Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Valeo R&D: Automatizovaná vozidla jsou současným trendem v inovaci

Komerční sdělení   14:00aktualizováno  14:00
Ve vědeckofantastických románech se objevovala automaticky řízená vozidla již od 50. let minulého století. V současné době se technologie automatizovaného řízení stala hlavním trendem, na který se zaměřili hlavní hráči na trhu od výrobců automobilů, až po výrobce high-tech zařízení.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Laserový skener má široký úhel záběru a je schopen detekovat informace na delší vzdálenosti. Je to technologie, která má obrovský potenciál pro systémy řízení budoucnosti. | foto: Valeo autoklimatizace, s.r.o.

Průlomové inovace přináší do automobilového průmyslu společnost Valeo, přední dodavatel komponentů a systémů pro světové automobilky. Její technické a vývojové R&D (Research & Development) centrum vyvíjí v pražském Hloubětíně systémy pro inteligentní automobily, kterými vzbudilo zájem médií a veřejnosti především na motoristických výstavách a obchodních veletrzích.

Opravdové high-tech společnosti, jako je Valeo, tvoří inovace produktů a získávají nové talenty a obchodní příležitosti na rozvíjejících se trzích. Dělají věci jinak a „myslí jinak“. Jsou první, kdo přinášejí nové myšlenky a produkty na trh jako výhodu pro zákazníka i pro společnost. Společnost Valeo byla často tím prvním průkopníkem ve svém oboru.

Uváděla první mikrohybridní systém Stop-Start, první automatizovaný parkovací systém, první elektrické turbodmychadlo a první laserový skener pro automobily. „Jsem si jistý, že díky našim horlivým R&D týmům po celém světě budeme mít v budoucnosti možnost vyprávět ještě mnoho dalších příběhů o inovačních úspěších,“ říká Jacques Aschenbroich, výkonný ředitel skupiny Valeo.

Řidiči mají zájem především o technologie, které usnadní parkování a zajistí větší bezpečnost

Společnost Valeo provedla na konci roku 2012 mezinárodní výzkum, aby zjistila, o jaký typ autonomních systémů se řidiči nejvíce zajímají. Výsledky ukázaly, že je pro ně nejpřijatelnější technologie, která osvobozuje řidiče od jednotvárných stránek řízení jako je parkování a zajišťuje i bezpečnostní prvky, například nouzové brzdění. Menší ohlas měly vlastnosti jako automatický pilot v režimu stop-start nebo automatizované řízení po dálnici.

„Průmysl není připraven pro plně autonomní auta,“ vysvětluje François Marion, viceprezident pro firemní strategii a vnější vztahy společnosti Valeo, a dodává: „Zákazníci v současnosti hledají intuitivní inovace řízení jako je bezpečnost, pohodlí a konektivita. Náš přístup je vyrábět taková vozidla, která jsou stále více inteligentní, takže rozumí svému reálnému prostředí a poskytují řidiči více svobody pro jiné činnosti.“

Vedle přání zákazníků je dalším hlavním tématem automatizovaných systémů bezpečnost. V následujících letech se bude povinně vyrábět stále více bezpečnostních prvků, které budou za řidiče přebírat ovládání. Patří mezi ně nouzové brzdění, výstraha před opuštěním jízdního pruhu, detekce mrtvého úhlu, asistenční systém omezení rychlosti, zařízení eCall, kamery pro couvání a podobně.

Bezpečnostní předpisy budou požadovat, aby všechna nově vyrobená auta byla vybavena kamerami a jinými senzory. To umožní vývoj další automatizace.

I když se musí R&D orientovat na budoucnost, musí být současně všímavé i k potřebám dneška. Za tímto účelem vyvíjí inženýři z R&D Valea paralelně k dlouhodobým projektům aplikace pro střednědobý výhled, které lze velmi rychle uvést na trh. V rámci autonomních vozidel je cílem vyvinout systémy rozhraní prostředí řidič-vozidlo, které umožní spuštění výroby produktů intuitivního řízení v krátké době a postupně tak vytvoří cestu k větší automatizaci.

Plně autonomní auto bez řidiče může být realitou již za 10 let

Vize Valea o autu budoucnosti je, že si bude více uvědomovat souvislosti a bude propojenější, bude mít stále víc automatizovaných vlastností a rozhraní auto-řidič bude intuitivnější. „Plně autonomní auto bez řidiče je realitou za 10-15 let, ale předtím bude stále mnoho úkolů,” říká Marc Vrecko. Tyto vlastnosti vyžadují tři oblasti: senzory, které umožní autům manévrovat, konektivitu pro získávání informací a rozhraní člověk-stroj, které je bezpečné, snadno se používá a kterému bude řidič věřit při aktivaci automatizovaných funkcí.

