Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Od fyzikálních pokusů po milionový byznys s masovými konzervami

– KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Martin Košťál, zakladatel značek Martypet, Alemar Food Group a Louie, v rozhovoru prozrazuje, jaké byly jeho začátky v podnikání a proč se rozhodl začít vyrábět masové konzervy sterilizované jen teplem bez použití chemie.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Martin Košťál | foto: ALEMAR Real and Trading s.r.o.

Co vás vedlo k rozhodnutí založit společnost Alemar Food Group a vyrábět konzervy pro psy a kočky?

Já vždy věděl, že chci podnikat a vždy jsem měl úctu k těm, kdo něco reálně vyráběli a vytvářeli. V době, kdy jsem začínal podnikat, vznikala řada firem a podnikatelů v poradenské sféře, finanční oblasti a v dalších dost abstraktních oborech, kde je hodnota do značené míry odhadní, spekulativní atd. Já vždy toužil po tom vytvářet něco reálného. Něco, co se dá vzít do ruky, co stojí na pevném fyzickém základě. Tzn. něco hmotného vyrábět.

To je k tomu, proč jsem se rozhodl podnikat a proč zrovna ve výrobě. Co se konkrétního oboru týče, k chovatelství mě dovedla spíš náhoda. Mé první podnikání byla tvorba reklamní grafiky a internetových aplikací. Udělal jsem si prezentér, ten jsem barevně vytisknul a chodil jsem po Brně do každých dveří a nabízel jsem reklamní grafiku, vizitky, nové bannery na provozovnu, webdesign, jídelní lístky atd.

Jedním z klientů se stalo tehdy papouščí centrum, kde mi jeho majitel řekl, že na trhu chybí akrylátové hračky pro ptáky. Koupil jsem si tedy letenku a letěl jsem do Číny na veletrh CIPS, kde jsem našel dodavatele těchto hraček a založil tak značku MARTY. K tomu jsme začali později dovážet další sortiment jako obojky pro psy, pískací vinylové i latexové hračky atd.

Zboží se prodávalo dobře, ale nemělo potenciál exportu a dalšího růstu. Proto jsem v roce 2014 začal přemýšlet o výrobě. Výrobě něčeho pro co už máme odběratele – tzn. chovatelství, něčeho co je zbožím opakované spotřeby a něčeho, co bude v první řadě fakt kvalitní, dobré a psům, které máme na firmě všichni rádi, to zlepší život.

Prostě opravdu něco vyvinout a zlepšit a být v něčem unikátní namísto jen přebalování Čínského zboží do jiné značky. V tu dobu byl hodně populární BARF, tak jsme se rozhodli ho zkusit zakonzervovat. Než se nám to povedlo bez nafukování a výbuchů při chlazení apod., trvalo nám to 2 roky. Vyvinuli jsme totiž produkt zcela bez želatiny, zahušťovadel či konzervantů.

První šarže šla do prodeje někdy v listopadu 2016. Tedy někdy… 18.

Čím se vaše konzervy liší od konkurence? Výrobců pochutin pro domácí mazlíčky je na našem a hlavně zahraničním trhu hodně.

Myslíte? Ono jich až tak moc není. Resp. teda značek je dost, to ano, ale výrobců je nás pár. Myslím v celoevropském měřítku to jsou nižší desítky. Jestli vůbec. My umíme vyrábět a pro privátní značky vyrábíme i dnes už zcela konvenční konzervy, kdy například nahrazujeme Německé dodavatele, protože klientům nepřiměřeně navýšili minimální odběry a dodací lhůtu natáhli třeba i na déle než půl roku. My jim vyrobíme objednávku v množství na jaké byli zvyklí a za cca 2 měsíce. Zákazník pak na pultě prakticky nepozná, že to už nevyrábí Němci, ale my. Značka klienta je zachována. To jsou tzv. Private Label zakázky.

Máte ale pravdu, že produkty našich značek jsou unikátní. Svoji výrobu jsme začali značkou MARTY, což je jen 100% maso bez jakýchkoliv aditiv, příměsí, želatiny, prostě jen maso. Jenže to vysterilizovat čistě teplem a tlakem je dost problematické. Maso při zahřátí logicky pustí šťávu tak jako když ho pečete v troubě a z té se při 121 stupních, které k zabití bakterií a spor potřebujeme, stane pára. No a té je tam prostě tolik, že má tendenci tu konzervu v autoklávu roztrhnout. Řešit tento problém normálně pomáhají zahušťovadla, želatina, rosol, které najdete prakticky ve všech konzervách pro lidi např. Tato zahušťovadla navážou tu vlhkost a tím ochrání konzervu před přetlakem. Vyvinout postup, jak to udělat bez nich nám trvalo cca 2 roky.

