Pondělí 27. března 2023, svátek má Dita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. března 2023 Dita

Vstříc e-mobilitě: Každé 6. parkovací místo s dobíjením

– KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Z evropských silnic by měla od roku 2035 postupně mizet auta se spalovacím motorem. Výrobci je totiž od tohoto data nebudou smět dodávat na trh, navrhuje Evropská komise v rámci nového klimatického balíčku.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Harfa Yard jedinečné byty na Harfě u metra Českomoravská od developera GARTAL

Pokud Evropa tento návrh přijme, bezpochyby to urychlí nástup elektromobility, který zesílil již v loňském roce se zpřísněním emisních limitů pro nové automobily. Tato revoluce v dopravě se dotkne i řady jiných oborů včetně developmentu, který se bude podílet na zajištění dobíjecí infrastruktury pro auta na baterie. A protože budovy, které se staví dnes, tu budou stát desítky let, developeři musí v tomto směru myslet dopředu více než jiní.

Pozornost se hodně upírá k síti veřejných dobíjecích bodů, kterých by tu mělo být na konci dekády při středním scénáři vývoje elektromobility zhruba 50 tisíc. Elektromobilisté však dobíjejí vozidla ze čtyř pětin doma či v práci, takže klíčové budou dobíječky v rezidenčních a rodinných domech, kancelářských budovách a dalších objektech. Role developmentu je tedy klíčová. Příchod elektrických aut může být rychlejší, než se dnes zdá, a to nejen vlivem navrhovaného zákazu spalovacích motorů.

Zásadní ingredience energetické rozvahy

„Elektromobilitu určitě nepodceňujeme. Když čtete plány automobilek, kolik má být do deseti let elektromobilů, je to poměrně razantní nástup. Ten bude znamenat velkou poptávku po dobíjení,“ říká projektový manažer developerské skupiny GARTAL Vít Brainhof.

Nicméně zatím zůstává podíl elektromobilů v tuzemsku velmi nízký. Ke konci loňského roku tu bylo podle dat Centra dopravního výzkumu a Svazu dovozů automobilů v provozu zhruba sedm tisíc aut čistě na baterie a 2 700 plug-in hybridů. Bezmála deset tisíc aut do zásuvky představovalo 0,16 procenta vozového parku. Developeři tak stojí před úkolem připravit domy na budoucnost, ale zároveň je zbytečně neprodražovat technologií, jež zatím nemá široké využití.

Nové byty Praha. Bytový dům Pod Bertramkou. Developer GARTAL

„Ve všech našich projektech počítáme s dobíjecími místy pro elektromobily. Přistupujeme k tomu tak, že jako developer uděláme nutnou přípravu, která klientům umožní pořídit si nabíječku v rámci klientské změny, nebo umožní její instalaci do budoucna, až začnou tento požadavek mít,“ říká Brainhof. Důležité je tedy podle něj myslet na elektromobilitu už při projektování, aby budova měla dostatečný příkon elektrické energie. „Je to hlavně o kapacitě připojovacího kabelu do objektu,“ dodává Brainhof. Základem je rozvaha, v níž projektant spočítá potřebný příkon pro výtahy, společnou spotřebu, jednotlivé byty, a připočte požadavek na nabíjecí infrastrukturu, která je v celkovém součtu dost zásadní položkou.

Klíčovou otázkou je, s jak velkým rozsahem dobíjení počítat. GARTAL v projektech, které dnes staví a do roka či dvou budou dokončeny, počítá s dobíjením zhruba na 15 procentech parkovacích míst. „Například v projektu View Spořilov, kde máme kolem 70 parkovacích stání, jich 10 až 12 nabídneme s možností dobíjení,“ říká Brainhof. Na jedno místo přitom firma kalkuluje příkon od 1,5 do 22 kilowatt. Standardem je 11 kilowatt ve formě třífázové zásuvky s jištěním 16 ampér. Takový příkon dobije Škodu Enyaq s nejsilnější baterií a dojezdem až 510 kilometrů z nuly na plno za sedm hodin. Deset míst s příkonem 11 kilowatt pak navýší nárok na přípojku do budovy o 110 kilowatt, což je srovnatelné například s výtahem.

