Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výměna autoskla by se neměla podceňovat

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Pokud se mění čelní sklo automobilu, můžeme pozorovat mnoho různých postupů. Výměna autoskla se liší většinou jen v detailech, ovšem měly by mít vždy jedno společné - kvalitní instalaci. Zásadou je, aby nedošlo k poškození rámu karoserie a aby lepidlo na sklo i karoserii perfektně přilnulo.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Výměna autoskla by se neměla podceňovat | foto: Autoskla Vacek Brno

Nainstalované čelní sklo musí držet "jak přibité". V naší více jak osmnáctileté praxi jsme se setkali již s mnoha montážemi autoskla od těch kvalitních i po takové, při nichž nám vstávali hrůzou vlasy na hlavě. Ono se říká, že výměna autoskla není těžká, že to každý šikovný chlap zvládne doma v garáži, ale opak je pravdou.

Autoskla a pohled do jejich historie

Za posledních 20 až 30 let udělal automobilový průmysl a technologie užité při výrobě automobilů obrovský skok kupředu.  Pokud se na problematiku podíváme z pohledu autoskláře, tak změny za poslední desetiletí, měly kořeny již v poválečné výrobě, kdy se pomalu upouštělo od rámové konstrukce šasí a přešlo se na samonosnou karoserii.

V té době se stále montovala kalená čelní autoskla tzv. "do gumy", tedy do gumového profilu, který zajišťoval jednak těsnící funkci a zároveň držel sklo v karoserii automobilu. Tuto konstrukci všichni dobře známe ze starých Škodovek.

V té chvíli sloužilo autosklo pouze jakási ochrana před větrem a nepřízni počasí a nemělo žádnou bezpečnostní funkci a při nárazu se buď rozbilo na tisíce malých střepů nebo vyletělo ven z rámu. Postupem času, kdy se stále více dbalo na bezpečnost cestujících ve vozidle, se začaly objevovat bezpečnostní prvky jako bezpečnostní pásy, deformační zóny a později i airbagy. To samozřejmě vedlo ke změně konstrukce karoserie a vyvstala potřeba něco provést i s čelním autosklem.

Autoskla Vacek Brno

Autoskla a jejich bezpečnost

V poválečných dobách a ve světe ještě do konce 70 let, kdy nebyly pásy nebo se nepoužívaly, v autech byla kalená skla, bylo celkem běžné, že při havárii skončila posádka vozidla mimo vůz, většinou s tragickými následky. Prostě proletěla ven i s čelním sklem, neboť sklo se buď rozbilo na tisíc malých střepů nebo sklo vydrželo, ale gumový profil, kterým bylo připevněno sklo v karoserii, je nedokázal udržet při nárazu v kabině.

Totéž se později stávalo i s použitím airbagu, kdy tlak nafukujícího se airbagu vytlačil čelní sklo z rámu a nafouknutý airbag již nemohl poskytovat takovou oporu lidem, jakou by při nárazu potřebovali.

Autoskla Vacek Brno

Prvním krokem bylo použití laminovaného autoskla, které se sice rozbije, ale fólie mezi dvěma vrstvami skla, dokáže sklo udržet pohromadě. Bohužel, toto neřešilo všechny problémy. Jako spásný nápad se ukázala myšlenka vlepit čelní autosklo přímo do rámu karoserie. Tím samozřejmě daleko lépe sklo v karoserii drží a poskytuje oporu jak airbagu, tak zároveň slouží jako zpevňovací prvek horní části karoserie. Toto řešení má za následek jednak lepší jízdní vlastnosti vozidla a jako bonus při havárii sklo pohlcuje část energie nárazu.

Kvalitní výměna autoskla

Autoskla Vacek Brno

V předchozích odstavcích jsme si ukázali, jak je důležité, aby autosklo v rámu karoserie opravdu drželo! Tím se klade zvýšený nárok na vysoce kvalitní lepící soupravy a neméně kvalitní a odbornou montáž. Bohužel, často se setkáváme s vyloženě lajdáckým přístupem k montáži, který rozhodně nezaručuje bezpečnost posádky. Tento nešvar nepochází jen od pokoutních "výměnářů" autoskel, ale setkali jsme se bohužel i s nekvalitně namontovaným autosklem, které přišlo ze značkového servisu a dokonce i z konkurenčního "specialisty" na výměnu autoskla. Taková výměna autoskla je naprosto nepřípustná.

Autosklo nestačí to jen tak "zbastlit" silikonem nebo nějakým pochybným lepidlem. Výměna autoskla se musí provádět za použití certifikovaných lepících prostředků a hlavně se musí dbát na správný technologický postup, protože jde doslova o život! Prosím, vyvarujte se neodborné montáže.

Mgr. Ludvík Vacek, jednatel Autoskla Vacek Brno

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.