Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zvažujete úvěr? Jsou věci, které je dobré si pohlídat

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01
Dle aktuálního průzkumu společnosti TNS uzavřela více než třetina Čechů v minulých letech úvěrovou smlouvu a stejný počet o ní do budoucna uvažuje. Znalost práv garantovaných zákonem, ale i nejčastějších nekalých praktik v této oblasti, je základní prevencí případných budoucích problémů.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Kampaň Evropské komise informuje spotřebitele o jejich právech v oblasti úvěrů. | foto: Evropská komise

Spotřebitelské úvěry se staly běžnou součástí našich životů, dokonce až natolik, že často ani nevnímáme, že se jedná o spotřebitelský úvěr. Je přitom jedno, zda se rozhodneme koupit automobil na leasing, rozdělit nákup domácího spotřebiče do více splátek, využíváme kreditní kartu nebo požádáme o neúčelový úvěr. Stále se jedná o důležité finanční rozhodnutí, které s sebou nese pozitiva, ale i řadu rizik. Možností, jak tato rizika minimalizovat, je celá řada.

Prvním krokem by vždy mělo být pečlivé zvážení vlastní finanční situace, důvodů pro spotřebitelský úvěr a porovnání jednotlivých nabídek. V celé Evropské unii pak spotřebitele, kteří čerpají spotřebitelský úvěr od 5 000 Kč do 1 880 000 Kč, chrání zákonem garantovaná práva, která jim pomáhají zajistit východisko z problematické situace. Mezi tato práva patří především:

Uvedená práva však mohou spotřebitelům posloužit pouze tehdy, pokud je znají a aktivně se jich domáhají. Jak ale zjistil průzkum, který pro Evropskou komisi provedla agentura TNS, v České republice je znalost základních práv týkajících se spotřebitelského úvěru poměrně nízká, velmi dobře je zná pouze 17 % dotazovaných. Nejnižší je povědomí o možnosti odstoupit od úvěrové smlouvy do 14 kalendářních dnů od jejího podpisu.

Evropská komise ve spolupráci s více než dvaceti lokálními partnery z řad spotřebitelských asociací, neziskových organizací a poskytovatelů úvěrů se proto v rámci své informační kampaně snaží zvýšit povědomí o této problematice. Kampaň cílí především na mladé lidi zvažující svůj první spotřebitelský úvěr.

Jak totiž také z průzkumu vyplynulo, o spotřebitelské úvěry mají zájem i Češi těsně za hranicí plnoletosti. Úvěrovou smlouvu již minimálně jednou podepsala více než pětina mladých lidí mezi 18 a 22 lety. Nejčastějším důvodem bylo pořízení počítače či jiné elektroniky (25 %) a financování studia (25 %).

Evropská komise

Pozor na rizikové poskytovatele

Při žádosti o úvěr je důležité uvědomit si, že zákon o spotřebitelském úvěru se nevztahuje na všechny typy půjček, výše uvedená práva vás tak nechrání například v případě, že žádáte o úvěr nižší než 5 000 Kč, nevztahují se ani na úvěry jištěné nemovitostí.

Spotřebitelům, kteří se nacházejí v tíživé finanční situaci, ať už kvůli výpadku příjmů, neschopnosti splácet další půjčky nebo z jiných osobních důvodů, hrozí zvýšené riziko, že se stanou obětí neférových praktik rizikových poskytovatelů.

„Povinností každého solidního poskytovatele úvěru je důkladně prověřit a posoudit schopnost spotřebitele dostát svému závazku a poskytnutý úvěr bez obtíží a pravidelně splácet. Chrání tím nejen sebe, ale především samotného spotřebitele, aby se nedostal do kolotoče dluhů a exekucí,“ upozorňuje Radek Basár, zástupce výkonného ředitele marketingu Komerční banky a dodává: „Řešit situaci tím, že si spotřebitel půjčí od poskytovatele, kterého jeho dluhová minulost nezajímá, je velkou chybou. Takoví poskytovatelé totiž často na své zákazníky uplatňují řadu neférových praktik, které jejich již tak špatnou finanční situaci ještě zhorší.“

Reputace poskytovatele je přitom podle průzkumu až to poslední, podle čeho se spotřebitelé při výběru úvěru rozhodují. Nejdůležitější je pro ně výše měsíční splátky (43 %), nejnižší RPSN (40 %) a výše úrokové míry (37 %). Zároveň více než čtvrtina (26 %) dotázaných přiznala, že je pro ně obtížné porozumět smluvním podmínkám. Právě v nich jsou však často ukryty formulace, na základě kterých má pak poskytovatel právo vyžadovat od spotřebitele neadekvátně vysoké poplatky a sankce.

A s jakými praktikami se mohou spotřebitelé v České republice například setkat u neférových poskytovatelů úvěrů?

  • Automatické obnovování nechtěných revolvingových úvěrů – spotřebitelé si často při uzavírání smlouvy neuvědomí, co revolvingový úvěr znamená. Po jeho vyčerpání a splacení dochází k automatickému opakovanému obnovování úvěru, spotřebitel se tak stává dlužníkem, aniž by to tušil nebo o to stál.
  • Sankce neodpovídající výši půjčky – pozor na neúměrně velké pokuty například za pozdní splátky, které mohou být skryty v mnohastránkových smluvních podmínkách psaných drobným písmem.
  • Vysoké poplatky za předčasné splacení – toto je samozřejmě problém pouze u půjček, které nejsou chráněné zákonem o spotřebitelském úvěru. U klasických spotřebitelských půjček je maximální výše poplatků za předčasné splacení omezena.

Práva spotřebitelů

Informační kampaň zaměřená na práva spotřebitelů při žádosti o úvěr probíhá z iniciativy Evropské komise. Více informací o této problematice naleznete na internetových stránkách kampaně nebo na sociálních sítích pod heslem #SpotrebitelskyUver.

Komerční sdělení

Komerční sdělení je placená služba portálu zprávy.iDNES.cz, která měsíčně osloví 650 000 uživatelů. Další informace najdete ZDE

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.