Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zákon o spotřebitelském úvěru se v chování klientů neprojevil

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Dne 1. ledna 2012 uplynul rok, kdy začal v ČR platit nový zákon o spotřebitelském úvěru. Do úvěrového světa přinesl poměrně zásadní legislativní změny, jejichž cílem bylo především ochránit spotřebitele. Jaké změny zákon o spotřebitelském úvěru přinesl, jak se odrazil v průběhu roku v chování spotřebitelů a v situaci na trhu?

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Zákon o spotřebitelském úvěru se v chování klientů neprojevil | foto: COFIDIS s.r.o.

Hromadné odstupování od smluv se nepotvrdilo

Asi nejdiskutovanější změnou, o které polemizovala jak média, tak odborné kruhy již dlouho předtím, než začal platit zákon o spotřebitelském úvěru, byla možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů. Černé scénáře o hromadném odstupování klientů od smluv se ovšem nepotvrdily.

Toto právo existovalo částečně již před počátkem fungování zákona, a to u úvěrových smluv, které nebyly uzavřeny na pobočce, ale například korespondenční formou. "Z pohledu našich dosavadních zkušeností a roku 2011, kdy vešel v účinnost nový zákon, neevidujeme výrazný nárůst uplatnění odstoupení od smlouvy," konstatuje Marie Slepánková, marketingový specialista společnosti COFIDIS.

Ke zdražování úvěrů nedošlo

Zákon o spotřebitelském úvěru se v chování klientů neprojevil1

Zákon o spotřebitelském úvěru zavazuje úvěrové společnosti k detailnější informovanosti o konkrétní nabídce v rámci smluvní dokumentace nebo při samotné reklamě na daný produkt. Pokud například reklama od počátku roku 2011 obsahuje informaci o nákladu na úvěr, musí v ní finanční společnosti přesně informovat o všech parametrech úvěru jako je RPSN či úroková sazba.

Na reprezentativním příkladu výpočtu RPSN pak musí být jasně uvedena výše splátky, RPSN, úrok, doba trvání úvěru a celková částka, kterou je třeba zaplatit. "V této souvislosti společnosti také upozorňovaly na růst provozních nákladů a možné zdražení úvěrů, to se ale nepotvrdilo," říká Marie Slepánková.

Na ochranu před nadměrným zadlužováním zákon o spotřebitelském úvěru nestačí

Podle zákona mají společnosti nově povinnost odborně posoudit, zda je klient schopen bezproblémově splácet svůj úvěr. Zákon o spotřebitelském úvěru tak má ochránit klienty před nadměrným zadlužováním. Důležité je ale zodpovědné chování samotných klientů, kteří by měli posoudit své finanční možnosti a možná rizika již při žádosti o úvěr.

"Myslím, že většina seriózních finančních institucí má za cíl zodpovědné úvěrování. Kodexy asociací, kde se věřitelé sdružují, jdou mnohdy nad rámec zákona a zpřísňují pravidla pro chování svých členů (týká se to zejména odpovědného úvěrování a specifikace tzv. nekalých obchodních praktik). Tyto společnosti také obvykle nemusely přistupovat s počátkem fungování zákona o spotřebitelském úvěru k výrazným změnám," vysvětluje Marie Slepánková z COFIDISu.

Vyhledávání v registrech

Ačkoliv zákon vyzývá věřitele k prověřování potenciálních zákazníků v registrech dlužníků, Česká republika jako stát nemá na rozdíl od zahraničí prakticky žádný veřejný registr spotřebitelů. Registry v České republice existují, ale vytváří si je sami věřitelé. Je tedy jasné, že zodpovědné společnosti nečekají na legislativní změny, vyhledávání v registrech bylo možné již před fungováním zákona.

"Změny v chování zákazníků se neprojevily ani v dalších oblastech. Při žádosti o úvěr se klienti nejčastěji zajímají o výši splátky a i nadále řeší celkovou částku, kterou za úvěr zaplatí," dodává na závěr Marie Slepánková z COFIDISu.

Autor:


Komerční sdělení

Komerční sdělení je placená služba portálu zprávy.iDNES.cz, která měsíčně osloví 650 000 uživatelů. Další informace najdete ZDE

Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.