Na otázky odpovídá specialista na závlahové systémy Tomáš Lelek.
Mezi lidmi panuje představa, že automatická závlaha je luxusem, který není potřeba. Jaký je váš názor?
Máte pravdu, závlahový systém byl před více než 10 lety luxusní záležitostí a privilegiem vyšší společenské vrstvy. S jejím rozmachem, snížením cen komponentů a konkurenčním prostředím se však stává běžně dostupným pro široké spektrum zákazníků. Kupříkladu na zahradu o ploše 200m2 počítejte s cenou již od 20 000 Kč.
Automatické zavlažování zahrady nám nepochybně ušetří spoustu času. Jak se k tomu staví vaši zákazníci?
Existují dvě skupiny zákazníků. První z nich ruční zavlažování baví, naopak druhá se o zahradu nechce starat téměř vůbec. I když zákazníky zalévání baví, je to časově náročnější a nákladnější, proto si zřizují závlahový systém, aby mohli odjet na dovolenou, nebo ho zapnout, když se jim zalévat nechce. Další nevýhodou je, že lidé zavlažují zahradu spíše večer, kdy je ze dne ještě rozpálená a až 40 % vody se může odpařit a není trávníkem vstřebána. Druhému typu zákazníků můžeme nainstalovat ovládání, které mohou řídit z chytrého telefonu, nebo PC. Tento inteligentní systém dokáže díky propojení s internetem uspořit až 60 % vody.
Jakých nejčastějších chyb se podle vás dopouštějí lidé, kteří si již nechali závlahový systém instalovat?
Nejčastější chybu lidé dělají ještě před celou instalací, kdy se rozhodnou pro zavlažovací systém, který chtějí co nejrychleji, a předem si nerozmyslí, kde bude výsadba, kam dají pískoviště pro děti, kde bude posezení a podobně. Všem vždy doporučujeme, aby vše zvážili a vybrali ověřenou specializovanou firmu, která za rozumné peníze odvede profesionální práci tak, aby jim systém fungoval celá léta.
Existuje nějaký typ trávníků či zahrad, pro které byste automatickou závlahu nedoporučil?
I takové zahrady jsou, i když velmi zřídka. Z naší práce musíme mít hlavně dobrý pocit. Pokud víme, že jsou místa, která není nutno zavlažovat, pak je nezavlažujeme. Můžeme však vytvořit rezervu v systému, kdyby se situace změnila.
Musím jako uživatel automatických závlah na něco myslet? Například na spouštění, péči o systém?
Na servis náš zákazník myslet nemusí. Pravidelné servisní úkony, mezi něž patří jarní zprovoznění systému či jeho zazimování před příchodem mrazů, zajišťujeme. Zákazníky o této činnosti informujeme a vzájemně se domlouváme, kdy který servisní úkon provedeme. V tomto se snažíme našim zákazníkům maximálně vyjít vstříc.
Co se nejčastěji opravuje?
Jedná se o technické zařízení, takže bych lhal, že se nemůže nikdy nic porouchat. Stává se to ale zřídka. Daleko častější jsou případy, kdy si zákazník systém poškodí sám, například vertikutací, kdy usekne trysku nebo poškodí potrubí. Nejčastějším servisním zásahem je ucpaný filtr, který zvládne opravit i zákazník. Pokud se na začátku rozhodne pro inteligentní systém, tak víme, že je už téměř ucpaný filtr dokonce dříve, než to zjistí zákazník.
Více informací o závlahách najdete v článku Jak vybrat správný zavlažovací systém na zahradu?
Tomáš Lelek je odborník na zavlažovací systémy, kterými se zabývá již od roku 1996. Realizoval více než 1 200 projektů závlah a je vedoucím pracovníkem v autorizované společnosti IRRIGA® s.r.o. IRRIGA® s.r.o. má téměř 30 leté zkušenosti v realizaci a údržbě automatických závlah zahrad, parků, fotbalových hřišť, atletických stadionů, tenisových a volejbalových hřišť, golfů a dalších sportovišť. |