Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rhétská dráha je ideálním tipem pro milovníky hor i fanoušky železnice

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Letní dovolená ve Švýcarsku nabízí nejen krásnou přírodu, ale také zážitky spojené s fascinujícími vlaky. Nejlepší je nastoupit a vydat se na cestu po kolejích okolo ledovců a třeba až k palmám na jih Švýcarska. Anebo si lze nejzajímavější místa podél železnice Rhétské dráhy projít pěšky.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Vlak Rhétských drah poblíž městečka Ardez | foto: Switzerland Tourism

Mezi vlaky Rhétské dráhy vyčnívají především Ledovcový (Glacier) Express a Bernina Express. První jmenovaný spojuje Svatý Mořic s Zermattem a celou jeho trasu lze označit za vyhlídkovou. Proto nevadí, když se mu přezdívá nejpomalejší rychlík na světě. 

Bernina Express zase překonává vysoké hory, míjí ledovce, aby nakonec sjel dolů do míst, kde rostou palmy. Z okénka vlaku zahlédnete na 55 tunelů, 196 mostů a zažijete stoupání až 70 promile. Oba vlaky jednoduše zaručují neopakovatelné zážitky spojené s pozorováním alpské přírody.

Panoramatický vlak Bernina Express

Panoramatický vlak Bernina Express

Je tu však ještě jedna možnost jak poznávat krásy na trati Rhétské dráhy. Místa, kudy vedou koleje zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO, lemují značené turistické trasy. Turisté si prohlédnou viadukty, mosty a další zajímavá místa v úsecích Albula a Bernina. Koho chůze unaví, může přesednout do červených vagonů Rhétské dráhy. 

Značené turistické trasy podél nejzajímavějších částí této železnice jsou dlouhé celkem 131 kilometrů a dělí se do 10 etap. Prochází se ze severu na jih nebo naopak, cesta vede přes tři jazykové a kulturní regiony. Vybrat si je vhodné například tří nebo pětidenní turistický výlet přírodou Albuly a Berniny.

Nezapomeňte si přitom zabalit foťák nebo pročistit paměťovou kartu v telefonu. Když se přiblížíte zajímavému viaduktu nebo vjezdu do tunelu, vyplatí se počkat na červený vlak Rhétské dráhy. Ostatně, její vagony mají červenou barvu právě proto, aby se vyjímaly na fotkách z dovolené.

Panoramatický vlak Glacier Express

Panoramatický vlak Glacier Express

Historie spojená s lázněmi v Davosu

Rhétská dráha oslavila loni 125. výročí své existence. S nápadem postavit horskou železnici do Davosu přišel ve druhé půlce 19. století Nizozemec Willem-Jan Holsboer.

V roce 1867 odcestoval spolu se svou nemocnou manželkou do Davosu, kde krátce předtím lékaři odhalili příznivý vliv suchého horského vzduchu a slunečného počasí na pacienty. V Davosu o ni pečoval lékař Alexander Spengler. Willem-Jan Holsboer a Alexander Spengler se poté zasloužili o velký rozvoj lázeňství a léčby tuberkulózy v Davosu. A jelikož byla přeprava pacientů do horského města koňskými povozy zdlouhavá, přišel Nizozemec s nápadem postavit horskou železnici.

Bernina Express v zastávce Alp Grüm

Bernina Express v zastávce Alp Grüm

Rhétská dráha každoročně vozí mnoho nadšených turistů

Nejdříve přemýšlel o zubačce, nakonec však i z úsporných důvodů padla volba na klasickou železnici s úzkým rozchodem 100 cm. Její železniční síť je dnes dlouhá 384 kilometrů a jen loni Rhétská dráha přepravila více než 10 milionů pasažérů. Jezdí s ní nejen turisté, ale také běžní cestující.

Zavzpomínat na dlouhou historii Rhétské dráhy je možné v nedávno otevřeném muzeu Albula. Zájemci jej najdou v budově bývalého armádního skladu hned vedle nádraží v Bergünu, ve vesnici mezi Davosem a Svatým Mořicem.

Před muzeem stojí neslavnější lokomotiva Rhétských drah, které se lidově říká krokodýl. Stroj s registračním číslem 407 má za sebou 50 let služby a přestál i dvě vážné nehody. Dnes je v jeho útrobách simulátor, na kterém si návštěvníci mohou vyzkoušet řízení lokomotivy na trase protínající údolí Albula. V budově muzea si pak mohou prohlédnout další zajímavosti a filmy o historii Rhétské dráhy.

Rhétská dráha

Rhétská dráha

Glacier Express na viaduktu Landwasser

Glacier Express na viaduktu Landwasser

Před vaší cestou do Švýcarska nezapomeňte navštívit web MojeSvycarsko.com, kde naleznete aktuální turistické informace z celého Švýcarska.

Autor:

ABB s.r.o.
Dělník v elektrotechnice a elektromechanik

ABB s.r.o.
kraj Vysočina, Jihomoravský kraj, Zlínský kraj, Olomoucký kraj

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.