Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní gumy v létě? Jde to. Počítejte ale s riziky

Komerční sdělení   13:30aktualizováno  13:30
Jezdíte v létě na zimních pneumatikách? Nejste sami. Podobně "šetří" i mnoho dalších řidičů. Zvláště vědí-li, že by jim pneumatiky v nové zimní sezóně už neprošly kvůli sjetému dezénu, který musí být aspoň 4 mm hluboký. V létě sice stačí minimální hloubka 1,6 mm, ale jízda na zimních gumách s sebou nese různá rizika.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Zimní gumy v létě? Jde to. Počítejte ale s riziky | foto: K & K PNEU s.r.o.

V létě mizí vzorek každým kilometrem

"Zimní pneumatiky jsou určeny výhradně pro zimní období, při jejich výrobě se tudíž berou v potaz jiné klimatické podmínky než u letních. Rozdíly jsou jak v brzdné dráze, která je u zimních pneumatik mnohem delší, tak ve vyšší hlučnosti. V porovnání s letním obutím jsou také měkčí, a to díky přísadám, které zabraňují pryži, aby v mrazech tuhla. Na druhou stranu je však tento materiál méně odolný vůči vyšším teplotám. V letních měsících proto zimní vzorek sjedete velice brzy – pomyslná hranice, za kterou se sjíždění zimních pneu urychluje, je nad plus sedm stupňů Celsia. Pokud tedy dojíždíte zimní gumy v létě, věnujte častější pozornost hloubce dezénu,“ upozorňuje Miroslav Karas, spolumajitel firmy K&K PNEU ze Šenova u Ostravy a provozovatel portálu Rájpneu.cz.

Zimní gumy v létě? Jde to. Počítejte ale s riziky

Kola je nezbytné velmi přesně vyvážit

Se správnou hloubkou dezénu souvisí i kvalitní vyvážení kol na všech nápravách. "Při špatném vyvážení se namáhá zavěšení kol, řízení a ložiska, tím pádem dochází k většímu opotřebení pneumatik a zvýšení spotřeby pohonných hmot. Zákazník by si měl proto vybírat pneuservis, který tuto službu nabízí a především kvalitně provede,“ podotýká Miroslav Karas, který se celorepublikovým prodejem pneu zabývá 20 let.

"Kvalitní pneuservis provádí pravidelně během roku kontrolní měření – takzvané cejchování vyvažovacího zařízení s příslušným potvrzením akreditované firmy. Nejlepší zkouškou je pak kontrola správného vyvážení samotným řidičem během provozu, a to jak při pomalejší, tak i při rychlejší jízdě v povoleném rychlostním režimu. Může se však stát, že ani u velmi kvalitního vyvažovacího zařízení si pneumatika a disk spolu nesednou, protože mohou mít posunutá těžiště. Pak je nutné provést tyto úkony na speciálním zařízení, které odhalí příčiny. Tyto vyvažovačky umí vytvářet i tištěné barevné grafy. U nás v pneuservisech s takovým zařízením pracujeme.“ 

Zimní gumy v létě? Jde to. Počítejte ale s riziky

Méně ojeté gumy patří na zadní nápravu

Další důležitá věc, o které se příliš nemluví, je preference náprav. Většina řidičů si často nechá gumy s hlubším dezénem namontovat automaticky na přední nápravu.

"To by bylo dobré v případě, kdy má automobil přední náhon a je používán v zimním období. Tady je montáž skutečně vhodná na poháněnou nápravu. Zcela odlišná situace ale nastává u montáže dvou nových pneumatik nebo pneumatik s hlubším dezénem v letních měsících. Výrobci pneu se shodují, že bez ohledu na poháněné nápravy se vždy montují na zadní nápravu. Je to dáno tím, že aquaplaning téměř pokaždé vzniká u zadních kol a teprve poté je formou vlny přenesen na přední. Méně ojeté pneu na zadní ose znamená tedy optimální bezpečnost,“ vysvětluje Miroslav Karas z firmy K&K PNEU, která provozuje pneuservisy v Ostravě a nedalekém Šenově.

Zimní gumy v létě? Jde to. Počítejte ale s riziky

Směrový dezén není vhodný pro každé auto

A o jaké pneumatiky je poslední dobou největší zájem? "Pominu-li výběr podle ceny, je to v zimním období směrový dezén, který umožňuje větší záběr především v kopcovitém terénu. Ale pozor, není vhodný u automobilů se zadním náhonem, protože když najednou při akceleraci zabere, zadní část vozu takzvaně ustřelí stranou,“ říká Miroslav Karas, jenž provozuje portál Rájpneu.cz, a který má za to, že ceny pneumatik jsou nyní na svém minimu.

"Troufám si tvrdit, že pozvolný nárůst cen se bude během roku směrem k zimní sezóně projevovat vlivem doprodeje loňských zásob a následným naskladňováním nových dražších plášťů. V sezóně pak budou ceny nejvyšší, neboť prodejci sami nakupují za vyšší cenu než před sezónou v období naskladňování předobjednávkou.“

A jak je to s odběrem ojetých pneu? "Ty musí prodejce ze zákona zdarma převzít ve stejném počtu, tzn. kolik kusů prodal zákazníkovi, tolik musí odebrat zpět. Některé pneuservisy si nechávají za tento zpětný odběr platit, což je postihnutelné,“ dodává Miroslav Karas. 

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.