Nový školní rok sice na dveře Gymnázia J. V. Jirsíka v Českých Budějovicích ještě nezaklepal, ale přípravy na něj jsou již v plném proudu. Gymnázium J. V. Jirsíka se v současné době pyšní tradičním odkazem, avšak moderně pojatým vyučováním s důrazem na praktické využití teoretických poznatků a porozumění světu kolem nás. Ten jde ale stále kupředu, mění se, a proto je nutné na tyto změny okamžitě reagovat a jít kupředu s nimi. Toho si je gymnázium vědomé, na příští školní rok tedy chystá mnoho změn.
Jednou z nich je otevření prvního komunitního centra při gymnáziu v České republice, které ponese název Jirsíkovo vzdělávací centrum. Motivací ke vzniku centra je plnohodnotné využití volného času žáků i široké veřejnosti, předpokládá totiž realizaci aktivit zájmových, volnočasových i vzdělávacích. Zázemí bude určeno pro kohokoli, kdo projeví o nabízený program zájem, zajištěn bude i bezbariérový přístup, venkovní prostranství čekají významné úpravy. Oblast neformálního vzdělávání bude zaměřena zejména na cizí jazyky a digitální technologie. Tři místnosti centra se plnohodnotně využijí pro aktivity různého zaměření.
Jedna z místností poslouží jako kinosál pro 20 lidí, kde se budou konat besedy, přednášky a promítat filmy, zejména cizojazyčné. Počítá se s pravidelným tematickým promítáním dvakrát v týdnu.
Druhá místnost bude k dispozici pro výuku programování mikropočítačů i robotů, probíhat zde budou zájmové činnosti týkající se IT technologií – robotika, informatika, práce s robotickými stavebnicemi. K dispozici bude i 3D tisk, uživatel si z vlastnoručně navržené digitální předlohy vytvoří fyzický model, který bude moci využívat v běžném životě. Dostane tak příležitost podílet se na celém tiskovém procesu.
Poslední místnost využijí rodilí mluvčí k výuce jazyků. Místnost bude vybavena vhodnou technikou, s pomocí níž lektoři zajistí plnohodnotnou výuku každého návštěvníka. Prostor budou využívat i zájmové spolky, které již v Českých Budějovicích působí, mají ale problém s nalezením vhodných prostorů k pravidelnému setkávání. Jirsíkovo vzdělávací centrum zůstane v provozu i o letních prázdninách, chystaná je například Letní škola psychologie. Aktivity zajištěné komunitním vzdělávacím centrem pomohou žákům i veřejnosti smysluplně využít volný čas a najít se v něčem, co je bude doopravdy bavit.
Snahu podpořit žáky, aby našli to, co by je mohlo skutečně bavit, vynakládá gymnázium i v podmínkách běžného vyučování. Poskytuje nejširší nabídku volitelných předmětů v kraji, které mají úzce vymezené oblasti zájmu, jde například o disciplínu ekonomie, psychologie, programování a tvorby webových stránek, moderních dějin, latinského jazyka, ruského jazyka a dalších. V příštím roce bude v maturitním ročníku navýšen počet hodin volitelných seminářů na čtyři hodiny týdně. Žák maturitního ročníku se bude 15 hodin týdně věnovat pouze tomu, co ho doopravdy zajímá, tedy 12 hodin předmětům, které si zapsal již v předchozím ročníku a 3 hodiny týdně novému předmětu, který si zapsal počínaje čtvrtým rokem studia.
K výuce volitelných předmětů bude vybudována speciální učebna, která reaguje na současné požadavky vzdělávání, bude totiž obsahovat zabudovanou techniku k přenosu dat, hodiny tedy mohou probíhat plnohodnotně i v online podobě.
Díky této změně zůstanou žáci nadále motivovaní ke studiu, neboť budou vědět, že to, co studují v posledních dvou letech, je předmětem jejich volby a že tato volba směřuje k některému ze studijních cílů jedince. Nejčastějšími studijními cíli, které si díky gymnáziu žáci stanovují, jsou dostat se na medicínu, fyzioterapii, biologii či chemii, dále pak na práva, žurnalistiku, jazyky, herectví, učitelství a psychologii.
Úspěšně přijatí se každý rok na gymnázium vracejí a referují o studiu svým následovníkům. V letošním roce se nejatraktivnější přednáškou stala přednáška Lukáše Blažka z Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT. Lukáš se účastní studentského projektu eForce, v rámci něhož se svými spolužáky stavějí závodní auta. Žáci gymnázia tedy měli jedinečnou příležitost si jednu sestavenou formuli prohlédnout a vyptat se na technické parametry.
Gymnázium bude i v příštím roce pokračovat ve snaze zatraktivnit žákům standardní výuku, zejména pak výuku cizích jazyků, neboť jejich znalost je v současné době předpokladem k uplatnění se na trhu práce. Již se mu podařilo výuku zdokonalit díky vybudování jazykových učeben se systémem Smart Class, nyní přidá hodiny s rodilými mluvčími v jazycích na gymnáziu vyučovaných. Spolupráci gymnázium navázalo s jazykovými institucemi, francouzštinu zaručí Francouzská aliance, která se snaží jazyk nejen vyučovat, ale frankofonní kulturu i šířit. Stejné cíle má i centrum s licencí Goethe-Institutu, zajišťující konverzaci v německém jazyce s rodilými mluvčími. Konverzaci ve španělském jazyce budou vyučovat studentky španělské univerzity.
Další významná změna, která gymnázium čeká, je zřízení nové kanceláře poradenského pracoviště s oddělenou terapeutickou místností pro Psychologické a kariérní poradenské pracoviště složené ze školní psycholožky, metodika prevence a výchovného poradce. Školní psycholožka poskytuje individuální konzultace pro žáky, jejich rodiče i vyučující, dokáže žáky podpořit v případě vyskytujících se školních i osobních obtíží. Je připravena poskytnout krizovou intervenci v případě akutní psychicky náročné situace a rovněž se zaměřuje i na budování pozitivního klimatu ve školních třídách. Školní metodik prevence i výchovný poradce spolupracují při tvorbě pozitivního klimatu ve třídách a při řešení individuálních problémů žáků. Oba skýtají kariérní poradenství ve dvou dílčích oblastech, v humanitních i přírodních vědách. Možnost využívat oddělený prostor pro domluvené konzultace zvýší komfortnost setkání.
Stavební úpravy čekají i střechu tělocvičny gymnázia, z níž je příjemný výhled na rozlehlý areál. Ze střechy se stane střešní zahrada, která poslouží k regeneraci a odpočinku žákům a vyučujícím.
V případě nepříznivého počasí mohou žáci relaxovat v připravované čítárně, která umožní žákům najít útočiště pro volné chvíle během školní výuky. Volné chvíle mohou vyplnit samostudiem, svačinou, klábosením s přáteli nebo četbou knih, které si lze vypůjčit v knihovně přes chodbu. Pohodlné sezení podpoří zážitek z četby, kvalitní stoly s židlemi zase soustředění při práci.
Pokud by nastala taková situace, že se žákům z čítárny nebude chtít odejít, neboť budou ponořeni v hlubinách čtených příběhů, dokáže jejich prožitek posílit plánovaný prosklený výtah, jako vystřižený z knihy Roalda Dahla Karlík a továrna na čokoládu, kterým se svezou na následnou hodinu.
Gymnázium J. V. Jirsíka pro nový školní rok chystá takové změny, díky nimž nabude na účinku variace známého gymnaziálního motta: „V praxi, porozumění a zábavě jest naše spasení.“