Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Safecycle: bezpečnější cyklistická doprava díky elektronickým aplikacím

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
V roce 2009 tvořili cyklisté 7 % obětí všech dopravních nehod v EU. Z toho důvodu jde podpora jízdy na kole ve městech ruku v ruce se zvyšováním bezpečnosti.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Safecycle: Bezpečnější cyklistická doprava díky elektronickým aplikacím

Vedle konvenčních opatření, která přispívají k tomu, aby cyklistická doprava byla bezpečnější, jako je oddělená infrastruktura ve formě vyhrazených pruhů a stezek pro cyklisty, zlepšování viditelnosti a snižování rychlosti motorové dopravy, je možné využít i inteligentní systémy.

Moderní informační a komunikační technologie umožňují vytvoření aplikací, které dokáží zvýšit bezpečnost cyklistů - předejít dopravním nehodám, nebo zmírnit jejich následky.  Pro konkrétnější představu - z automobilů známe systémy ABS, ESP, airbag, varování před náledím, navigaci, tramvaje si dokáží spustit zelené světlo na křižovatce. 

Velmi malá pozornost byla v tomto smyslu zatím věnována cyklistické dopravě. Úkolem projektu SAFECYCLE bylo aplikace pro cyklodopravu zmonitorovat, vyhodnotit jejich využitelnost a podpořit jejich další rozvoj.

Bezpečnější cyklistická doprava díky aplikaci LEXGUARD

Jedním ze závažných typů dopravní nehody je srážka cyklisty, který projíždí křižovatkou přímo,  nákladním vozidlem, které vjíždí do křižovatky ze stejného směru jako cyklista, ale odbočuje vpravo a kříží tak cyklistovi cestu. Příčina této nehody je nejčastěji ve slepém úhlu, řidič nákladního vozidla cyklistu nevidí. Řešením LEXGUARD.

Safecycle: Bezpečnější cyklistická doprava díky elektronickým aplikacím

Ochranná laserová zóna kolem cyklisty.

Aplikace, díky které je cyklistická doprava mnohem bejpečnější a která již pilotně funguje v některých západních zemích. Bok vozidla je osazen čidly, které rozpoznají přítomnost cyklisty a varují řidiče nákladního vozidla.

Další aplikací ke zvýšení bezpečnosti jízdy na kole za snížené viditelnosti je světelná ochranná zóna kolem cyklisty. Okolo cyklisty vytváří zelenou oblast ve tvaru oválu. Pokud je tato oblast narušena, zelená barva se změní v červenou a zvukovým signálem informuje cyklistu i motoristu o narušení bezpečné zóny.

Cyklistická doprava může být bezpečnější i díky aplikacím pro chytré mobilní telefony. Jednou z nich je tzv. HindSight, zařízení, které umožňuje cyklistovi sledovat dopravu za sebou na displeji svého telefonu umístěného na řídítkách. Telefon je spojen s malou kamerou umístěnou pod sedlem, aplikace umožňuje 10 minut záznamu.  

Velké možnosti nabízí spojení chytrých telefonů a webových aplikací. Příkladem mohou být cyklistické plánovače cest po městě, které dokáží vyhledat trasu na základě zvolených parametrů, jako např. vyhnutí se silnicím a křižovatkám, které jsou silně zatížené a nebezpečné pro cyklisty, vyhnutí se komunikacím s provozem tramvají, s dlážděným povrchem vozovky apod.

Některé internetové aplikace umožňují uživatelům vkládat informace a fotografie z konkrétních míst přímo do mapy, takže je mohou vidět i ostatní uživatelé. Město zároveň tímto způsobem může získávat cenné zpětné vazby o závadách a rychle je odstraňovat (např. nečistoty a střepy na stezce, výtluky, apod.).

Cyklistická doprava řízená pomocí čipů

Velkou budoucnost mají i elektronické čipy, které by mohly být osazovány do rámů kol již při výrobě. Jejich využití je široké - od zajištění "komunikace" s ostatními dopravními prostředky a např. světelnou signalizací, přes získávání cenných informací o pohybu kol ve vybraných profilech, až po prevenci krádeží kol.

Autor:


Témata: Tramvaj

Komerční sdělení

Komerční sdělení je placená služba portálu zprávy.iDNES.cz, která měsíčně osloví 650 000 uživatelů. Další informace najdete ZDE

Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.