Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vítr v okolí výškových budov může nepříznivě působit na chodce

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Předpovídat chování větru lez velmi dobře ve větrném tunelu ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu. Modelování větru nachází uplatnění napříč mnoha průmyslovými obory.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Vítr v okolí výškových budov může nepříznivě působit na chodce | foto:  Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.

Větrný tunel se simulovanou atmosférickou mezní vrstvou ve VZLÚ je využíván pro měření zatížení staveb větrem a simulaci větrných podmínek v jejich okolí. Další využití má v oblasti environmentálních studií týkajících se rozptylu emisí a nebezpečných látek v ovzduší. 

Pomocí měření ve větrném tunelu lze předpovídat i sedimentaci sněhu případně prachu a s ohledem na výsledky navrhovat opatření, která zabrání sedimentaci v nežádoucích lokalitách.

Vítr v okolí výškových budov může nepříznivě působit na chodce

Stanovení zatížení staveb lze provádět jak u existujících objektů, tak u nově projektovaných objektů s ohledem na design netypických prvků či tvarů fasády.

Nové ekologické aplikace. Působení větru na chodce v okolí budov

Roste zájem projekčních kanceláří o ověření výpočtů pomocí experimentů ve větrném tunelu s atmosférickou mezní vrstvou. Zvětšuje se i zájem o simulace proudění vzduchu v zástavbách a stanovení větrných podmínek v úrovni chodců (stanovení tzv. větrné pohody chodců). 

Do budoucna lze očekávat, že výsledky měření z aerodynamických tunelů budou požadovány státními orgány při schvalování rozsáhlejších stavebních celků, stejně jak je tomu již v jiných zemích.

Větrný tunel ve VZLÚ, nazýván též jako BLWT tunel (Boundary Layer Wind Tunnel), nachází dále své uplatnění i pro měření rozptylu emisí v krajině či v městských aglomeracích, jedná se o tzv. environmentální studie. BLWT tunel nachází své uplatnění i v civilní obraně, kde umožňuje simulaci rozptylu nebezpečných látek při haváriích a na základě toho například přípravu krizových evakuačních plánů.

Z okrajových podmínek stanovených na modelu pomocí experimentu ve větrném tunelu lze pomocí CFD (Computational Fluid Dynamics) simulovat proudění či šíření kouře v podchodech či sledovat proudění vzduchu ve složitějších detailech modelovaných objektů.

Vítr v okolí výškových budov může nepříznivě působit na chodce

Když víte, jak se vítr chová, můžete uspořit

Stanovení zátěže modelováním ve větrném tunelu vede mimo jiné velmi často k podstatným úsporám materiálu vzhledem k návrhovým hodnotám podle norem. U štíhlých rozměrných konstrukcí, typicky u mostů, vysokých budov, stožárů, věží či komínů experimenty naopak odhalí kritické režimy jejich chování v silném větru.

Dalším příkladem je předpověď rozložení tlaku na fasádě budov v kombinaci s větrnou statistikou, která vede k optimalizaci návrhu ventilačního systému objektu. 

V neposlední řadě lze predikovat chování dlouhodobého zdroje emisí např. z lakoven či spaloven v kombinaci s větrnou statistikou a dosáhnout tak  úspor při následných opatřeních s potlačováním znečištění ovzduší směrem k obydleným oblastem.

I na peronech se můžeme cítit pohodlně

V odvětví železniční dopravy kromě optimalizace tvaru vlaku mohou výsledky modelování přispět také k optimalizaci klimatizace, větrání či výkonu topení během vysokorychlostního provozu. 

Modelováním lze také sledovat bezpečnost cestujících ve vlacích (vlaky pohybující se v opačných směrech, vlak při vstupu do tunelu), větrné podmínky chodců na peronech (nebezpečí poryvu větru) atd. Toto je jen pár příkladů použití větrného tunelu.

Vítr v okolí výškových budov může nepříznivě působit na chodce

Více se dozvíte na www.vzlu.cz.

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.