Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vyplatí se stále pozáruční opravy notebooků?

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Ceny nových notebooků neustále klesají, zatímco úroveň jejich technické výbavy roste. Koupit dnes skvěle vybavený notebook není problém. Co ale když se notebook pokazí? Vyplatí se vyhledat servis notebooků anebo si raději ihned pořídit nový?

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Vyplatí se stále pozáruční opravy notebooků? | foto: Ekomplex marketing s.r.o.

Vyplatí se stále pozáruční opravy notebooků?

Je-li notebook stále v záruce, je problém vyřešen. Opravy notebooků provede na své náklady prodejce, případně výrobcem dané značky pověřený autorizovaný servis. Jen málokterý uživatel nevyužije zákonné možnosti nechat si pokažený notebook zdarma v záruce opravit. Obecně se na tomto postupu shodnou jak zákazníci – uživatelé, tak také prodejci notebooků či zástupci výrobců notebooků všech značek. Jak je to ale v případě, kdy notebooku již skončila záruka a objeví se závada? Zde se již názory a zkušenosti zástupců tří táborů velmi různí. Také mezi samotnými uživateli se málokdy najdou dva, kteří by řešili nastalý problém zcela shodně.

Zeptali jsme se na názor představitelů tří skupin lidí, kteří vidí otázku rentability pozáručních oprav notebooků z různého pohledu. Položili jsme jim stejnou otázku: "Vyplatí se uživateli nechat provést opravu notebooku, nastala-li závada po ukončení záruční doby?"

1.Pozáruční servis notebooků z pohledu prodejce

Zatelefonovali jsme do několika firem, prodávajících novou výpočetní techniku. Sdělili jsme, že máme problém s notebookem, zakoupeným v této firmě, kterému vypršela záruka. Závada – notebook upadl a rozbil se mu displej. Máme v notebooku spoustu cenných dat a hlavně potřebujeme co nejrychleji zase mít možnost s notebookem pracovat. Jaká byla reakce prodejců?

Datart, Ostrava – Shopping park

Prodejce si nás pozorně vyslechl a jeho reakce byla okamžitá. Pozáruční servis notebooku se dnes již nemůže nikomu vyplatit, doporučuje koupit notebook nový. Ihned nás navigoval na firemní web a nabídl několik skvělých modelů notebooků v akci. O notebooku po záruce prohlásil, že 3 roky starý model je v podstatě nepoužitelný stařík.

T.S. Bohemia, Ostrava - Mariánské Hory

Reakce prodejce byla v podstatě totožná jako u předchozího prodejce. 

AT Computers, Slezská Ostrava

Pracovník technické podpory nám doporučil pozáruční opravu notebooku v autorizovaném servisu, sídlícím na stejné adrese jako prodejní firma. Zároveň však nezapomněl doporučit nám zakoupení nového modelu notebooku u nejbližšího prodejce z prodejní sítě s odkazem na výraznou přidanou hodnotu této investice.

U několika dalších prodejních firem jsme se setkali převážně se stejným stanoviskem. Závadu po záruce považovali za příležitost nahradit starý notebook novým strojem a otázkou pozáruční opravy se nezabývat.

2.Jak to vidí uživatel notebooku

Navštívili jsme typický pozáruční servis notebooků, firmu ABAX SERVISNÍ CENTRUM v Ostravě – Mariánských Horách. Zde jsme vyzpovídali několik zákazníků. Zeptali se jich na důvody, pro které se rozhodli starší notebook svěřit k opravě servisní firmě, namísto rychlejšího řešení, kterým je zakoupení notebooku nového. 

Muž 51 let, 4 roky starý notebook HP s naprasklým displejem a ohmatanou klávesnicí

Podnikatel notebook využívá k práci 12 hodin denně, má jej doslova nabitý množstvím programů a dat. S nákupem nového notebooku nemá po finanční stránce problém. Nemůže si ale dovolit strávit několik dní času instalací všech potřebných programů a dat do nového notebooku. Zejména proto dal přednost opravě notebooku stávajícího, kdy již druhý den může pokračovat v přerušené práci, přestože cena opravy dosáhne třetiny ceny notebooku nového.

Muž 36 let, 6 let starý notebook Lenovo, zcela nefunkční – zřejmě vadná základní deska

Pracovník pojišťovny, který má na starosti funkčnost celého informačního systému na pobočkách pojišťovny v ostravském regionu. Cenu opravy notebooku odhaduje na 70% ceny notebooku nového. Správa celého informačního systému v pojišťovně je nákladný proces, který vyžaduje standardizaci jeho jednotlivých prvků. Všichni pojišťovací pracovníci používají stejný typ notebooku s centrálně nastaveným softwarem a jednotnou správou. Náhrada jednoho notebooku jiným typem by správu systému učinila velmi nákladnou. 

Žena 62 let, 5 let starý notebook Acer, nefunkční DVD mechanika, vynechává klávesnice

Paní pracuje jako účetní, na notebooku denně pracuje. Notebook byl již 3x v opravě a majitelka přiznává, že za peníze vynaložené za opravy a rozšíření by již asi měla notebook nový. Přesto chce notebook opět opravit – výměna DVD mechaniky a klávesnice nepřesáhne 2500 Kč a hlavně bude již druhý den moci pokračovat v práci. 

3.Názor pracovníka servisní firmy

"V podstatě se dá říci, že tito tři zákazníci, které jste měli možnost vyzpovídat, reprezentují nejčastější důvody toho, proč mnozí uživatelé dávají přednost opravě staršího stroje před nákupem nového notebooku," říká ing. Venhuda.

Vyplatí se stále pozáruční opravy notebooků?

Notebook či počítač bohužel není lednička, kterou novou postavíme místo staré, strčíme šňůru do zásuvky a máme vystaráno. Výměna notebooku se spíše podobá nákupu nového bytu či domu. Abychom mohli v novém bydlišti začít bydlet, musíme se nejprve přestěhovat a zabydlet, což není nikomu ani příjemné, ani rychlé, ani levné.  

Pořízením nového notebooku, není-li to náš první počítač, jsme si připravili pracnou zábavu na několik hodin, spíše však dní až týdnů. Abychom mohli pokračovat v práci tam, kde jsme u předchozího počítače přestali, musíme se v něm také nejprve zabydlet. To znamená naučit se používat často úplně jinak vypadající a uspořádaný operační systém, nainstalovat desítky programů, jejichž instalační média již často ani nemůžeme najít, nakonfigurovat e-mailové schránky, software pro přístup k bankovním účtům, najít na starém disku či v zálohách a přetáhnout potřebná data. 

Navíc dnes technický pokrok ve vývoji notebooků již nepokračuje takovým tempem jako dříve a dá se říci, že notebook starý 5 let plně svými užitnými vlastnostmi pokrývá skutečné potřeby průměrného uživatele.

 Výzkum provedla a článek připravila společnost Ekomplex marketing s.r.o. 

Autor:


Témata: Acer, Notebook

Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.