Novostavba na Praze 4, View Spořilov. Developer GARTAL

Budoucí nezbytnost

Po kalkulaci příkonu a přivedení napájecího kabelu do budovy je podle Brainhofa třeba zřídit samostatný rozvaděč pro elektromobilitu. GARTAL navíc dělá i samostatný elektroměrový rozvaděč, aby mohl mít každý klient s elektromobilem svůj elektroměr a vlastní smlouvu s dodavatelem energie. Společenství vlastníků jednotek pak nemusí řešit odečty ze společné spotřeby. „V rámci klientské změny nabízíme dopojení od rozvaděče k parkovacímu místu plus koncový prvek ve dvou úrovních – buď třífázovou zásuvku, nebo wallbox,“ říká Brainhof. V prvním případě lze auto dobíjet kabelem, který dodává automobilka. Ne všechny vozy připojení na třífázovou zásuvku umožňují, ale přibývá jich. Ve druhém případě je řeč o nástěnné dobíjecí stanici v ceně desítek tisíc korun, která už ale umí měřit spotřebu, časovat nabíjení, má různé bezpečnostní prvky.

Developer GARTAL zatím podle Brainhofa neinstaluje chytré řízení dobíjecí infrastruktury, které by bránilo přetížení sítě objektu, protože při současných počtech dobíječek lze v nových budovách instalovat přípojku s dostatečnou kapacitou. „Museli bychom to řešit, kdyby zájem byl tak velký, že bychom třeba na zmíněném Spořilově měli polovinu parkovacích míst s dobíjením. Pak by musel v rámci rozvaděče pro elektromobilitu přibýt takzvaný blackout box, který zabrání tomu, aby v budově nespadlo napětí, když všichni elektromobilisté začnou dobíjet najednou,“ vysvětluje Brainhof.

Nové byty nedaleko Anděla. Bytový dům Pod Bertramkou. Developer GARTAL

Chytré řízení dobíjecí infrastruktury neboli load balancing se postupně stane nezbytností, aby rostoucí počet elektromobilů nezpůsoboval výpadky elektřiny v budově. Už dnes je řešením tam, kde není dostatečně silná přípojka a její kapacitu nelze navýšit. Systém pak odečítá, jaký volný příkon zbývá na vstupu do objektu při jeho běžném provozu, a tuto energii dynamicky přiděluje dobíjecím stanicím. Zároveň může s různými prioritami regulovat výkon jednotlivých dobíječek. Do budoucna se plánuje, že takové systémy budou umět reagovat i na situaci v okolní energetické soustavě a baterie zaparkovaných aut budou sloužit jako zdroj energie pro vykrývání odběrových špiček.

  • Nejčtenější

Na počtu nezáleží aneb kouzlo snadno kombinovatelného šatníku

Komerční sdělení Šatník vám praská ve švech, ale vy stejně nemáte co na sebe? U jednoho kousku vám vadí barva, u druhého materiál a u...

Když jeden den nestačí: Rožnov pod Radhoštěm

Komerční sdělení Už nemusíte hledat. V srdci Valašska a podhůří Beskyd jsme pro Váš volný čas našli pohodové místo k odpočinku doplněné...

Česká vynalézavost zkrotí váš trávník

Komerční sdělení Jednoduché ohraničení záhonů, stromků, chodníčků i skalek.

Máte úspory, které vám nevydělávají? Zhodnoťte je s VÚB bankou

Komerční sdělení Spoření je nejen důležité, ale také výhodné. Zvláště když máte ideální příležitost lépe zhodnotit své úspory nebo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mince pro Spojené arabské emiráty se razí v České mincovně v Jablonci

Komerční sdělení Česká mincovna měla tu čest a přivítala vzácného hosta z Dubaje. Ahmed Sultan bin Sulayem, výkonný prezident a CEO...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Jak hospodařit s dešťovou vodou?

Komerční sdělení Každý hospodárný člověk přemýšlí, jak by co nejvíce ušetřil a zároveň za sebou zanechal co nejmenší ekologickou stopu....

Řešením pro nakládání s odpadem obcí může být cementářská pec

Komerční sdělení Nakládání s odpady se stává jednou z priorit, kterou se aktuálně zabývá řada starostů a vedení obcí. Důvodem jsou...

Automatické zavlažování zahrady vám ušetří čas i náklady za vodu

Komerční sdělení Také už připravujete svou zahradu na probuzení ze zimního spánku a přemýšlíte, jak ji na příští sezónu ještě více...

Věděli jste, že můžete získat dotace na závlahu fotbalových hřišť?

Komerční sdělení Perfektně střižený a svěže zelený trávník je chloubou každého dobrého fotbalového klubu nebo golfového greenu. Hřiště...

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...