V termínu 31. 5. – 10. 7. proběhlo v rámci 29. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae 33 festivalových koncertů ve dvou desítkách sídel Jihomoravského kraje a Kraje Vysočina, nechyběla oblíbená akce Hudba na kole ani hudební „výlet“ do Prahy. Posluchači zaplnili auditoria zámků, chrámů, synagog, nádvoří paláců či radnic, festival je letos pozval i mezi obrazy Slovanské epopeje a do barokní baziliky na Velehradě, výjimečnou událostí pak byl koncert u příležitosti slavnostního otevření velkoryse rekonstruované zámecké zahrady zámku Lysice.
Letošní ročník krásnou hudbou i vynikajícími interprety naplnil Aleš Březina, muzikolog, skladatel, ředitel Institutu Bohuslava Martinů a kreativní ředitel projektu Smetana 200: „V Roce české hudby tvořila ústřední linii dramaturgie hudba desítek českých skladatelů posledních dvou staletí v čele s hudbou Smetanovou. Jeho komorní tvorba zazněla kompletní, z bohatého klavírního díla pak reprezentativní výběr,“ upřesňuje Březina, který svou dramaturgii nazval Metamorfózy: Czech Smetana!
Proč Metamorfózy? Skladby totiž zazněly i tak, jak se s nimi seznamovali lidé před vynálezem reprodukované hudby: orchestrální partitury byly redukovány pro menší obsazení od sólového klavíru až po komorní ansámbly a hojně provozovány na domácích koncertech. Pohled na českou hudbu „zvenku“ nabídl rezidenční umělec, respektovaný finský skladatel, klavírista a dirigent Olli Mustonen. Vystoupil na třech koncertech, na zahajovacím koncertě v Kyjově zazněla světová premiéra jeho flétnového koncertu Sadunkertoja napsaného na objednávku festivalu.
Na festivalu se představila špička českých interpretů s mimořádně silným klavírním akcentem (Jan Bartoš, Ivo Kahánek, Miroslav Sekera, Martin Kasík, Lukáš Klánský, Matouš Zukal a klavírní duo Igor Ardašev – Renata Lichnovská ad.). Výběr ze Smetanovy rané tvorby přednesli tři mladí pianisté Klára Gibišová, Nora Lubbadová a Alexandr Klement. Atraktivní byla také řada koncertů skvělých sólových instrumentalistů (Josef Špaček, Jan Mráček, Petr Nouzovský, Anna Paulová ad.), vyprodané byly i koncerty Eben tria, Zemlinského, Bennewitzova či Sukova kvarteta, dechového Kalabis Quintet, milovníky operních hlasů potěšila Simona Šaturová a Jan Martiník. Přesahem do jiných žánrů byly koncerty Ivy Bittové a Dua Jedlinský – Fischer, multižánrového Epoque Quartet či večery s uskupením ČaroTaJ. Akordeonista Aliaksandr Yasinski vystoupil s autorským programem na pohádkovém hradě Pernštejn. Další neobvyklou a velmi úspěšnou metamorfózou byli tři čeští dirigenti v rolích instrumentalistů: Tomáš Netopil se představil jako houslista, Jiří Rožeň jako klavírista a Petr Popelka jako kontrabasista.
Festival symbolicky uzavřela patronka festivalu, mezzosopranistka Magdalena Kožená společně se virtuózním klavíristou Kirillem Gersteinem.
S některými z festivalových programů skvělí čeští hudebníci v rámci 5. ročníku celoevropského projektu České sny nyní s úspěchem cestují i po evropských regionech. Festival se letos s hrdostí stal spoluorganizátorem ambiciózního čtyřletého projektu S-EEEmerging podpořeného programem Kreativní Evropa.
Festival Concentus Moraviae děkuje všem partnerům a příznivcům za soustavnou vzácnou přízeň a těší se, že v hledištích skvostných festivalových dějišť společně oslaví kulatých 30 let svého trvání mezi 30. květnem a 26. červnem 2025!