Tyto nároky bývají nezřídka protichůdné, a tak se velká i malá sídla potýkají s dopravními problémy, které stále častěji vedou ke konfliktním, obtížně řešitelným, ba i nebezpečným situacím.
O podobě veřejného prostoru rozhodují desítky osob a institucí, profesionálů, kteří často plní pouze zadání investorů, pro něž bývá nejpřednějším kritériem cena navrženého řešení. Tvář ulic a veřejných prostor by však měli spoluurčovat především jejich uživatelé: chodci, cyklisté, řidiči. Politici spolu s městskými architekty a projektanty, kteří designují budoucí podobu měst a obcí, se musí naučit myslet na jejich oprávněné potřeby a nároky už v zárodcích projektů staveb. Aby pro všechny uživatele byla zaručena bezpečná a efektivní mobilita s minimalizovaným dopadem na životní prostředí. Klíčovým společným cílem je najít cestu, jak všechny druhy dopravy na omezeném prostoru měst a obcí efektivně a elegantně skloubit.
Rychlejší a bezpečnější cestování i unikátní design.
Cenu Víta Brandy získala Štvanická lávka
Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, který soutěž Cena Víta Brandy organizuje, se věnuje problematice městské a regionální mobility a podporuje kvalitní proměny veřejného prostoru.
„Jedním z cílů Ceny Víta Brandy je zviditelňovat zdařilé a hodnotné zásahy do veřejného prostoru s významným pozitivním dopadem na pohyb pěšky, na kole a veřejnou dopravou,“ říká Jaroslav Martinek, jednatel spolku Partnerství pro městskou mobilitu.
Do soutěžní přehlídky Cena Víta Brandy 2024 se přihlásilo celkem 55 projektů z celé České republiky,. Hlavní cenu za nejlepší realizace dopravních staveb a proměn ve veřejném prostoru získala Štvanická lávka propojující pražský Karlín a Holešovice.
V jednotlivých kategoriích získali ocenění také autoři realizací v Chebu, Uherském Hradišti, Táboře a Horním Lidči. Renomovaná porota složená z odborníků z různých oborů nabídla unikátní a komplexní pohled na dopravní stavby z několika úhlů pohledů. Projekty tak mohou být inspirací i pro další města a regiony.
Do letošní soutěžní přehlídky se přihlásilo celkem 55 projektů z celé České republiky, do užší nominace postoupilo 16 projektů.
Podle ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka projekty nominované na hlavní cenu jasně demonstrují, kam se naše vnímání úprav veřejného prostoru v Česku posunulo. „Na první pohled jde o zcela odlišné projekty, ale současně je jasné, že mají stejný cíl – aby se lidé v daných městech cítili lépe a bylo jim příjemné trávit svůj čas na veřejných prostranstvích. Podpora udržitelné dopravy a začlenění dopravních staveb do veřejného prostoru výrazně zlepšují kvalitu života ve městech. Pěší a cyklistická doprava snižují zátěž na životní prostředí a přispívají k přívětivému prostředí pro obyvatele,“ popisuje ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.
Cena Víta Brandy oceňuje projekty, které spojují technické řešení s estetikou a udržitelností. „Ukazuje, že dopravní stavby mohou být nejen funkční, ale i přínosem pro veřejný prostor, jak ukazuje třeba Štvanická lávka v Praze a další oceněné nebo nominované projekty,“ dodává Petr Kulhánek.
Hlavní cenu Víta Brandy za dopravní stavbu nebo opatření získala Štvanická lávka, která propojuje pražský Karlín a Holešovice. Odborná porota byla okouzlena krásou této stavby. Shodla se, že stavby by neměly plnit jen technickou, ale i estetickou funkci. Sám Petr Velička, jeden z porotců, o vítězné ceně prohlásil: „Když jsem se díval na fotku realizované stavby, měl jsem pocit, že se dívám na její počítačovou vizualizaci. Až posléze mi došlo, že ta stavba tady už stojí.“
Zvláštní cenu za opatření pro chodce obdržela Lávka pro pěší přes kolejiště nádraží v Chebu, zvláštní cenu za opatření pro cyklisty Cyklostezka BEVLAVA v Horní Lidči, zvláštní cenu za nerealizovaný návrh Dočasná pěší zóna v Táboře a zvláštní cenu za přínos v regionu Hub 123 - Sdílený prostor pro rozvoj v Uherském Hradišti.
„Hub 123 je ojedinělý projekt prostoru, který umožní setkávání různých skupin obyvatel, které spojuje společný zájem o řešená témata včetně možnosti pořádání přednášek, filmových projekcí a workshopů, prostor poskytne i technické zázemí a sdílené kanceláře,“ popisuje výhody projektu členka poroty Ing. Dagmar Kočárková z Katedry dopravního inženýrství a dopravního plánování ČVUT v Praze.
Dočasná pěší zóna v Táboře se naopak pyšní tím, že zvyšuje atraktivitu veřejného prostranství „na zkoušku“. Lávka pro pěší přes kolejiště nádraží v Chebu se vyznačuje svým moderním designem a schopností bezpečně a komfortně pro pěší propojit město s přírodou.
Cenu zaměřenou na cyklisty získala Cyklostezka BEVLAVA v Horní Lidči. „Největším přínosem cyklostezky je, že vede mimo frekventovanou silnici I. třídy. Tím se zvyšuje bezpečnost cyklistů na této trase a současně popularita a atraktivita jejího využití pro všechny kategorie cyklistů, což přispívá k rozvoji celého regionu,“ dodává Ing. Dagmar Kočárková.
Projekty posuzovala odborná devítičlenná porota složená ze zástupců organizací zaměřených na tematiku dopravy, architektury, urbanismu, krajinářské architektury, výtvarného umění a ochrany životního prostředí. O vítězích bylo rozhodnuto už v září nezávisle na okolních cenách.
„Jako předsedkyně poroty mám radost, kolik se sešlo kvalitních projektů. Ano, vybrali jsme z nich ty nejlepší, ale pravdou je, že vítězové jsou všichni. Každý projekt nějakým způsobem proměnil dané místo a zlepšil tím podmínky k životu v dané lokalitě. A o to jde především v Ceně Víta Brandy,“ popisuje předsedkyně poroty PhDr. Věra-Karin Brázová z Ministerstva pro místní rozvoj.
Přehled vítězných projektů:
- Hlavní Cena Víta Brandy 2024 za dopravní stavbu nebo opatření: Štvanická lávka, Praha
- Zvláštní cena za opatření pro chodce: Lávka pro pěší přes kolejiště nádraží, Cheb
- Zvláštní cena za opatření pro cyklisty: Cyklostezka BEVLAVA, Horní Lideč
- Zvláštní cena za nerealizovaný návrh: Dočasná pěší zóna, Tábor
- Zvláštní cena za přínos v regionu: Hub 123 - Sdílený prostor pro rozvoj, Uherské Hradiště
Přihlášené projekty najdete na webových stránkách Ceny Víta Brandy a také na platformě CityChangers Česko, která sdružuje příklady dobrých změn, jejich ambasadory a dlouhodobé iniciativy v městské mobilitě a dopravě v Česku a na Slovensku.
Pomáháme měnit města k dobrému
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s.
www.dobramesta.cz
Článek vznikl v rámci projektu Cyklovize2030 podpořeného Českou kanceláří pojistitelů, z Fondu zábrany škod.