Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní měřicí vůz AŽD Praha testuje zabezpečovací systém kolejí

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Pronajímat anebo si pořídit vlastní měřicí vůz? Přesně tato otázka stála na začátku příběhu o zrození unikátního modrého krokodýla, tedy měřícího vozu ETCS s označením 99 54 9165 001-7, který vznikl ve společnosti CZ LOKO přestavbou motorového vozu 851.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Unikátní měřicí vůz AŽD Praha | foto: AŽD Praha s.r.o.

Asi víte, že konsorcium českých společností v čele s AŽD Praha v současné době instaluje na trati Kolín - Břeclav jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS L2. Aby traťová část byla patřičně odzkoušena, bylo už na začátku stanoveno, že bude potřeba měřicí vůz. Konsorcium si jej samozřejmě mohlo půjčovat, jenže při propočítání nákladů nakonec vedení AŽD Praha rozhodlo, že si postaví vlastní vůz, který bude přezkušovat nejenom zabezpečovač ETCS, ale prakticky všechny technologie, které společnost instaluje na českých kolejích.

Moderní měřící vůz na základech z roku 1968

Pro vybudování unikátního měřicího vozu byl proto v září 2012 od Českých drah zakoupen motorový vůz 851 026-5, který byl vyroben v roce 1968 v Československé vagónce TARTA n.p. Studénka. Ten byl následně převezen do společnosti CZ LOKO, kde začala do té doby nevídaná rekonstrukce s cílem přestavět jej na měřicí vůz. 

"Z původního vozu zbylo poctivé české železo, které bylo povrchově náležitě ošetřeno a vůz byl následně nabit moderními technologiemi. Takže se dá o tomto voze hovořit z devadesáti devíti procent jako o voze novém," říká s úsměvem náměstek obchodního ředitele AŽD Praha Radek Zamrazil, který dohlížel na rekonstrukci motorového vozu.

Podívejme se, k jakým změnám došlo při hlavní opravě a modernizaci. Původní spalovací motor ČKD KS 12 V 170 DR o výkonu 588 kW byl nahrazen novým výkonnějším CATERPILLAR CAT C27 o výkonu 700 kW s novým chlazením, který splňuje všechny přísné ekologické limity pro provoz a má nižší spotřebu. Maximální rychlost vozu 110 km/h, rozměry vozu (délka cca 25 m, šířka cca 2,9 m) a hydrodynamický přenos vozu zůstává. Původní tvar vozidla byl zachován s tím, že došlo pouze k odstranění nepotřebných průchozích dveří na obou čelech, které byly nahrazeny dalšími čelními okny. 

Tímto vznikl lepší rozhled na trať z obou čel zejména pro potřeby měření. Došlo také ke komplexní výměně a rozšíření možností napájení vozu. K napájení měřících technologií i elektrické výzbroje vozidla je použito nových vozových baterií, které jsou při běhu motoru dobíjeny z nového alternátoru LEROY o výkonu 45 kW nebo v případě odstavení vozidla z vnější přípojky nebo z elektrocentrály CAT, která je rovněž součástí vozidla.

Měřicí vůz byl osazen novým řídicím systémem od společnosti MSV elektronika, který je tvořen centrálním regulátorem vozidla a automatickým vedením vlaku (CRV&AVV) a diagnostickým počítačem vozidla (DPV) ve kterých je SW z vlastní produkce AŽD Praha. Pro potřeby AVV bylo upuštěno od generální opravy původní brzdy vozidla, ale bylo přistoupeno  k její kompletní modernizaci s použitím komponent společnosti DAKO. 

Byl instalován panelový brzdič, původní vzduchojemy byly nahrazeny novými nerezovými a původní potrubí rozvodu vzduchu bylo vyměněno za nerezové. Vozidlo bylo osazeno radiostanicí MTR 10 + FAM 10 od společnosti Radom pro radiové spojení s dopravní cestou. Dále byl instalován nový vlakový zabezpečovač LS06, mobilní část ETCS doplněná o modul STMLS (z produkce AŽD Praha) a byla provedena příprava pro dosazení mobilní části Radibloku.

Kompletně přebudovaný interiér

Interiér vozidla je kompletně přebudován. Součástí je nový oddíl pro potřeby měření, zázemí pro ubytování, kuchyňský kout a sanitární modul. Jedná se o komponenty několika společností, zejména MSV interiéry a PARS komponenty. Obě stanoviště strojvedoucího jsou plně klimatizovaná, obsahují nové řídící pulty včetně zázemí pro potřeby měřících techniků a byla použita nová bezpečnostní čelní skla. Motorový vůz je střežen elektrickou požární a zabezpečovací signalizací s možností přenosu varovné SMS zprávy na mobilní telefon. 

Unikátní měřicí vůz AŽD Praha

Měřicí vůz AŽD Praha je primárně zamýšlen pro přezkušování traťové části ETCS a to jak v aktuálním projektu Kolín – Břeclav (KP ETCS), tak v projektech budoucích. Druhou oblastí je ověřování vlastních výrobků AŽD Praha určených pro kolejová vozidla. Podívejme se tedy na to, jaká měřící zařízení najdeme na měřícím voze:

  • Zařízení pro zaměřování prvků infrastruktury – v rámci projektování traťové částí KP ETCS bylo nutno provést zaměření stávající prvků infrastruktury (návěstidla, výhybky, izolované styky atd.). K tomu bylo využíváno soupravy, která se vždy před měřením musela namontovat na lokomotivu pronajatou od ČD Cargo. Na MV ETCS AŽD je již vše, co je k měření nutné, integrováno do vozidla a před samotným měřením je třeba jen připevnit na čelo vozidla dvě kamery a uvnitř vozidla připojit přenosný počítač, který slouží k záznamu dat.
  • Zkoušení traťové části ETCS – na měřícím voze je kompletní mobilní část vlakového zabezpečovače ETCS od společnosti Bombardier Transportation, která je schopná pracovat v úrovních ETCS  LSTM, L0, L1 a L2 a která je navíc doplněna o registrační modul ODL, který umožňuje jak on-line zobrazování dat, tak off-line záznam dat. Součástí mobilní části ETCS bude i specifický přenosový modul STM LS, který vyvinulo a vyrábí AŽD, a který je aktivován mobilní části ETCS v úsecích, kde není vybudována traťová část ETCS. Mobilní část je ve verzi specifikací 2.3.0.d. 
  • Vlakový zabezpečovač LS06 – na měřícím voze je namontován VZ typu LS06, který je novým provedením mobilní části určené pro spolupráci s traťovou částí národního LVZ a která je oproti předchozímu typu LS90 doplněná o některé nové funkce. V rámci montáže LS06 se provádí i příprava pro budoucí přechod na VZ LS07. LS06 je uvažována na MV ETCS jako primární vlakový zabezpečovač. Tj. vozidlo může jet pod dohledem ETCS, nebo pod dohledem LS06 nebo obojího.
  • Diagnostika signálu kolejových obvodů – v rámci jiného projektu, pro který AŽD dodává vlakové zabezpečovače, má být dodána i souprava umožňující měření signálu VZ v kolejových obvodech. Využijeme této možnosti a též se provede se i na voze AŽD příprava pro připojení této soupravy.
  • RADIOBLOK – AŽD Praha v současné době vyvíjí upravenou mobilní část systému Radioblok, který je určen pro zabezpečení vedlejších tratí. Protože některé prvky upravené mobilní části tohoto systému nejsou v době rekonstrukce vozu ještě dokončené, dojde k osazení Radiobloku na MV ETCS až v průběhu roku 2014.
Autor:

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.