Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnost létání - výzkum bezpečnosti létání na VUT v Brně

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
V polovině října tohoto roku byla v prostorách Fakulty informačních technologií VUT v Brně otevřená nová multimediální výzkumná laboratoř SimStar na výzkum bezpečnosti létání, která vznikla v rámci spolupráce brněnské techniky s českou leteckou firmou Evektor. Hlavním posláním laboratoře je výzkum inteligentních řešení, který zvýší bezpečnost létání malých letounů.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Bezpečnost létání - Výzkum bezpečnosti létání na VUT v Brně | foto: VUT v Brně

Návrhy a výrobou malých letounů se Česká republika řadí ke světové špičce. Nepřehlédnutelným prvkem laboratoře zaměřené na výzkum bezpečnosti létání na VUT v Brně je kabinová část malého sportovního letounu, pocházejícího z výrobního portfolia Evektoru.

Laboratoř zaměřená na bezpečnost létání chce pomoci v rozvoji malého letectví

Bezpečnost létání 2Oblíbenost rekreačního a sportovního létaní podporuje nejen rozvoj malého letectví, ale přináší i výzvy, na které má poukázat a zároveň je pomoct řešit nová laboratoř zaměřená na bezpečnost létání. Realistický dojem prostorového pohybu zprostředkovává projekce na rozsáhlé plátno před pilotní kabinou doplněná o prostorovou zvukovou kulisu.

V porovnání s původním modelem sériového letounu je pilotní kabina SimStaru vybavena palubní deskou obsahující dotykové displeje, které v souladu se světovými trendy umožňují nahrazení klasických mechanických přístrojů a podporují přehledné zobrazení letových, navigačních a systémových informací využívajíce prostředky a nástroje z oblasti počítačových technologií.

Bezpečnost létání 3

Výzkum bezpečnosti létání na VUT v Brně chce snížit zatížení pilotů a zvýšit bezpečnost létání

Statistické údaje ukazují, že pilot je tradičně nejslabším článkem, což znamená, že mnohé nehody nastávají právě v důsledku jeho špatných rozhodnutí.

"Neopatrností a přeceňováním se může pilot ocitnout v dešti, vlétnout do oblačnosti nebo mlhy, kde je vystaven podmínkám, na které není dostatečně trénován, a hrozí katastrofa", říká vedoucí projektu Peter Chudý.

Tu mohou pilotovi pomoci odvrátit přehledné displeje s integrovaným systémem zobrazení 3D terénu v okolí letounu a vizualizací letové cesty pomocí virtuálního tunelu v obloze, připomínající počítačovou hru. Zakomponované prvky a vlastnosti displejů v laboratoři zaměřené na výzkum bezpečnosti létání na VUT v Brně směřují k jedinému cíli - snížit pracovní zatížení pilotů a tím zvýšit bezpečnost létání.

Bezpečnost létání 4

"SimStar má přitáhnout zájemce o výzkum bezpečnosti létání na VUT v Brně," doplňuje Chudý. Vzhledem k širokému záběru disciplin potřebných pro úspěšné naplnění cílů pokrývá rozsah řešené problematiky oblasti multimediálních aplikací, zpracování signálu, matematického modelování, numerických simulací a robotických systémů.

Hardwarová a softwarová architektura SimStaru umožňuje přímé včlenění nebo sdílení letových modelů simulovaných systémů, ale také testovaní prvků přístrojového vybavení, které budou použité na skutečných letounech.

Kromě učebnicového provedení letu podporují nástroje laboratoře na bezpečnost létání simulace různých druhů poruch letadlových systémů nebo také zahrnutí změn prostředí vlivem náhlého zhoršení počasí.

Laboratoř zaměřená na bezpečnost létání poskytuje studentům možnost pracovat na atraktivních projektech

Dalšího rozvoje SimStaru se účastní i studenti fakulty informačních technologií. Přítomnost laboratoře zaměřené na bezpečnost létání a s ní i simulátoru v prostorách fakulty poskytuje studentům možnost pracovat na atraktivních projektech a zároveň vytváří zázemí pro ověřování výsledků jejich prací.

Pro mnohé z nich je to také jedinečná možnost jak se seznámit s problematikou pilotování letounu a to bez nutnosti opouštět univerzitní kampus. Teoretický výklad si tak doplňují o bezpečně opakovatelný a samovysvětlující vlastní zážitek, který podá odpovědi na mnohé tušené a nevyslovené otázky.

Bezpečnost létání 5

Pozemní simulace jsou přímou cestou k výzkumu a realizaci inteligentních řešení podporujících bezpečné provedení letu. Nejsou ovšem konečným cílem. Tím je praktické provedení nových přístrojů a zařízení a jejich vestavba do letounu.

Na první pohled možná jednoduché, ve skutečnosti náročné úsilí nachází uplatnění i v jiných oblastech jako jsou například systémy pro bezpilotní prostředky, bezpečné počítače pro náročné výpočty a certifikovaný software.

Více informací na téma výzkum bezpečnosti létání na VUT v Brně naleznete na www.vutbr.cz.

Autor:

Nejčtenější

Krásně upravená zahrada celé léto. Pomůže AKU pomocník

AKU plotové nůžky Patriot HT56 40V mají kvalitní nože střižné lišty řezané...

Žádný rámus, exhalace ani dolévání drahého benzinu nebo tahání kabelů. Snadné ovládání a jen minimální údržba. To vše...

Korejští dobrovolníci opět pomáhali v regionu

Korejští studenti přijeli pomáhat na Vysočinu

Na dva týdny v srpnu přiletělo dvacet čtyři korejských studentů a deset zaměstnanců korejské firmy KHNP, která je...

Výběr školního batohu není věda, ale jen když víte, na co se zaměřit

Výběr školního batohu není věda - ale jen, když víte, na co se zaměřit

Prázdniny pomalu končí a blíží se další školní rok. Rodiče nejen prvňáčků by měli dobře rozmyslet, jaký batoh či...

Pět žhavých trendů automobilismu

Pět žhavých trendů automobilismu

Když se řekne „auto budoucnosti“, co vás napadne? Nejspíše elektromobilní samořídící Tesla, která vám cestou přečte...

Dřevními peletami se dá vytápět pohodlně i levně

Dřevními peletami se dá vytápět pohodlně i levně

Topení dřevním peletami v naší zemi už dávno není exotická záležitost. Několik desítek tisíc domů v ČR je tímto...

Další z rubriky

Korejští dobrovolníci opět pomáhali v regionu

Korejští studenti přijeli pomáhat na Vysočinu

Na dva týdny v srpnu přiletělo dvacet čtyři korejských studentů a deset zaměstnanců korejské firmy KHNP, která je...

Češi cestují stále více, rádi sáhnou po celoročním cestovním pojištění

Češi cestují do ciziny jako nikdy dříve

Češi mají obrovskou chuť ve volném čase cestovat. 64 % Čechů vyráží na pobytové zájezdy a mnoho jich jezdí i na vlastní...

Znáte nerezová šroubení Push-In a Push-On od Schwer Fittings?

Znáte nerezová šroubení Push-In a Push-On od Schwer Fittings?

Představujeme vám kvalitní nerezová šroubení Push-In a Push-On od společnosti Schwer Fittings.

Najdete na iDNES.cz