Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


75 procent chyb na webu lze odstranit testováním

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Zákaznické výzkumy, v online prostředí hovoříme o uživatelském testování, jsou zásadním zdrojem informací. Přesto jim české firmy věnují málo pozornosti. Argumentují tím, že výzkumy jsou náročné a drahé. Nyní si lze stáhnout manuál, jak si základní výzkum webu provést interně s minimálními náklady.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

75 % chyb na webu lze odstranit testováním | foto: AITOM Digital s.r.o.

Zákaznické výzkumy hrají zásadní roli v nastavení obchodní a marketingové strategie, a to v segmentu B2B i B2C. Mnoho firem se však mylně domnívá, že na drahé výzkumy od agentur nemají prostředky, případně raději investují do jiných oblastí, inovací a podobně. V e-commerce je prodejním kanálem obvykle webová stránka, v rámci výzkumů se tedy obvykle zkoumá web a jeho prodejní potenciál.

„Myslím, že ztrácet zákazníky je mnohem nákladnější než testování, navíc s moderními technologiemi se dá udělat základní výzkum za pár tisícovek,“ říká Tomáš Odl, vedoucí vývoje digitální agentury AITOM, která provádí výzkumy a učí firmy, jak si provést výzkum sami.

Právě obavy firem z výrazných nákladů přivedly agenturu AITOM na myšlenku vytvořit manuál, podle kterého by si firmy mohly provádět výzkumy interně.

„Uvědomili jsme si, že takový manuál na trhu zcela chyběl. Malé firmy si zkrátka drahé výzkumy dovolit nemohou. Věříme, že manuál jim pomůže vylepšit si web,“ vysvětluje výkonný ředitel agentury Pavel Houser. Manuál lze bezplatně stáhnout na www.pojdmetestovat.cz.

Už 6 zákazníků odhalí 75 % závažných chyb

Podle výzkumů Jakoba Nielsena stačí pouhých 6 testerů, abyste na webu odhalili 75 % závažných chyb. To je pro začátek zcela dostačující, navíc můžete po takto malých skupinách testovat opakovaně, až web doladíte k dokonalosti.

„Nejefektivnější metodou, jak ověřit funkčnost webu, je otestovat jej přímo se zákazníky. Zákazníci dostanou možnost pod dozorem web “proklikat” a odhalí vám tak slabá místa, kde např. logicky nenavazují konverzní cesty a podobně,“ vysvětluje Tomáš Odl. Takové testování může příkladně ukázat, že si zákazníci neobjednávají vaše produkty či služby, protože si nejsou jistí záručními podmínkami, nemohou najít příslušné tlačítko nebo si třeba neví rady s vyplněním poptávkového formuláře.

„Ano, i to se stává. Testovali jsme například e-shop pro kutily, kde bylo nákupní tlačítko malé a nevýrazné a celá řada uživatelů, která nebyla v IT oblasti tak zběhlá, jej přehlédla a tudíž nenakoupila.“ potvrzuje Tomáš Odl.

Nejdůležitější je vybrat správné testery a sestavit funkční scénář

Nejdůležitější je vybrat si dobře testery, upozorňuje Tomáš Odl. Testeři, kteří nezapadají do cílové skupiny, nijak nepomohou na webových stránkách vyřešit potřebné nedostatky. Pokud jsou testeři vybráni dobře, skutečně stačí 6 testování.

„K volbě mohou pomoci persony nebo popis zákazníka pomocí metody Value Proposition Canvas. Pokud si nejste jistí, je lépe investovat do konzultanta, který vám pomůže testery vybrat. Jakmile oslovíte nevhodné testery, ztratili jste čas i peníze,“ varuje před úskalím testování Daniel Musil, konzultant online řešení v AITOMu.

75 % chyb na webu lze odstranit testováním

Dále je nutné vědět, co chcete testováním zjistit: například proč zákazníci neobjednávají, jak působí webové stránky z hlediska vnímání značky, zda dohledají konkrétní produkt či službu a podobně. Podle cíle si nastavíte modelový scénář a úkoly.

