Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto budoucnosti bude řídit samo. Stihne nás u toho i bavit

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01
Odborníci hovoří na téma budoucnosti mobility jasně – musí být udržitelná. Čekají nás tak auta poháněná elektřinou, vzájemně propojená a zcela autonomní, která ke svému provozu nepotřebují řidiče. Jsme však na takový způsob dopravy připraveni?

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Auto budoucnosti bude řídit samo. Stihne nás u toho i bavit. | foto: Volkswagen Financial Services

Budoucnost nepatří aluminiu, jak tvrdil Jára Cimrman, ale počítačům. Alespoň tak by se daly formulovat plány automobilek. Nejedná se přitom jen o navigaci, automatickou převodovku nebo jízdní režimy. Současné automobilové trendy táhnou automatické řízení, elektromobilita, digitalizace i tzv. infotainment.

Kam vás mohu odvézt?

Nebude dlouho trvat a tuto otázku možná uslyšíme pokaždé, když nastoupíme do auta a rozhodneme se pro jízdu. Již dnes se totiž můžeme setkat s částečně samořídicími vozidly. Plně automatizovaný vůz je přitom z technického hlediska možný. Překážkou je ale právní a etický systém. Dosud totiž není vyjasněna morálka chování vozu ani odpovědnost při nehodách.

Volkswagen Sedric.

Má vůz za všech okolností preferovat život a zdraví svých cestujících, nebo se řídit rovnicí víc životů rovná se větší význam, v případě např. hrozby srážky s plným autobusem? A kdo by byl zodpovědný za nehodu způsobenou vozem – majitel, nebo výrobce, který ho naprogramoval? Nejedná se přitom o smyšlené situace, ale o zcela reálný problém. „Připomeňme si nehodu částečně autonomního vozu, který v květnu loňského roku během jízdy se zapnutým systémem samořízení narazil do nákladního vozu. Na začátku vyšetřování se mluvilo o selhání systému, jakéhosi imaginárního viníka,“ doplňuje Lukáš Cankař z Volkswagen Financial Services, a dodává: „Dokud nebudou tyto otázky bezpečně vyjasněny, budeme se muset volantu stále ještě chopit my, lidé.“

Sviť, sluníčko, sviť

Elektrovozy a hybridní auta už nikoho neoslní. Ale co pohon na sluneční nebo větrnou energii? Jedno je jisté – v budoucnosti auta nebudou pohánět fosilní paliva, ale energie získaná z obnovitelných zdrojů. Zda to bude pouze elektřina, nebo třeba vodík či jiné, dosud nepředstavitelné metody, je zatím ve hvězdách. Snižování emisí i energetické závislosti na ropě bude bezesporu pokračovat i v budoucnu a právě zde se otvírá příležitost novým alternativním pohonům, kterých se jistě dočkáme.

Digitalizace

Digitalizuje se vše – peníze, informace, vztahy. A proto budou i auta čím dál více pracovat s digitálními daty. Stanou se natolik inteligentními, aby pochopila přání cestujících jen z pohybů, výrazů tváří či životních funkcí a tomu přizpůsobila svou jízdu či pohodlí. Zatím lze počítat se zaměřením na řidiče, postupem času budou auta plnit přání a potřeby všech osob na palubě. Příkladem superinteligentních systémů mohou být testy nejrůznějších bezpečnostních prvků upozorňujících na mikrospánek nebo automatické řízení teploty ve voze v případě, že je pro řidiče nekomfortní.

Informace i zábava v jednom

Palubní počítače již dnes řidiče upozorňují na spoustu informací jak o spotřebě, tak cestě, možnostech parkování nebo venkovní teplotě. Ať už je ale informace jakákoli, nesmí být rušící. Způsob, jakým bude řidič informován o všem, co mu usnadní a zpříjemní jízdu, je posledním z předkládaných trendů automobilismu. Zároveň je třeba myslet i na ostatní cestující, především děti. „Děti se v autě nudí, přiznejme si, nás také nebavilo dlouhé hodiny jen sedět a koukat z okna. Zabavování dětí otevřelo široké pole pro využití zábavní techniky,“ uzavírá Cankař.

Partnerem sekce je lídr na českém trhu v oblasti financování Volkswagen Financial Services.


Nejčtenější

Jak vidí sázkaři volby prezidenta? Tipér Sequential míří na 518 000 Kč

Jak vidí sázkaři volby prezidenta? Tipér Sequential míří na 518 000 Kč!

Po pěti letech jsou tady opět volby prezidenta republiky. Hned osm uchazečů se utká v prvním kole a pokud nikdo nezíská...

Třetina Generace Z nespoří

Třetina Generace Z nespoří

Mladí lidé si v převážné většině představují, že budou v penzi žít z úspor a investic. Zároveň ale třetina Generace Z...

Sledujte Australian Open na TV Tipsport živě a vsaďte si!

Sledujte Australian Open na TV Tipsport živě a vsaďte si!

Je tady první sportovní vrchol roku! V Melbourne probíhá 106. ročník Australian Open, který od začátku až po finále...

Hubnutí: malé změny přináší velké výsledky

Hubnutí: malé změny přináší velké výsledky

Zdravý životní styl patří v posledních letech mezi horká témata. Denně vycházejí články o tom, jaký výživový směr je...

Sedm důvodů, proč je dovolená na lodi zajímavější než v hotelu u moře

7 důvodů, proč je dovolená na lodi zajímavější než v hotelu u moře

Stále ještě váháte, je-li pro vás okružní plavba lodí to pravé? Pokud vyznáváte tradiční plážovou dovolenou na jednom...

Další z rubriky

Třetina Čechů někdy řídila opilá. Patříte mezi ně i vy?

Třetina Čechů někdy řídila opilá – patříte mezi ně i vy?

Překročení povolené rychlosti, telefonování za jízdy, nedání přednosti chodcům na přechodu či dokonce alkohol za...

Užívat vůz v pronájmu, nebo vlastnit?

Užívat vůz v pronájmu, nebo vlastnit?

I pořízení vozu může být rychlé a jednoduché. Pokud máte vybrané auto, stačí najít toho pravého prodejce a nakonec...

Financování vozu? Zeptejte se na vše, co vás zajímá

Ing. Lukáš Cankař

Financování nového, ale i ojetého vozu, není v dnešní době jen o úvěru, ale čím dál větší roli hrají servisní balíčky a...

Najdete na iDNES.cz