Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brzké vstávání a v nohou i osm kilometrů, přesto by práci cestáře neměnil

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01
V zimní kalamitě bývá Martin Honzejk první, kdo přijede na zasněžený kopec a pluhem proráží cestu ostatním. Sám přitom není úplně bez rizika - i jeho sypač s pluhem může dostat smyk a v bílé peřině uvíznout.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Martin Honzejk na Cestářském rodeu 2013 v Jihlavě | foto: Silnice LK a.s.

Martin Honzejk

Martin Honzejk

Jak vysvětluje, adrenalin a kus dobrodružství je to, co jej jako cestáře u společnosti Silnice LK drží dodnes. A to v létě sesedá z místa za volantem, bere do ruky lopatu a asfaltovou směsí ohřátou na 180 °C opravuje díry na silnicích. Nebo třeba bagruje příkopy, seká trávu, staví propustky a také jezdí s kropicím vozem. Rovněž převáží nákladním vozem stavební materiál. Zkrátka od jara do podzimu dělá, co je právě potřeba.

„Žádný den není stejný. V letním období denně nasypeme do výtluků na silnicích a ručně upravíme až 12 tun materiálu. Teplota asfaltové směsi dosahuje 180 stupňů, takže když zrovna vládnou vedra, pořádně se u práce zahřejeme. Nemluvě o tom, že při opravách děr nachodíme až osm kilometrů,“ říká řidič-silničář Martin Honzejk. 

„V létě vstávám do práce kolem páté hodiny ráno, v zimě běžně ve dvě v noci, ale když je kalamita, tak pluhujeme klidně celou noc, abychom stihli sníh uklidit. Při vytrvalém sněžení jezdíme i 15 hodin denně. Naše práce není prostě nic jednotvárného,“ dodává.

V zimě vstává ve dvě ráno, v létě nachodí za jednu směnu i osm kilometrů....

K silničářům nastoupil dnes čtyřiačtyřicetiletý Martin Honzejk v roce 1988, hned po vyučení v oboru opravář–automechanik. Práci zůstal věrný celé čtvrt století. Nadšením se ovšem rozsvítí nejvíc tehdy, když mluví o pluhování.

„I když jedeme s pluhem nebo frézou, jsme pro policisty stejní účastníci silničního provozu jako ostatní řidiči. Musíme dodržovat dopravní předpisy. S autem umí jezdit každý, ale ovládat třicetitunový sypač s pluhem, když napadne třeba půl metru sněhu, je složitější. Na sněhu a ledu to klouže i nám, kteří projíždíme zavátou silnicí jako první. A když poprvé prohrnujete zasněžené horské cesty, může zafoukat vítr a sníh vás obsype ze všech stran. V takové bílé tmě nám pomáhají sněhové tyče, kterých před každou zimou na silnice v horských oblastech instalujeme i několik tisíc. Bohužel se často stává, že je vandalové od silnice vyhází či ukradnou, a nám tak mizí jediný pomocník v navigaci pří jízdě bílou krajinou. Jezdit v zimě s pluhem, to je adrenalin,“ podotýká cestář.

Zima
Zima

Kontakty

Silnice LK a.s.

Československé armády 4805/24

466 05 Jablonec nad Nisou

Tel.: 488 043 235

http://www.silnicelk.cz/

info@silnicelk.cz

Nejdůležitější podmínkou pro každého, kdo by chtěl jezdit s pluhem, je vedle řidičského umu a šikovnosti podle Martina Honzejka především detailní znalost terénu. Silničář musí znát krajinu natolik, aby věděl, kde pod sněhem vede ještě silnice a kde už je příkop, most nebo pole. Jak podotýká cestář, za těch 25 let, co pracuje jako silničář, se několikanásobně zvýšil provoz na silnicích. S ním stoupla také arogance a agresivita řidičů.

„V zimě pro nás představují také velkou překážku běžkaři, kteří jen velmi neochotně ustupují před naším autem ze silnice. Pak se v posledních letech rozmohlo, že si majitelé domů a chalup pořizují malé frézy a jimi foukají sníh ze svých pozemků na prohrnuté silnice. A tak vytvářejí další sněhové bariéry a ohrožují tím projíždějící vozidla,“ připomíná silničář.

Běžkaři před pluhem

O tom, že Martin Honzejk patří mezi nejšikovnější řidiče společnosti, svědčí stříbrná medaile ze soutěže Cestářské rodeo 2013 v Jihlavě. Na klání řidičů sypačů se sjíždí každý rok 18 nejlepších řidičů-silničářů z celé republiky. Martin Honzejk bodoval i vloni, kdy ve stejné soutěži, která prověřuje vedle umění řidičů také jejich znalosti ze zdravovědy, vybojoval bronz.

Silnice LK a.s.

Společnost vznikla delimitací Krajské správy silnic Libereckého kraje, příspěvkové organizace, která se od 1. 1. 2012 stala pouze investorsko–inženýrskou organizací. Její jediný akcionář je Liberecký kraj. Společnost Silnice LK a.s. provádí výkonnou část správy a údržby silnic II. a III. tříd v majetku Libereckého kraje, včetně vybraných silnic I. třídy. Jde především o údržbu a opravy těchto komunikací, jejich příslušenství i jejich součástí. Zároveň poskytuje služby v oblasti péče o veřejnou zeleň, stavebních prací a autodopravy. Stěžejním partnerem pro společnost je Krajská správa silnic Libereckého kraje, příspěvková organizace. Mezi další zákazníky společnosti Silnice LK a.s. patří obce, instituce, firmy i soukromé osoby.

Autor textu: Pavlína Stránská

 

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.