do kterých se člověk v průběhu života dostává. Některé jsou výjimečné, jiné patří k takřka každodenním. Jednou z nejzákladnějších společenských situací je stolování v restauraci. Podívejme se tomuto tématu na zoubek!

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Chovat se správně při stolování je důležité. Nejde o nic těžkého... | foto: Značka Q

Kdo objednává

První si objednává společensky výše postavená osoba (žena, nadřízený, starší). Jestliže jde o muže a ženu, při totožné volbě pokrmu nebo po domluvě může za oba objednat muž. Právem hosta je v klidu si vybrat z jídelního a nápojového lístku. Povinností restaurace je dát každému z hostů oba lístky k prostudování, a to v jejich aktuální podobě. Slovní přeříkání nabídky není přípustné. Pokud nějaký pokrm či nápoj není zrovna k dispozici, mělo by to být na jídelním lístku jasně vyznačeno. Personál by navíc měl – vždy s omluvou – na tento případný nedostatek upozornit předem.

Věčné téma ubrousků

Umění přijít v pravou chvíli, tedy právě v okamžiku, kdy má host vybráno a chce si objednat, je jednou z nejdůležitějších dovedností profesionální obsluhy. Host zkrátka nesmí mít pocit, že čeká dlouho, ale zároveň by neměl pocítit ani náznak nátlaku na zrychlení volby. 
 
Bez ubrousku se dobře vychovaný člověk při jídle neobejde. Před každým napitím si jím otíráme ústa, abychom sklenici „neozdobili“ otisky omáček, drobečky či jinými částečkami pojídaného pokrmu. Látkové ubrousky patří na klín a skládají se záhybem na kolena. Pokud ubrousek zvedneme, abychom si otřeli ústa, automaticky tak učiníme do jeho vnitřní strany. Po opětovném složení na klín nejsou otřené zbytky vidět. Papírový ubrousek má své místo na stole, na kolena nepatří. Ubrousky za límec jsou vhodné pro děti, dospělý by neměl vyvolávat dojem, že něco podobného potřebuje.

Konverzace u stolu

Během jídla není společenské mlčet, ale naopak konverzovat. Dáváme tím najevo, že přítomní jsou pro nás důležitější než sebechutnější pokrm. Konverzační témata mají být volena tak, aby byla pro každého u stolu něčím zajímavá. Rozhodně nevolíme kontroverzní témata či taková, o nichž víme, že by mohla být někomu z naší společnosti nepříjemná.

Chovat se správně při stolování je důležité. Nejde o nic těžkého...

Jak si poradit s příbory

Příbory k jednotlivým chodům odebíráme vždy z vnější strany, a to postupně podle toho, jak nám je obsluha připravila. Používáme-li nůž i vidličku, hroty vidličky by měly směřovat dolů. Pokud pouze vidličku, mají hroty naopak směřovat nahoru. Překřížený příbor na talíři číšníkovi symbolizuje, že jsme s jídlem ještě neskončili a hodláme v něm pokračovat. Opomeneme-li toto pravidlo, může se nám v dobrém podniku s pozornou obsluhou stát, že se číšník poloprázdný talíř pokusí odnést. Jeho chování je na místě, domnívá se, že jste dojedli a odnesení si přejete. Správným pokynem k odklizení talíře je totiž až rovnoběžná poloha příborů. Použitý látkový ubrousek položíme vedle talíře, nikoli na něj.

Jak je to s párátky?

Je nám líto, ale párátka u jídelního stolu zásadně nepoužíváme. V lepších restauracích je na stole ani nenajdeme. Pokud je to nutné, doporučujeme po dojedení zajít na toaletu a chrup očistit v soukromí.

Nehody při stolování

Převrhneme-li při stolování skleničku nebo se nám stane jiná nehoda, vyvarujeme se přemrštěných reakcí. Stačí prostá omluva. Obsluha zajistí uklizení stolu, střepů a podobně. Rozhodně není nutné dělat z podobných situací zbytečné drama.

Znát pravidla se vyplatí

Člověk, který zná společenská pravidla, se rozhodně v řadě situací cítí lépe a komfortněji a také snadněji vyvolává příznivý dojem. Obeznámenost s příslušnými vzorci chování se samozřejmě nejlépe získává osobní zkušeností. Rodiče, kteří se dětem věnují i v tomto směru, chodí s nimi do různých typů restaurací a vysvětlují vše potřebné, dávají potomkům do života důležitý vklad.

Značka kvality Q

Tento článek je součástí značky „Q“. Tato značka kvality je udělována českým hotelům, penzionům, restauracím, informačním centrům a dalším firmám působícím v cestovním ruchu. Ti, kteří již tuto prestižní značku získali, na sobě aktivně pracují a znamenají pro své klienty záruku certifikované kvality služeb. Kdo všechno značku získal, najdete na webu Služby Q. Značka je udělována v rámci Českého systému kvality služeb a organizace, které splní stanovené parametry, obdrží certifikát kvality a s ním právo užívat značku „Q“.

Značka Q přitahuje klienty.

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Na stáří nemusíte jen šetřit, můžete na něm i vydělat

Na stáří nemusíte jen šetřit, můžete na něm i vydělat

V České republice se investoři na výnosech ze Silver Economy mohou rovněž podílet.

Top trendy zimy 2018/2019: ikonické pohorky jsou zpět

Top trendy zimy 18/19: Ikonické pohorky jsou zpět!

S posledními paprsky slunce vás přicházejí oslnit novinky z oblasti obuvi, módy a životního stylu. Nadcházející sezona...

Líbí se vám minimalistické betonové stěrky? Splňte si svůj sen

Betonepox

S přicházejícím podzimem, kdy trávíme všichni mnohem více času uvnitř domova, vám přinášíme inspiraci pro zvelebení...

Raketově rychle. Tak funguje půjčka od lidí

Raketově rychle. Tak funguje půjčka od lidí

O tom, že je půjčka od lidí levnější, už všichni vědí. Že mají peníze do pěti minut na účtu, si teprve lidé zvykají....

Audioknižní bestsellery za 149 Kč? Audiotéka slaví sedm let

Audioknižní bestsellery za 149,- Kč? Audiotéka slaví 7 let!

Audiotéka, největší distributor audioknih v Česku a poskytovatel stejnojmenné mobilní aplikace, právě slaví 7....

Další z rubriky

Audioknižní bestsellery za 149 Kč? Audiotéka slaví sedm let

Audioknižní bestsellery za 149,- Kč? Audiotéka slaví 7 let!

Audiotéka, největší distributor audioknih v Česku a poskytovatel stejnojmenné mobilní aplikace, právě slaví 7....

V gastronomii si podnikání bez úvěrového pojištění neumíme představit

V gastronomii si podnikání bez úvěrového pojištění neumíme představit

Srdcem každého většího gastronomického provozu je už dnes tzv. konvektomat. Je to taková ta kouzelná skříň, která umí...

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok.

Ředitel odboru průmyslové spolupráce Ministerstva obrany ČR Tomáš Kopečný. Foto...

Firmám podává pomocnou ruku odbor průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české podniky co nejvíce zapojovaly do...

Najdete na iDNES.cz