„Během testování uživatelům zadáváte drobné úkoly. Například: najděte reference, objednejte si produkt podle zadaných kritérií a podobně. Potom sledujete, jak se uživatel na webu orientuje, co mu dělá problémy. Podle výsledků pak lze optimalizovat celý prodejní proces,“ vysvětluje Michal Vaníček, vedoucí oddělení online marketingu v AITOMu.

Rozhoduje cena a tón komunikace

Obecně se AITOMu napříč všemi testováními potvrzuje, že zákazníci chtějí mít především jasno o kompletní ceně, včetně povinných poplatků, dopravy a tak dále. Krom toho zákazníci také dají na tón komunikace, který musí zapadat do rámce, na který jsou zvyklí ze svého prostředí. Laicky řečeno, jinak je nutné promovat zboží a služby ženě na mateřské nebo muži středního věku.

AITOM již několik měsíců pracuje na vzdělávacím programu, který by firmám umožnil vyzkoušet interní uživatelské testování. Problematika testování a zákaznických výzkumů je velmi komplexní, proto je připraven jednoduchý manuál, který si může kdokoli stáhnout a podle instrukcí si testování provést. Manuál najdete na webu www.pojdmetestovat.cz.

„Uživatelské testování včetně přípravy a vyhodnocení celkově zabere zhruba 30 hodin času. Základem je obyčejný selský rozum a alespoň trocha technických znalostí. Pokud má firma šikovný interní tým, určitě si základní testování dokáže udělat sama,“ potvrzuje Vaníček.

Autor:
Témata: Testování

Nejčtenější

Rosnička ozdraví každý domov. Včetně jeskyně

Hyla ozdraví váš domov, ušetří čas strávený uklízením i peníze.

Hyla je latinsky rosnička. Žije v čistém prostředí a umí ho i vytvořit. Na začátku naší Hyly byl příběh milujícího...

I vy jste je milovali: kultovní nafukovací zvířátka z Fatry

I vy jste je milovali: kultovní nafukovací zvířátka z Fatry

Ačkoli mnozí rodiče jsou po příchodu do promáčené koupelny mírně rozpačití, nelze dětem tyto vodní bitvy odepřít. Když...

Krásně upravená zahrada celé léto. Pomůže AKU pomocník

AKU plotové nůžky Patriot HT56 40V mají kvalitní nože střižné lišty řezané...

Žádný rámus, exhalace ani dolévání drahého benzinu nebo tahání kabelů. Snadné ovládání a jen minimální údržba. To vše...

Korejští dobrovolníci opět pomáhali v regionu

Korejští studenti přijeli pomáhat na Vysočinu

Na dva týdny v srpnu přiletělo dvacet čtyři korejských studentů a deset zaměstnanců korejské firmy KHNP, která je...

Balená voda od Pražských vodovodů a kanalizací dobývá metropoli

šéf projektu balené vody PVK Miroslav Vavroušek se starostou Městské části...

Pražské vodovody a kanalizace (PVK) nabízejí unikátní zdroj náhradního zásobování – balenou vodu v sáčcích. Obsahuje...

Další z rubriky

Plynová tepelná čerpadla Robur: inovativní řešení s vysokou účinností

Plynová tepelná čerpadla Robur: inovativní řešení s vysokou účinností

Tepelná plynová čerpadla se obecně vyznačují velmi vysokou účinností, což je charakteristickým rysem také plynových...

Braňte se proti odposlechům, mohou být kdekoliv

Braňte se proti odposlechům, mohou být kdekoliv

Uvažovali jste někdy nad tím, co by se mohlo stát, kdyby například vaše rozhovory z kanceláře slyšel i někdo další?...

Výkonný kancelářský pomocník, který vyhrál dTest

Značku kvality dTest získala HP OfficeJet Pro 8720

Zorientovat se v množství kancelářských zařízení, která spolehlivě zvládnou barevný tisk, kopírování a skenování, je...

Najdete na iDNES.cz