Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Závory za 2,2 miliardy korun zachrání životy za 7,5 miliardy korun

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Celkem 275 nehod, při nichž utrpělo těžká zranění 128 lidí a 47 zemřelo. Tak vypadá rok 2010 na železničních přejezdech. Podle Drážní inspekce jde o alarmující stav, který je potřeba řešit. Doporučuje doplnit všechny přejezdy o železniční závory.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Takto může skončit nepozornost za volantem | foto: DI ČR

Že jsou závory ideálním řešením, bez diskusí dokládá loňská statistika tragických událostí na železničních přejezdech, která byla nejhorší od roku 2006. Na přejezdech zabezpečených pouze výstražnými kříži se totiž odehrálo 47 % mimořádných událostí (130 nehod), na přejezdech vybavených světelnou signalizací 44 % (120 nehod) a nejméně nehod, pouhých 9 % policisté řešili na přejezdech, kde jsou závory (25 nehod).

"Drážní inspekce má pravdu, situace je alarmující. Pokud chceme snížit tragickou bilanci, pak je řešení jasné. Zrušit co nejvíce přejezdů s kříži a přejezdy s výstražnými světly doplnit závorami. Jako výrobce zabezpečovacích zařízení nás situace na křížení železnice se silnicí trápí. Lidé si pak vyprávějí, že jsou přejezdy nespolehlivé, že v době nehody výstražná světla selhala. Přitom je prokazatelné, že v roce 2010 nedošlo vinou zabezpečení ani k jedné nehodě," říká generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Nebude to drahé? V porovnáním s lidským životem se závory vyplatí


Pokud by se všech 2 170 přejezdů s výstražnými světly doplnilo závorami, přišlo by to stát na zhruba 2,2 miliardy korun na 25 let životnosti zabezpečovacího zařízení. Na první pohled obrovské číslo, počítejme ale dál a porovnejme jej s hodnotou lidského života.

Statistika nehod na přejezdech, zdroj DI ČR

"I když předesílám, že je lidský život nevyčíslitelný, nejčerstvější studie společnosti Infopharm hovoří o tom, že hodnota lidského života se rovná 12 milionům korun. Pokud vycházíme z toho, že ročně zemře na přejezdu zabezpečeného světly zhruba 25 lidí, znamená to, že rok co rok se hodnota zmařených lidských životů vyšplhá na 300 milionů korun. Násobeno 25 lety životnosti zabezpečovacího zařízení, dojdeme k neuvěřitelným číslům. Na přejezdu s výstražnými světly zemře za tu dobu 625 lidí, což se rovná 7,5 miliardám korun za zmařené lidské životy," vysvětluje Zdeněk Chrdle.

Chybějící železniční závory a jejich následky

AŽD Praha s.r.o. - železniční přejezd

AŽD Praha s.r.o. - železniční přejezd

Nutno ale k uvedeným číslům připočítat škody na automobilech, vlakových soupravách, a infrastruktuře, nemluvě o psychických následcích cestujících a strojvedoucích. Je znám případ, kdy strojvedoucí po mimořádné události na přejezdu neunesl psychické následky a zemřel na infarkt.

Vše záleží na státu

Použijeme-li sportovní terminologii, míček je v tuto chvíli na straně státu, respektive jeho prodloužené ruky Správy železniční dopravní cesty. Ten by měl zpracovat rizikovost jednotlivých přejezdů a vytvořit plán doplnění přejezdů o závory tak, aby se začalo u těch nejnebezpečnějších.

"Nemůžeme mlčky přihlížet tomu, jak umírají lidé na přejezdech. Ano, je to sice jejich chyba, že na přejezdy vjeli, ale mnohdy se tak stane jenom proto, že je člověk zamyšlený, nebo za volantem řeší řadu problémů," uzavírá Zdeněk Chrdle.

Autor:

Komerční sdělení

Komerční sdělení je placená služba portálu zprávy.iDNES.cz, která měsíčně osloví 650 000 uživatelů. Další informace najdete ZDE

Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ložnice by měla být místem, kde se cítíte dobře.
Ložnice by měla být místem, kde se cítíte dobře

Ať už žijete s rodiči, nebo ve vlastním bytě, ložnice by měla být vaším útočištěm, kam si chodíte odpočinout po náročném dni. Doby, kdy v ní byly pouze šatní...  celý článek

Moderní technologie před zkouškou extrémních teplot.
Moderní technologie před zkouškou extrémních teplot

Teplotní rekordy přepisují i letos dlouhodobé rekordy. Jak se toto extrémní počasí podepsalo na technice, kterou využívají administrativní budovy? Jak obstály...  celý článek

Velké a tradiční energetické společnosti se vymezují vůči nepoctivým hráčům
Tradiční energetické společnosti se vymezují vůči nepoctivým hráčům

Energetické společnosti musejí být dnes mnohem aktivnější, protože zákazník je stále náročnější. Řada hráčů na trhu si ale plete obchodní aktivity s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.