Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Až dosloužím, chci na vrakoviště

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
V jednom regálu se vrší motory, v dalším výfuky, o kus dál jsou srovnaná přední skla a další součásti. Pro místní zákazníky je to normální věc, pro člověka, který nemá ani řidičák, vrakoviště připomíná rekvizitárnu barrandovských ateliérů.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

MAXI L s.r.o. - vrakoviště Škoda | foto: MAXI L s.r.o. - vrakoviště Škoda

Velké vrakoviště firmy Maxi L s.r.o. v Praze Vršovicích leží hned vedle vlakového nádraží.„Každý si myslí, že když máte vrakoviště, musíte být zákonitě milionář. Tak to bohužel není,“ směje se ironicky rezervovaný třicátník, který jej provozuje dvanáctým rokem.

"Dnes je to víc o dřině, než o penězích. Někdy kšeft trochu jde, ale víc jak rok je to jen na přežití, ne na vyskakování." Dříve trochu divoká branže se zklidňuje, majitelé vrakovišť zlepšují své služby, ale momentálně netrpělivě vyhlíží lepší časy.

Všechno, co je uvnitř vrakoviště, pan Chýle odmontoval ze starých vraků nebo nakoupil. Venku zbylo pár skeletů aut, které poputují o kousek dál na sběrný dvůr.

Vrakoviště Maxi L s.r.o. patří mezi provozovny, které se zaměřují na konkrétní značku aut, na škodovku a v této kategorii patří k největším v České republice. "Někdy máte den, že se tady nezastavíte a pak se s prominutím tři dny kopete do zadku," říká pan Chýle.

MAXI L s.r.o. - vrakoviště Škoda mapa

Třeba bude líp

Je dobré vědět, že vrakoviště mají dva hlavní zdroje příjmů. Jednak je to prodej dílů, které se odmontují ze starých aut, a také recyklování nevyužitelných zbytků. Zpracovat lze obvykle asi osmdesát procent starého auta a zbytek končí na skládce.

Některé firmy se zaměřují pouze na jeden způsob výdělku, některé oba kombinují. Všechny se ale shodují, že obchody nyní dost váznou. Může za to především krize automobilového průmyslu a nízká výkupní cena železa.

"Jestli začne fungovat trh s auty, jako před dvěma třemi lety, třeba bude zase líp," doufá pan Chýle.

"Teď je to docela bída," a kolegové z jiných firem volí ještě expresivnější výrazy.

Vrakoviště či supermarket?

Věci, které byly před deseti či patnácti lety v této branži téměř nemyslitelné nebo velmi vzácné, se pomalu stávají samozřejmostí. Ať jsou to reklamace, nebo potvrzení za koupi i prodej.

"Není problém, když mi člověk zavolá, že mu to nepasuje, tak si to vymění nebo dostane zpátky peníze," podotýká Petr Chýle. Mizí také dříve běžná praxe, že si zákazník sebou přinesl šroubovák a kleště, odmontoval si ze starých vozidel, co potřeboval a pak se dohodl na ceně.

Dnes mnohé vrakoviště připomínají supermarkety. Kromě tlaku zákazníků zapůsobila i větší pozornost úřadů. Vrakoviště před lety například zanedbávaly ekologické dopady své činnosti a nikomu to moc nevadilo.

Zhruba od začátku tisíciletí je mnohem častěji nehlášeným hostem Česká inspekce životního prostředí, jejíž pracovníci chodí na namátkové kontroly. I když podle jejich zjištění má stále mnoho vrakovišť velké nedostatky, už si provozovatelé sami uvědomují, že když například nebudou mít zvláštní prostory s nepropustnými podlahami na skladování olejů a maziv, tak je čekají pokuty.

Nic jiného než zlepšovat své služby a držet se pravidel ostatně vrakovištím ani nezbývá, pokud chtějí v ostré konkurenci uspět. Celkem má povolení od krajských úřadů zpracovávat autovraky v České republice asi 530 firem, z toho jich je dnes aktivních přibližně 360.

Kromě toho funguje řada vrakovišť ilegálně. Těžko prý ale odhadnout, kolik jich je. "Když půjdete kolem cesty, tak nevíte, jestli hromada vraků je autovrakoviště nebo oblíbený trik fyzických osob, ke kterým na pozemek nikdo nesmí," říká Petr Chýle.

Některá vrakoviště se navzdory konkurence chovají vcelku kolegiálně. "Mám známé, kteří dělají jiné značky, takže si dohazujeme zákazníky. Je tady hodně vrakovišť, lidé je obvolávají, zjišťují ceny, vyplatí se jim jet kvůli pár stovkám jinam," tvrdí Petr Chýle, který vypozoroval, že více lidí přijíždí, když je pěkné počasí.

Štamgasti z dílen a servisů

MAXI L s.r.o. - vrakoviště Škoda - logo

Ošidit zákazníka se příliš nevyplácí, protože hodnocení vrakovišť se rychle šíří mezi příznivci jednotlivých značek, a to jak ústně, tak prostřednictvím specializovaných internetových stránek.

"Je to boj. Musíme si každého zákazníka hýčkat, snažit se mu vyhovět s každým šroubkem, aby se vracel. Když se někomu dá vysoká cena, už se nevrátí. Lepší je dostat míň, ale vydělávat pravidelně," říká Petr.

"Bez stálých zákazníků by se to nedalo dělat. Chodí hlavně lidé, co se věnují autům profesionálně, kteří mají dílny nebo servisy. Kutilové vrakoviště neuživí."

Poměrně novým trendem je, že než aby se lidé trmáceli zdaleka, nechají si poslat díly poštou. Třeba firma Maxi L s.r.o. tímto způsobem prodá zhruba polovinu všeho zboží, stejně postupují i další vrakoviště. "Posílá se všechno. Od malých krabiček až po kapoty," potvrzuje Petr Chýle. 