Ve zkratce tedy konzervy MARTY jsou čistě maso bez čehokoliv jiného. A tím jsou unikátní. Je to v podstatě pohodlná alternativa syrového masa – toto je tedy tepelně zpracované – jako komponenty BARFu.

Podstatně důležitější je však naše značka LOUIE. To je kompletní krmivo, vyrobené z 95 % z masa s 5% obsahem rýže, vitaminů a minerálů. Tím vlastně simulujeme složením „ulovené“ zvíře, které by psovitá šelma v přírodě sežrala vč. obsahu trávicícho traktu. To je těch pár procent rostlinné složky. Toto krmivo je unikátní vysokým obsahem masa, plným respektováním přírody a v podstatě imitací toho zvířete, ze kterého maso pochází a které tedy váš domácí „lovec“ dostane do misky.

CTParky vytváří v ČR zázemí pro investice do výzkumu a rozvoje

Ve vašich konzervách usilujete o dosažení vyváženého poměru minerálů, který je esenciální pro zdravý vývoj psa. Proč ale na obalech neuvádíte obsah fosforu či vápníku a dalších vitamínů, jako to dělají jiní výrobci?

Máme takové naše interní motto, kterým se řídíme při vývoji produktů. „Važte si přírody a ona většinu práce udělá za vás.“

Proto prostě akceptujeme fakt, že je pes masožravec, a tak mu dáváme maso. A s masem rozdrcené a parou a tlakem změkčené kosti toho zvířete, ze kterého je konzerva vyrobená.

Mnozí výrobci se snaží vzbudit dojem, že krmit psa je obrovská věda, a že by na to měl člověk snad studovat vysokou školu, ale že má štěstí a nemusí, protože to za něj vyřešili odborníci značky XY a ti tzv. zaříkadlo „vyvážené složení“ spočítali a namíchali v laboratoři za něj.

My s tímto kategoricky nesouhlasíme a považujeme to za marketingový klam. Psi tu byli i před vynálezem suchého krmiva a konzerv a stejně tak mnohá další zvířata.

Až když se do toho začali míchat lidé, začali krmit býložravé krávy masokostní moučkou a masožravé psy obilnými granulemi, tak začaly problémy se zažívacím traktem u psů a třeba nemoc šílených krav u dobytka.

Prostě se nerespektovala příroda.

My nejdeme cestou všechemického zaklínadla o vyváženém poměru. Dáme tam prostě tu surovinu, kterou by se pes živil v přírodě. Na tu je evolučně nastaven a ta mu vyhovuje. Takže pokud v přírodě získává vápník a fosfor z uloveného zvířete, resp. z jeho kostí, dáme tam ty změkčené kosti, např. ve formě rozdrceného prášku. V těch kostech je totiž už od přírody ten správný poměr.

Trochu to samozřejmě věda je, protože my vlastně v tom složení rekonstruujeme to zvíře, ze kterého ta konzerva je. V poměru kostí, masa, rostlinné složky simulující obsah trávicího traktu. Rozhodně si ale nehrajeme na laborku, která z pšenice a sójy vyrobí něco, co bude prezentovat, jakože je to snad pro psa pomalu lepší než maso.

Vaše konzervy jsou populární zejména u příznivců tzv. Barf krmení. Mohl byste nám trochu objasnit, o co se jedná?

BARF je zkratka Biologically Appropriate Raw Food. To znamená biologicky vhodná syrová strava. Ve zkratce tedy krmit psa tím, co by ulovil a našel v přírodě. To je pro něj biologicky vhodné, k tomu obrazu ho evoluce dovedla.

My se BARFem inspirujeme. Zatímco MARTY je jen maso, tzn. jedna komponenta té stravy, LOUIE je už kompletní BARFem inspirované krmivo.

Naše maso není syrové, proto netvrdíme a nemůžeme tvrdit, že je to BARF. Není.

Tepelná sterilizace ale není na škodu. Přináší obrovskou výhodu pohodlnosti krmení, skladování, převozu bez nutnosti mražení, bez rizika kontaminace atd.

Navíc z relevantních nutričních hodnot nic zásadního nezničíme. Ano, zlikvidujeme sice pár termolabilních vitamínů, které nevydrží sterilizaci, ale většina těch důležitých v mase obsažených vitaminů je termostabilní. Například takový termolabilní vitamín C si navíc pes dokonce dokáže stejně sám syntetizovat.

Tuky i proteiny zůstanou použitelné prakticky stejně jako před sterilizací. Proteiny se stejně musí rozložit na polypeptidy a následně na aminokyseliny, aby z nich organismus mohl vytvořit vlastní proteiny, a tak jejich kolagulace po tepelném zpracování ničemu nevadí.

Proto plusy naší tepelné sterilizace rozhodně masivně převažují nad mínusy a nabízíme tak pohodlnou a lehce použitelnou alternativu BARFu.

