Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Urychlený zákaz stáčení tachometrů chtějí zejména obchodníci s ojetinami

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01
Připravovanou novelu zákona, která by měla trestat manipulaci s tachometry u ojetin, vítají zejména velcí prodejci. Jen AAA AUTO musí do kontroly vozů investovat miliony, určené na nákup diagnostiky, dat z databází nebo mzdy pro týmy odborníků, kteří se na odhalování podvodů specializují.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Zákaz stáčení tachometrů, který připravuje Ministerstvo dopravy, pomůže zejména poctivým prodejcům ojetin. Například v AAA AUTO vynakládají na boj se „stáčecí mafií“ ročně miliony korun. | foto: AAA Auto

Ministerstvo dopravy v současné době připravuje novelu zákona, která by konečně měla jasně definovat, že stáčení tachometrů je nelegální. Zároveň bude za manipulaci s kilometry hrozit pokuta až půl milionu korun. Stavy tachometrů by měly kontrolovat STK, které budou ověřovat, zda se počet najetých kilometrů od poslední technické kontroly nesnížil.

„To je významný pozitivní posun, který by mohl zamezit alespoň „vnitrostátnímu“ stáčení tachometrů a působit i preventivně jako určité odstrašující opatření. Ještě ale bude třeba se zaměřit na to, jak odhalit stočené ojetiny z dovozu, o kterých nebude mít STK ze zahraničí žádná předchozí data,“ uvedl provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.

Největší prodejce ojetin u nás, AAA AUTO, ročně vykoupí v regionu střední Evropy kolem 70 000 ojetých vozů. Dalších 200 000 aut kvůli různým nedostatkům vykoupit odmítne, přičemž zmanipulované kilometry jsou jedním z nejčastějších důvodů. Nejvíce stočených vozů je zejména mezi přestárlými automobily z dovozu, u kterých je dle zkušeností z výkupu míra manipulace až 90 %. Podvodníci s najetými kilometry jsou proto největšími protivníky autobazarů, na jejichž odhalování musejí obchodníci vynakládat značné finanční prostředky. Jedině tak si mohou udržet důvěru zákazníků.

„Trh ojetých vozů je tímto podvodem zcela zdeformován. Investujeme do kontroly vozů každoročně miliony korun. Musíme neustále odhalovat nové a nové triky, s jejichž pomocí se k nám pokoušejí podvodníci stočené vozy propašovat. Poučili jsme se z minulosti a nespoléháme se jen na kontrolu databází, které ani dnes neobsahují všechny údaje. Proto vozy napojujeme na nejmodernější diagnostiku a zkoumáme každý podezřelý záznam, voláme do servisů a kontaktujeme bývalé majitele. Zkoušíme hledat i stavy tachometrů, které byly u vozů uváděna při prodeji v zahraničí. Je to velmi finančně, časově a administrativně náročný proces,“ upřesnil Vaněček.

Novela by mohla významně pomoci transparentnosti trhu ojetých automobilů. „V současné době nechává stát většinu tíhy prověřování legality ojetých aut na prodejcích, kteří musejí neustále bojovat s přívalem stočených vozů. Podle odborníků jich je na českém trhu přes 40 %, což jsou skoro dva miliony. Přitom prakticky u žádného auta nelze s naprostou jistotou manipulaci s tachometrem vyloučit“.

„Nikdy nevíme, jestli jsou v danou chvíli k historii vozu k dispozici skutečně veškeré dostupné údaje. Přitom jsme pak sankcionováni, pokud se později z nějakého zdroje nebo údaje, který jsme v době prodeje neměli k dispozici, zjistí, že s kilometry někdo v minulosti manipuloval. Preventivní, kontrolní a represivní nástroje státu dopadají až na prodejce, zatímco podvod páchají majitelé aut nebo překupníci, většinou pocházející ze zahraničí,“ poznamenal Vaněček.

Argumenty o tom, že v Německu se tachometry nestáčejí, jelikož je to v této zemi trestné, podle Vaněčka neobstojí. „Trestnímu řízení by se překupníci vystavili pouze v případě, pokud by stočený vůz prodávali v Německu. Pokud ho přivezou k nám, německá justice nemá možnost tyto případy zjistit. Dokud nebude při odhalování stočených aut existovat mezinárodní spolupráce, budou k nám tyto vozy proudit bez omezení,“ dodal Vaněček.

Nejčtenější

Zásilkový prodej má v Čechách tradici. První katalogový obchod slaví 50 let
Zásilkový prodej má tradici. První katalogový obchod slaví 50 let

Od zboží pro domácnost, přes dřevěné chaty, hudební nástroje až po nedostatkové zboží, kterým byla socialistická „céčka“, se zásilkový prodej vyvíjí...  celý článek

O2 vylepšuje tarify a přidává data, ušetřit se dá díky rodinným nabídkám
O2 vylepšuje tarify a přidává data, ušetřete díky rodinným nabídkám

Na trh rodinných mobilních tarifů přichází silná konkurence. Operátor O2 představil novinky, které nabízí levnější neomezené volání, větší porci dat i...  celý článek

Nový systém Českých cechovních norem: Rozhoduje kvalita a původ
Nový systém Českých cechovních norem: Rozhoduje kvalita a původ

Koncem roku 2015 spustila Potravinářská komora České republiky a Česká technologická platforma pro potraviny po více než roce přípravných prací zcela nový...  celý článek

Nejlepší vědecký projekt mladých: Průvodce světem nanočástic
Nejlepší vědecký projekt mladých: Průvodce světem nanočástic

Žáci základních a středních škol si vyzkoušeli vědu v praxi. Své práce prezentovala na závěrečné konferenci programu Věda má budoucnost. Nejlepším projektem je...  celý článek

Nové nařízení v ochraně osobních údajů: koho se dotkne a jak se na něj...
Nové nařízení v ochraně osobních údajů: zákon tvrdší než EET

Blíží se zákon tvrdší než EET. I takto někteří odborníci označují do značné míry revoluční legislativu EU, která zvýší ochranu osobních údajů občanů. Nové...  celý článek

Další z rubriky

Kupujeme nové rodinné auto. Na úvěr, operativní leasing, nebo v hotovosti?
Kupujeme nové rodinné auto. Na úvěr, operativní leasing nebo v hotovosti?

Pořízení vozu může být vzrušujícím zážitkem, pokud se vyznáte ve všech možnostech financování. Financovat vůz hotovostí nemusí být vždy nejvýhodnější forma,...  celý článek

Rychlá jízda se v zahraničí nevyplácí. Pokuty přijdou až domů.
Rychlá jízda se v zahraničí nevyplácí. Pokuty přijdou až domů

Patříte mezi řidiče, kteří často a rádi jezdí do zahraničí? Stalo se vám za poslední rok, že jste pokutu ze zahraničí museli řešit po svém návratu? Nejste si...  celý článek

Slovníček pojmů pro financování vozu. Vyznáte se?
Slovníček pojmů pro financování vozu. Vyznáte se?

Zaslechli jste někdy pojem, zkratku nebo cizí slovní spojení, když jste si pořizovali vůz, a blesklo vám hlavou „to znám“? Při snaze vzpomenout si jste však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.