Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

České letectví slaví 100 let. A jde stále nahoru

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Česká letecká výroba slaví letos sto let. A i po století zůstává Česko jednou z mála zemí světa, která dokáže vyrobit nejen komponenty tohoto technologicky nesmírně náročného celku, ale rovnou celé letadlo.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

České letectví slaví 100 let. A jde stále nahoru. | foto: ČTK

„Česko je letecká velmoc. Dokážeme vyrobit vše od draku přes elektroniku, vývoj a výrobu motorů, kde patříme mezi světovou extratřídu, až po hotové letouny pro civilní dopravu, sport, výcvik i vojenské užití,“ zdůrazňuje ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner ve speciálním magazínu „Česká letadla píšou dějiny. Už 100 let“, který vydává ČTK ve svém servisu Protext.

Tomáš Hüner v úvodním článku magazínu připomíná, že jedním z prvních kroků, které učinila československá vláda v roce 1918, bylo založení společnosti TOVÁRNA NA LETADLA. „Při drobné přesmyčce získáme značku našeho prvního leteckého závodu – LETOV, který ve dvacátých a třicátých letech vyvinul a vyráběl více než padesát typů letadel všech kategorií, počínaje prvním bojovým letounem LETOV – Š-1,” uvádí Tomáš Hüner.

Také jeho náměstek Vladimír Bärtl, jinak také majitel pilotní licence, upozorňuje na důležitost letectví v českém průmyslu. „Rád bych zdůraznil, že jsme jednou ze sedmi zemí světa, která dokáže vyvíjet letecké motory,” podtrhuje Bärtl.

Hlavní doménou českého letectví jsou sportovní letadla, malá dopravní letadla do 19 cestujících, cvičná vojenská proudová letadla, malé bezpilotní prostředky a participace v dodavatelských řetězcích velkých světových hráčů jako je například Airbus. A třebaže v porovnání s jinými obory nejsou letci až tak těžkou váhou, jsou stále na vzestupu.

V roce 2016 rostl export v odvětví leteckého průmyslu téměř dvakrát rychleji (6,1 procenta) než export zpracovatelského průmyslu jako celku, který vzrostl o 3,2 procenta. „V roce 2017 se svým 42 procenty růstu patřil mezi exportně nejrychleji rostoucí odvětví domácí ekonomiky,” dodává Bärtl.

Mezi největší odběratele letadel a komponentů patří Francie, následují Spojené státy, Rusko, Irák, Německo, Rakousko, Velká Británie a Itálie.

Zásluhu na tom, že je domácí letectví na vzestupu a hlásí se stále silněji o slovo na světových trzích, mají pak logicky samy firmy. Co název, to zvučné jméno: v minulosti, v přítomnosti a s velkou pravděpodobností i v budoucnosti. Aero Vodochody (založeno 1919) změnil před dvěma lety podnikovou strategii a vyhlásilo návrat do vojenského létání a s ním spojenými a mezinárodně oceňovanými programy. Svět se chystá dobýt zbrusu novým modelem L-39NG.

ZLIN Aircraft (založena 1934), která je dlouhodobě pojmem v Latinské Americe, loni překročila stanovené cíle - kromě prodeje letadel posiluje zájem o náhradní díly a letecké komponenty. „Máme zcela nové certifikované výrobní a servisní středisko pro vystřelovací sedačky,” připomíná ředitel Miloslav Tutter a naznačuje, že firma pracuje na vývojové studii nového letadla.

Dalším příkladem úspěchu českého leteckého sektoru je skutečnost, že se společnost GE Aviation rozhodla vybudovat v tuzemsku centrum pro vývoj, testování a výrobu nových turbovrtulových motorů. Firma bude spolupracovat s tuzemskými univerzitami a místními dodavateli, po dokončení vývoje motoru chce tento motor v Česku vyrábět.

Mezi čtyři světové výrobce pomocných energetických jednotek (APU) patří PBS Velká Bíteš. Firma jich vyrobila přes sedm tisíc a dnes pohánějí vrtulníky po celém světě. Podnik rovněž vyrábí proudové motory pro bezpilotní i pilotované prostředky a letos uvede na trh novinku. Jde o nový přírustek do rodiny malých proudových motorů PBS TJ80, který je určen pro cvičné terče a jiné bezpilotní prostředky. „Trh bezpilotních prostředků je nejdynamičtěji se rozvíjejícím se trhem. Jde o světový trend a my jsme jeho součástí,“ zdůraznil v rozhovoru Milan Macholan, generální ředitel PBS Velká Bíteš.

Do budování leteckého průmyslu zasahuje i agentura CzechInvest, která dosud dojednala 27 leteckých investičních záměrů, tuzemských i zahraničních, v souhrnné výši 12,2 miliardy korun. Vytvořit mají přes čtyři tisíce nových pracovních míst.

ČTK při příležitosti 100. výročí založení leteckého průmyslu připravila v servisu Protext seriál, který bude zveřejňován ve speciální sekci na webu ceskenoviny.cz. Souhrnný přehled podá elektronický magazín s datem vydání 29. května. Následovat bude anglická verze, která doprovodí českou národní účast na červencové prestižní airshow v britském Farnborough.

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Pět žhavých trendů automobilismu

Pět žhavých trendů automobilismu

Když se řekne „auto budoucnosti“, co vás napadne? Nejspíše elektromobilní samořídící Tesla, která vám cestou přečte...

Výběr školního batohu není věda, ale jen když víte, na co se zaměřit

Výběr školního batohu není věda - ale jen, když víte, na co se zaměřit

Prázdniny pomalu končí a blíží se další školní rok. Rodiče nejen prvňáčků by měli dobře rozmyslet, jaký batoh či...

Dřevními peletami se dá vytápět pohodlně i levně

Dřevními peletami se dá vytápět pohodlně i levně

Topení dřevním peletami v naší zemi už dávno není exotická záležitost. Několik desítek tisíc domů v ČR je tímto...

Péče o bazén ve velkém horku. Pouze chemie nestačí

Péče o bazén ve velkém horku: Pouze chemie nestačí

Teploty venku v podstatě každým dnem atakují třicítku, a tak se frekvence koupání ve vlastním bazénu rapidně zvýšila....

Přicházejí dny dopravy zdarma. Víme, kdy to vypukne

Přicházejí dny dopravy zdarma. Víme, kdy to vypukne

Nakupujte výhodně bez poštovného. Online porovnávač Herueka se rozhodl podpořit online nákupy i během aktuální sezóny a...

Další z rubriky

Nový letní fenomén, lehký drink s těžkým jménem, Cointreau Fizz

Nový letní fenomén, lehký drink s těžkým jménem, Cointreau Fizz

Minimalismus je trendy, stává se z něj nový životní styl a kromě módy a designu se promítá i do gastronomie. Užijte si...

I vy v sobě najdete talent. Začněte malovat

Máme pro vás skvělou zprávu. I vy můžete namalovat třeba takhle krásnou květinu!

Věděli jste, že i vy můžete začít kreslit nebo malovat? Ano, zvládnete to také a ještě si nádherně odpočinete u...

Hvězdné války se vrací do Rudolfina ve velkolepém koncertu SCI-FI

Na pódiu Rudolfina bude 150 umělců.

Fanoušci filmové hudby se dočkají dalšího tematického koncertu. A bude to pořádný nářez. Už 13. října 2018 naplní...

Najdete na iDNES.cz