Výrobní závod jste postavili na jižní Moravě v Kuřimi. Kolik konzerv pod značkou Alemar Food denně vyrobíte?

V Kuřimi byla první výroba, která, když byla přestěhována, dělala cca 3 000 - 10 000 konzerv denně. Nyní tam je už jen sklad.

Nový výrobní provoz nyní dělá dle velikosti konzervy 10 000 až 30 000 ks denně, ale minulý týden jsme obdrželi nový autokláv, který dokáže tuto kapacitu navýšit o 25 000 – 75 000 ks denně.

Potřebujeme k tomu však ještě další stroje, abychom takové množství dokázali nejen vysterilizovat, ale také naplnit, oetiketovat a zabalit.

O odbyt strach nemám, poptávek máme až až, ale právě pro účely tohoto projektu rozšíření kapacit máme schválený emisní prospekt dluhopisů a nabíráme investory.

CTParky vytváří v ČR zázemí pro investice do výzkumu a rozvoje

Nedávno jste získali povolení k výrobě a prodeji masových konzerv pro lidi pod značkou Bistro Gusto. Už víte, jaké konzervy to budou, na co se budete hlavně specializovat?

V první fázi to už jsou: dušené kuřecí, dušené hovězí s kuřecím a dušené vepřové s kuřecím.

Teď v této oblasti řešíme hlavně export. Zájem má Ukrajina, konkrétně maloobchody v západní části. Něco tam asi také darujeme na humanitární pomoc před zimou.

Nebojíte se, že jejich prodeji bude bránit spojitost firmy s těmi psími?

Nebojím. To bude na venek samozřejmě – a už i je – zcela oddělené.

ALEMAR Food Group s.r.o. je holding, který má několik aktivit. Tak jako jiné holdingy, které například vyrábí hnojiva a pod jinou entitou třeba uzeniny a nikde se neprezentují jako spojené osoby. Ani u těch holdingů se spotřebitelé nebojí, že by měli v uzeninách hnůj nebo to jakkoliv jinak nespojují.

  • Nejčtenější

Drahá nemoc: diabetici si ročně připlatí až 40 000 korun, říká lékař

Komerční sdělení

Český diabetolog MUDr. Jan Šoupal, Ph.D., svojí studií potvrdil, že kontinuální měření glykémie výrazně přispívá k dobré kompenzaci nemoci. „Přínos glukózových senzorů je v tomto zásadní. Ne každý si...

5. prosince 2024

ODISka nabízí cestujícím daleko víc, než mnozí tuší…

Komerční sdělení

Bezkontaktní čipová dopravní karta ODISka je v Moravskoslezském kraji realitou již čtrnáctým rokem, a za tuto dobu již bylo vydáno více než tři čtvrtě milionu karet. Přesto stále existuje řada lidí,...

2. prosince 2024

Inovace a pokrok ve zdravotnických technologiích v Hradci Králové

Komerční sdělení

Heraeus Medevio je významná společnost se sídlem v Hradci Králové, která se specializuje na výrobu zdravotnických pomůcek. Původně známá jako Contract Medical International, byla společnost v roce...

2. prosince 2024

5 tipů, jak se správně obléct na turistiku po Česku

Komerční sdělení

Neexistuje špatné počasí, jen špatně oblečený turista. Abyste se na svých toulkách po Česku cítili komfortně, nepodceňujte výběr správného outdoorové oblečení. Co má takové oblečení umět a na co si...

2. prosince 2024

Advent v Příbrami: Tradice, světla a sváteční atmosféra

Komerční sdělení

Příbram nabízí pro letošní adventní a vánoční období bohatý program, který láká milovníky tradic, historie i novodobých zážitků. Návštěvníci si mohou vychutnat vánoční atmosféru na Svaté Hoře,...

2. prosince 2024

Nový název, stejné složení!

Komerční sdělení

Bionect se mění na Dermatop.

7. prosince 2024

Sváteční sezóna je konečně tady

Komerční sdělení

Do kaváren Starbucks se vrací oblíbené vánoční trio nápojů, které každoročně přináší předvánoční atmosféru a radost z ikonických chutí.

7. prosince 2024

Maledivy – vodní ráj to napohled

Komerční sdělení

Atoly se svými korálovými prsteny vystupujícími z blankytných vod Indického oceánu připomínají drahokamy, které tu někdo ledabyle poházel. Více než stovka ostrovů je domovem luxusních resortů, kde...

7. prosince 2024

Splňte vánoční přání dětem z 10 dětských domovů

Komerční sdělení

Dopisy Ježíškovi, krásná předvánoční charitativní akce, která slaví tento rok kulaté 20 narozeniny. V minulých devatenácti ročnících se splnilo přes 6600 přání dětí z dětských domovů a v letošním...

7. prosince 2024

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...