Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zaměstnanci softwarové firmy mají smluvní záruku, že je nepropustí

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01
Do celého světa prodávají on-line aplikaci pro obchodníky, pravidelně odmítají desítky uchazečů o práci a několik let po sobě rostou téměř dvojnásobně. Podle ředitele ostravské softwarové firmy RAYNET Martina Bazaly stojí za úspěchem otevřené řízení.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Zaměstnanci softwarové firmy mají smluvní záruku, že je nepropustí | foto: RAYNET

Opravdu mají vaši zaměstnanci smluvní doložku, že je nemůžete propustit?
Jo, opravdu tam je. Když u nás vydrží tři roky, sepíšeme ke smlouvě dodatek, ve kterém stojí, že jsou nevyhoditelní. U soudu by tahle formulace bohužel neobstála, nemá oporu v právním řádu, a proto tam pro zaměstnance máme ještě navíc pojistku v podobě 24 platů. Kdyby něco (smích).

Proč jste k něčemu takovému přistoupili?
Dáváme tím kolegům najevo, že za nimi stojíme za všech okolností. Že u nás mají jistotu. Za ty tři roky už je přece jen známe a víme, že k nám patří se vším všudy. Tak proč jim to nepojistit i smluvně? Byť jsme ve firmě měli a máme výborné vztahy, potvrzení v podobě nevyhoditelnosti byla velká změna.

A v čem konkrétně se ta změna projevila?
Dám příklad. Máme skvělého kolegu, který pracoval dlouhá léta a s výborným výkonem. Sem tam ale utrousil něco jako: „Je to tady fajn, ale nezapomínej, že je to pořád jenom práce, a zítra tu třeba už nemusíš být.“ Když jsme zavedli doložku, jeho vlastními slovy se mu zhroutil svět. Nevěřil, že je vůbec něco takového možné. Všude o tom vyprávěl, a jeho zapojení a nadšení do práce ještě poskočilo.

Vnímají to lidé jako materiální jistotu?
Ano, ale projevuje se to hodně i v situacích, kdy musí dělat těžká rozhodnutí, nebo když stojí před rizikem. Teď ví, že mohou udělat chybu – ví, že je firma podrží. Takže dělají odvážnější rozhodnutí, která jsou často výrazně lepší než ta opatrná.

Vzájemně si vidíte i na platy. Jak na to ostatní reagovali?
Zpočátku byli spíš proti. Nic jsme ale nedělali skokově – u platů jsme od začátku říkali, že je zveřejníme až ve chvíli, kdy s tím budou všichni souhlasit. Trvalo to, občas se na to někdo zeptal, ale finálně jsme k tomu přistoupili až po dvou letech od první myšlenky. A zafungovalo to až překvapivě hladce.

Říkáte, že RAYNET řídíte otevřeně, co to znamená?
Nejprve to, že mezi sebou maximálně sdílíme informace. Každý má přístup k ekonomickým datům – od účetnictví, výnosů a marží po náklady na mzdy a provoz kanceláře. Vyměňujeme si taky veškeré informace mezi týmy – zákaznická péče se třeba účastní porad vývojářů. A všichni bez výjimky znají stav obchodu a ví, jaká rozhodnutí nás čekají. Každý má zároveň vysokou míru osobní svobody, která je ale vyvážená zodpovědností. Žádná anarchie.

Ředitel ostravské softwarové firmy RAYNET Martin Bazala

Ředitel ostravské softwarové firmy RAYNET Martin Bazala

Jaké to má výhody?
Krom toho, že všichni dobře ví, co děláme a proč, tím výrazně odstraňujeme šumy. Bez toho by se problémy zbytečně démonizovaly a nafukovaly. Teď mají všichni okamžitě všechny dostupné informace a mnohem více energie vrhají rovnou do řešení nebo změny. Taky máme větší šanci, že v otevřeném prostředí zazní lepší argumenty, než kdybychom u lidí zapojení nepodporovali.

Jak konkrétně se dá zapojení podporovat?
Třeba otevřenými poradami. Teď jsme zrovna řešili byznys plán na rok 2017 a krom vedení se tam najednou objevilo dalších šest lidí. To ale nevzniklo jen tak. Zpočátku to vyžadovalo hodně energie a neustálé vybízení, zvaní a zdůvodňování. Museli jsme – a pořád musíme – opakovat, že nás názor ostatních zajímá, a že má smysl se o věcech bavit společně.

To asi nesedne každému, že?
Nemáme to v sobě, většina lidí je spíš uzavřená a než někdo řekne svůj pohled na věc, stojí to úsilí. Je to mimo jiné také o špatných zkušenostech ze škol a dřívějších zaměstnání. Čím lépe a otevřeněji ale mezi sebou lidé ve firmě komunikují, tím lépe to celé funguje. Je to absolutní základ.

Neprosazuje se v takových chvílích názor průbojnějších?
Hm, tady pozor, řízení naší firmy není demokracie. Nemáme žádné hlasování. Máme firemní kulturu, ve které každý rád přináší své argumenty, ale je ochotný přijmout argumenty ostatních, když jsou lepší. Vyměňujeme si je tak dlouho, dokud i decision makeři neuznají, že jsme našli ten nejlepší možný.

To asi zabírá dost času.
To rozhodně, otevřené řízení klade řádově vyšší nároky na komunikaci. Ale stojí to za to. Šest let jsme RAYNET řídili tradičně. Vyzkoušeli jsme různé metody a přístupy k managementu. Pak jsme začali zavádět prvky otevřeného řízení a po dalších šesti letech jsme došli k současnému modelu, který je zdaleka nejefektivnější – co do produktivity práce, její kvality i naší subjektivní spokojenosti. Jsem dost háklivý na to, když o nás někdo říká, že jsme sluníčková firma. Tenhle model nám prostě dává největší ekonomický smysl a přináší největší hodnotu pro klienta. A to, že nás takhle pracovat prostě baví, je zkrátka příjemný bonus.

Jak vnímají takový styl řízení vaši zákazníci?
Myslím, že to většina z nich ani neví. Znají naši firemní kulturu a asi vnímají, že jsme možná více přátelští. Nepřímo určitě těží z kvality celé služby a z prostředí, které podporuje inovace. My pak poměřujeme úspěch řízení jednoduše přes čísla, a ta jsou zkrátka velmi dobrá.

Už několikátý rok po sobě rosteme v průměru o 70 %. Obecně ale se zákazníky taky komunikujeme velmi otevřeně. Třeba se snažíme sdělovat odhad ceny hned při prvním setkání. Máme rádi, když zákazník okamžitě ví, na čem je. Vztah s klientem se dá budovat od první minuty. Snažíme se v tom být nejlepší.

O prozákaznickém přístupu pořádáte spolu se Zootem, Liftagem, Impact Hubem a dalšími i cyklus konferencí. Je o zákaznickou péči mezi firmami zájem?
Rozhodně, na trhu je obrovská poptávka po normálnosti. Hlavně v B2B je pořád komunikace s klienty strašně škrobená, ale žádná reálná poptávka po škrobenosti přitom není. Je to úplně naopak. Čas „tvrdých“ obchodníků je absolutně pryč. A stejný hlad po normálnosti je i mezi uchazeči o práci. Tohle je něco, co k nám lidi vyloženě přitahuje.



Témata: Zoot

Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.