Vykupují se i celá auta. Stává se to, když například havaruje nový moderní vůz a je velmi dobře využitelný k prodeji nepoškozených dílů. To se pak pracovníkům vrakovišť vyplatí pro auto přijet a dát majiteli nějaké peníze, protože si spočítají, že když si jej rozeberou, tak na tom stejně časem vydělají. "Máte díly, které víte, že prodáte vždycky," říká pan Chýle.

Zloději na vrakoviště nesmí

Méně než v minulosti také vrakoviště obydlují kradená auta. Stále více provozovatelů si totiž uvědomuje, že se tímto směrem nevyplácí pouštět. "Lidé tady můžou chodit po place a vybírat si, co chtějí. Aby mi tady někdo šel a řekl, to je moje auto, tak za to mi to nestojí. Mám rodinu, děti a nerad bych kvůli pár tisícům měl pak problémy," líčí Petr Chýle.

To neznamená, že by to zloději aut vzdali. Čas od času se téměř na každém vrakovišti objevují pochybné postavy. Nabízí třeba za podezřele nízkou cenu poměrně nové auto, od kterého nemají žádné papíry. Majitelé vrakovišť se shodují, že za léta praxe už zlodějíčky poznají, a nejlepší je se s nimi vůbec nebavit.

"Víte, co říkají a jakým způsobem mluví. Tihle lidé na moje vrakoviště nesmí. Vyrazíme je odsud," říká důrazně Petr Chýle.

Maxi - L s.r.o.

nové i použité náhradní díly Škoda

Ukrajinská ulice 2a, Praha 10 – Vršovice
tel.: 603 833 944
email: autodilyskoda@seznam.cz
www.maxi-l.cz

www.skoda-dily-skladem.cz

Přínos vrakovišť je pro motoristy jednoznačný. V porovnání s novými díly tu seženou součásti až za čtvrtinovou cenu. Pro plno Čechů je to skoro jediná možnost, jak si opravit auto.

"Když máte sedm osm let staré auto, nedáte za díl dvacet pět tisíc, to má to auto pomalu hodnotu. Kdyby tady nebyly vrakoviště, tak by lidi na opravy neměli. Zase by se vrátili škodovky favority, felicie a všichni by si stěžovali, že máme v republice starý autopark," myslí si Petr Chýle.

Pravda, některé vrakoviště lehce mafiánský odér dodnes nevyvětraly, ale přijet si pro nový blatník by většinou mělo být bez rizika.

Vrakoviště firmy Maxi L s.r.o. najdete na internetových stránkách www.maxi-l.cz nebo si můžete objednat autodíl z pohodlí domova prostřednictvím nového e shopu www.skoda-dily-skladem.cz.

Autor:

Nejčtenější

Dnes večer to budou přestřelky, tuší tipér mareknuny a míří na 1 149 008 Kč.
Dnes večer to budou přestřelky, tuší tipér mareknuny a míří na 1 149 008 Kč

Středeční program ozdobí bitvy AS Řím s Chelsea nebo Benfiky s Manchesterem. Kdo si dojde pro tři body? Podívejte se na tipy zkušených borců z největší...  celý článek

Předokenní rolety jsou jasná volba při výběru stínění do hotových oken.
Předokenní rolety jsou jasná volba při výběru stínění do hotových oken

Pokud teprve stavíte, můžete vybírat z celé škály rolet, které se podle konstrukce instalují už při hrubé stavbě nebo během ní. Typ stínění tak musíte vybrat s...  celý článek

Lidé si stále půjčují. Využívají ale dostatečně srovnávačů půjček?
Lidé si stále půjčují. Využívají ale dostatečně srovnávačů půjček?

Poptávka po bankovních i nebankovních půjčkách roste. Faktem ale zůstává, že lidé často sáhnou po první nabídce, která se jim naskytne a ta nemusí být...  celý článek

Autory si vybírám sám, říká Jan Třeštík z Hauch Gallery.
Autory si vybírám sám, říká Jan Třeštík z Hauch Gallery

Za projektem Hauch Gallery stojí Jan Třeštík, který v pražských Holešovicích od roku 2008 úspěšně provozoval soukromou Prinz Prager Gallery, svého času vedl i...  celý článek

Instalujte sprchový kanálek
Instalujte sprchový kanálek

Sprchový kout v úrovni podlahy. A místo kulatého odtoku podélný. I tomuto současnému trendu v koupelnách, liniovému odvodnění sprchy, lze dostát vlastními...  celý článek

Další z rubriky

Nerovnoměrná poslední splátka jako motivace ke koupi nového automobilu
Nerovnoměrná poslední splátka jako motivace ke koupi nového automobilu

Češi kupují auta především za hotové, ovšem nové druhy finančních produktů mají za následek změnu tohoto chování. Financování auta pomocí úvěru nebo...  celý článek

Druhá Karlova rada: Všechno utáhnu, protože mám na víc!
Druhá Karlova rada: Všechno utáhnu, protože mám na víc

Pomysleli jste na to, že když si kupujete auto, nemusíte se vydat ze všech peněz, ale část nebo dokonce větší část si můžete nechat?   celý článek

Máme pro vás 35 výletních tipů na letní dovolenou
Máme pro vás 35 výletních tipů na letní dovolenou

Počet Čechů, kteří cestují raději autem než letadlem, rok od roku roste. Za loňský rok jich byla již více než polovina. Je jedno, zda vyrazíte jen na krátký...  celý článek

Květákové pečené placičky
Květákové pečené placičky

Zdravá dobrota na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.