„Základem je konektivita. Je to klíčová oblast pro umožnění vozidlu porozumět jeho prostředí v reálném čase tak, aby mohlo adekvátně reagovat (dopravní zácpy, počasí, práce na silnici, atd.). Stejně tak i řidiči chtějí mít možnost zůstat při řízení propojeni,” vysvětluje François Marion.

Vše začalo parkovacími systémy se senzory

První inovace intuitivního řízení týmu R&D z CDA byly parkovací systémy se senzory, ve kterých je skupina Valeo světovým lídrem. Na základě těchto zkušeností se Valeo specializuje na systémy, které

pomáhají při řízení při malých rychlostech.

Rozhodující technologií těchto systémů je detekce a interpretace prostředí. „Vyvinuli jsme širokou řadu zařízení s ultrazvukovými senzory, radarovými zařízeními, kamerami, laserovými skenery a softwarem, které lze použít v řadě systémů,” říká Guillaume Devauchelle. „Základní architektura je stupňovatelná, takže lze v budoucnosti přidat novou automatizaci.”

Valeo je jediným dodavatelem automobilového průmyslu, který vyrábí tři druhy detekčních technologií: ultrazvukovou, kamerovou a radarovou. Laserové skenery a LED senzory jsou nyní také součástí produktového portfolia Valea. „Stejně důležitý je i software a programování, které koordinuje tyto systémy,” dodává Marc Vrecko. „V rámci CDA pracuje 1 ze 2 zaměstnanců našeho týmu R&D na systému architektury a softwaru.”

Automatizované vozidlo Valea je testováno v závodu PTR Amiens ve Francii. Týmy tohoto závodu byly velmi zvědavé na toto zvláštně  vypadající vozidlo, které je vybaveno technologií skenování na jejich trati pro testování přenosů.

Automatizované vozidlo Valea je testováno v závodu PTR Amiens ve Francii. Týmy tohoto závodu byly velmi zvědavé na toto zvláštně vypadající vozidlo, které je vybaveno technologií skenování na jejich trati pro testování přenosů.

Základní úvaha u automatizované technologie je, že čím méně řidič zasahuje do řízení, tím více musí být systém spolehlivý. Produkty intuitivního řízení musí být spolehlivé na 100 %. “To vyžaduje nesmírné úsilí ve výzkumu, vývoji a testování,” vysvětluje François Marion. „Protože jsou systémy tak komplexní, spolupracuje Valeo s mnoha organizacemi, které mají největší inovace v automobilového průmyslu i mimo něj: začínající firmy v oboru high-tech, univerzity, výzkumné organizace atd.”

“Další naší prioritou je nutnost vyrábět tyto vysoce sofistikované systémy za takové náklady, které by byly přijatelné pro výrobce automobilů,” dodává Guillaume Devauchelle. „Je to extrémně konkurenční prostředí, které vyžaduje nejaktuálnější odborné znalosti v mnoha oblastech. Životně důležitá je spolupráce s partnery, abychom si udrželi naší inovativní výhodu.”

Rozmach vývoje automobilových technologií vede k neustálému rozšiřování týmu inženýrů také v rámci Valeo v ČR

Vývojové centrum v Praze očekává růst ze současného počtu 150 zaměstnanců na více než 400 do roku 2016. Staňte se členem vývojového týmu. Zajímavou pracovní příležitost ve Valeu najdou projektoví manažeři, SW inženýři, testeři, designéři a další.

Všechny pracovní příležitosti najdete na www.valeogroup.cz

Vývo j produktů intuitivního řízení

1991 System Park Assist

2000 Pasivní vstup–Pasivní start (systém bezklíčového odemykání a startování)

2005 LaneVueR (varovný systém opuštění jízdního pruhu s kamerami)

2006 Detekce mrtvého úhlu (varování v mrtvém úhlu na principu radaru)

2006 ParkVueR (couvací kamera)

2007 Park4UR (poloautomatické parkování)

2010 360VueR (systém několika kamer zobrazujících okolí z ptačí perspektivy)

2011 Remote Park4UR (automatické parkování ovládané smartphonem – zahájení výroby v roce 2015)

2012 Valet Park4UR (automatizovaný systém parkování – první ukázka)

2013 Dotyková obrazovka se zvukovou a vizuální zpětnou vazbou (pro bezpečnější interakce

při řízení)

2014 Detekce pohledu a jeho sledování (funkce vozidla ovládané očima – první představení)

2014 Valeo InBlueR (přístup do vozidla a startování motoru ovládané smartphonem)

logo valeo
Autor:

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.