Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silniční svodidla s ochranou proti podjetí motocyklistů

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Silniční svodidla mají ochránit účastníky silničního provozu v případě dopravních nehod a zabránit tak nekontrolovanému vyjetí mimo pozemní komunikaci. Již po mnoho let jsou pomocí nárazových zkoušek optimalizovány z hlediska nárazů osobních automobilů, nákladních automobilů a autobusů.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Silniční svodidla s ochranou proti podjetí motocyklistů | foto: Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.

Silniční svodidla musí být co nejvíce odolná proti průrazu a minimalizovat riziko zranění cestujících v narážejícím osobním automobilu. Zaměření na posádky osobních automobilů vyplývá z toho, že osobní automobil v provozu převažuje a zajišťuje drtivou většinu přepravních výkonů.

Silniční svodidla VI
Silniční svodidla V

Silniční svodidla, která myslí i na motorkáře

Zmíněná optimalizace však není pro motocyklisty vždy vhodná. Proto se pracovníci Centra dopravního výzkumu na daný problém zaměřili a v rámci projektu dotovaného Technologickou agenturou ČR byly dne 14. prosince 2011 na silnici II/379 v úseku mezi Šebrovem a Blanskem nainstalovány speciální silniční svodidla s ochranou proti podjetí motocyklistů.

svodidla I

Svodidla s ochranou proti podjetí motocyklistů jsou bezpečnostním prvkem, který se montuje dodatečně pod horní pásnici svodidla až k zemi. Systém takového svodidla zabrání motorkářům podjet svodidlo v případě nekontrolovaného klouzání po zemi po pádu z motocyklu.

Právě nehody, kdy motocyklisté podjedou silniční svodidla, končí nejvíc tragicky. Velkou hrozbou se pro ně stává především náraz do sloupků svodidel. V účinnosti s velkou rychlostí tak mnohokrát dochází k amputaci končetin, co byl i případ tragické nehody ze dne 5. 7. 2010 ve sledovaném úseku. Motorkář na následky zranění na místě zemřel.

Nový doplněk svodidla je tvořen pásem ocelového plechu pružně zavěšeného pomocí držáků pod stávající horní svodnici. Jeho hlavním úkolem není dopravní nehodě zabránit, ale zmírnit její následky.

Pružným zavěšením ochrany dojde při nárazu motocyklisty do spodní ochrany k částečnému vstřebání kinetické energie. Zároveň je doplněk dostatečně tuhý na to, aby motorkář spodní díl ochrany neprorazil a dokázal ho vést podél svodidla až do jeho zastavení.

Silniční svodidla IV
Silniční svodidla II

Silniční svodidla s ochranou proti podjetí motocyklistů testována do roku 2013

Výběr lokality pro umístění tohoto druhu svodidla byl pečlivě vybírán s ohledem na rizikové úseky silnic pro motorkáře. Po vytipování několika úseku, rozboru veškeré nehodovosti a po konzultaci s dopravní Policii ČR, padla volba na úsek silnice II/379 mezi obcemi Blansko a Šebrov. Tato silnice je mezi motorkáři velmi oblíbená, kde se již v minulosti stalo několik vážných dopravních nehod motocyklistů s tragickými následky.

Celková délka osazeného svodidla s ochranou proti podjetí je 152 m a začíná v km 35,8. Tato silniční svodidla byla namontována na levé straně pravotočivého směrového oblouku (směr Šebrov Blansko) a v úseku, kde jsou rozhledové poměry částečně omezené lesním porostem a skalním masívem.

Silniční svodidla s ochranou proti podjetí budou testována do roku 2013. Již teď probíhá měření rychlostních charakteristik a pozorování, po vyhodnocení kterých bude možné sestavit novou metodiku pro další nebezpečná místa pro motorkáře.

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.