Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

AŽD Praha chrlí novinky, které zvyšují bezpečnost na železnici

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Tuzemský lídr v oboru, který má za úkol posílit bezpečnost na železnici, společnost AŽD Praha, bojuje s hospodářskou krizí posílením vývoje.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Pro bezpečnost na železnici je velmi důležitá nová funkcionalita u staničních zabezpečovacích zařízení - EZŠ, což znamená Evidence ztráty šuntu. | foto: AŽD Praha

Takřka veškerý zisk, tedy zhruba 200 milionů korun ročně, investuje společnost do vývoje nových technologií, které posílí bezpečnost na železnici. "Vlastně každé tři roky musíte přijít s něčím novým, musíme inovovat to, co už dobře umíme. Zmenšujeme naše technologie, radikálně snižujeme spotřebu energie a tak dále. Pokud bychom ustali v tomto tempu, zahraniční konkurence by nás vytlačila z trhu," vysvětluje generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Pro bezpečnost na železnici je velmi důležitá nová funkcionalita u staničních zabezpečovacích zařízení - EZŠ, což znamená Evidence ztráty šuntu. Pro čtenáře neznalé tohoto odborného termínu, jde o ztrátu kontaktu kol vlaku s kolejnicemi. A přesně to se odehrálo v roce 2008 ve stanici Moravany.

Díky nadměrnému pískování hnacího vozidla staniční zabezpečovací zařízení vyhodnotilo kolej jako volnou a na stejnou kolej byl povolen vjezd dalšímu vlaku. Výsledkem byla srážka vlaků a zmařený lidský život.

Posílení vývoje prvků pro bezpečnost na železnici se skutečně vyplácí

Podobným tragédiím EZŠ napříště zabrání. Nová funkcionalita hlídá, aby vlak legálně odjel ze staniční koleje. Za legální odjezd se přitom považuje stav, kdy měl vlak postavenou vlakovou, nebo posunovou cestu, přivolávací návěst, nebo nouzovou posunovou cestu, souprava následně uvolní staniční kolej a obsadí následující úsek za návěstidlem.

Pokud vlak ze staniční koleje legálně neodjede, nové softwarové opatření EZŠ eviduje ztrátu šuntu. "Okamžitě se spustí varovná zvuková signalizace a na monitoru zadávacího počítače Jednotného obslužného pracoviště se objeví varovná textová hláška EVIDENCE ZTRÁTY ŠUNTU s číslem koleje, kde k incidentu došlo. Příslušná kolej se navíc zabarví hnědou barvou a chová se, jako by byla obsazena. To znamená, že na tuto kolej již nelze postavit vlakovou cestu s povolující návěstí do té doby, než si obsluhující personál prověří, zda je kolej skutečně volná," vysvětluje Lubomír Macháček, vedoucí pracoviště VPR5, novou funkcionalitu zařízení, které rovněž zvyšuje bezpečnost na železnici.

Výstraha při nedovoleném projetí návěstidla.

Posílení vývoje prvků pro bezpečnost na železnici se společnosti AŽD Praha skutečně vyplatilo. Díky tomu spatřil světlo světa unikátní systém VNPN (Výstraha při nedovoleném projetí návěstidla), který dokáže identifikovat a zastavit vlak, jenž z jakýchkoliv důvodů projede návěst zakazující jízdu.

Systém navíc dokáže zastavit všechny okolní vlaky, jejichž bezpečnost by mohla být touto mimořádnou událostí ohrožena. "Při zpětných analýzách jsme zjistili, že by tento systém eliminoval historicky všechny nehody, které vznikly projetím návěstidla v poloze stůj," říká Zdeněk Chrdle.

Nejnověji AŽD Praha přišla doslova s revolučním systémem pro bezpečnost na železnici RADIOBLOK, který je určen pro regionální jednokolejné tratě, kde hrozí značné bezpečnostní riziko. Všichni si jistě pamatujete tragickou nehodu z února tohoto roku ve Vodňanech, kde po čelním střetu osobního vlaku s manipulačním vlakem přišla jedna cestující o život a dalších 12 lidí bylo zraněno. Právě takovým nehodám dokáže RADIOBLOK napříště zabránit.

radioblok

Bezpečnostní prvky, které revolučním způsobem zvýší bezpečnost na železnici

RADIOBLOK, který se skládá z Radioblokové centrály ovládané dispečerem z Jednotného obslužného pracoviště a z Radioblokového terminálu instalovaného na vozidle, svými technickými prostředky brání vydání vzájemně kolizních povolení, jízdě vlaku a posunu bez povolení. Navíc za pomoci systému GPS provádí kontrolu nad jízdou strojvedoucího v povolené části trati.

Pokud dojde k vyjetí mimo povolenou oblast, je strojvedoucí akusticky varován a vlak je automaticky nouzově zastaven. "Instalace RADIOBLOKu na regionální tratě zvýší bezpečnost na železnici opravdu revolučním způsobem. Že jde o mimořádně kvalitní systém, dokládá i jeho ocenění na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde získal výroční cenu Asociace podniků železničního průmyslu ACRI," uzavírá Zdeněk Chrdle.

Autor:

Komerční sdělení

Komerční sdělení je placená služba portálu zprávy.iDNES.cz, která měsíčně osloví 650 000 uživatelů. Další informace najdete ZDE

Hlavní zprávy

Nejčtenější

U O2 lítají tisícovky oknem. Ustojí to největší operátor?

U O2 lítají tisícovky oknem. Ustojí to největší operátor?

Všichni cpeme operátorům po celý rok nekřesťanské peníze. Nyní máte šanci si to od nich vybrat zpět! Vytáhnout z nich...

Užívat vůz v pronájmu, nebo vlastnit?

Užívat vůz v pronájmu, nebo vlastnit?

I pořízení vozu může být rychlé a jednoduché. Pokud máte vybrané auto, stačí najít toho pravého prodejce a nakonec...

Nejsme tak bohatí, abychom mohli silnice opravovat levným materiálem

Nejsme tak bohatí, abychom mohli silnice opravovat levným materiálem.

Neodborné opravy výtluků, použití nekvalitních materiálů a obecně nezájem o udržování vozovek. To jsou podle Ing....

Vyhrajte inteligentní osvětlení Philips Hue

Vyhrajte inteligentní osvětlení Philips Hue.

Dnešní svět nejmodernějších technologií otvírá nové možnosti v použití domácího osvětlení. Philips Hue je světlo, které...

Do měst a obcí míří miliony proti suchu a povodním

Do měst a obcí míří miliony proti suchu a povodním.

Chránit obyvatele před následky sucha i extrémů počasí pomohou starostům nové dotace z fondů EU. Rezort životního...

Další z rubriky

Adam je chodící reklama na Janské Lázně, říkají v Kyjově

Adam je chodící reklama na Janské Lázně, říkají v Kyjově.

Desetiletý Adam je po těžké operaci mozkového nádoru. Do dětské léčebny Vesna v Janských Lázních jezdí s maminkou sedm...

Vývoj restauratérství a hoteliérství sahá až do dob Mezopotámie

Vývoj restauratérství a hoteliérství sahá až do dob Mezopotámie.

Člověk je nejen tvor společenský, ale také pohostinný. Původně znamenala pohostinnost bezplatné poskytnutí jídla a...

Nastává doba dřevěná. Dejte jí prostor, dáte ho i sobě

Nastává doba dřevěná. Dejte jí prostor, dáte ho i sobě.

Můžete namítnout, že doba dřevěná nikdy neskončila. Je to pravda, ale i není. Poslední desetiletí zatlačila dřevo do...

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.