Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řeky Česka odkrývají svůj potenciál. Vodní doprava pro ekonomiku i relax

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Česká republika nemá moře. Proto jsou pro ni řeky jedinou přirozenou a bezplatnou spojnicí k mořským přístavům. Je smutné, že přestože máme jen jednu řeku, kterou můžeme k cestě na otevřené moře použít, nejsme na ní schopni vybudovat stavby potřebné k její spolehlivé splavnosti. Vodní doprava tak strádá.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Plavební komora Bělov vizualizace - prodloužení do Kroměříže | foto: Ředitelství vodních cest České republiky

Kvůli problematické splavnosti naší jediné vodní cesty k moři přicházíme ročně přibližně o 40 mld. Kč. Toto číslo se netýká jen nákladní dopravy. V celé Evropě roste zájem o turistickou plavbu.

Vodní doprava je lákavá i pro turisty ze zahraničí a tisíce z nich by k nám rádo připlulo právě po vodě, ale riziko, že jejich loď neprojede kvůli nízkému stavu vody na Labi u Děčína, je příliš velké a tak často volí jiné destinace, ve kterých jsou řeky pro lodě bezpečnější.

Pohled z řeky na okolní přírodu a památky je jedinečný

Evropská unie si význam lodní dopravy uvědomuje a také ji všemožně podporuje. Evropská komise stanovila ve strategickém dopravním dokumentu Bílá kniha, že do roku 2050 se má 50 % přepravy zboží přesunout ze silnic na železnici a vodu. Čím dál větší popularitě se netěší pouze vodní doprava se specializací na přepravu zboží, ale také rekreační plavba.

Každé léto se na evropské řeky a kanály vydává tisíce lodí rozličných velikostí, ve kterých tráví lidé dovolenou. Také u nás přichází stále více lidí na to, že plavba po řece je klidná, romantická a bezpečná. Navíc pohled z řeky na okolní přírodu a památky je jedinečný. Češi začínají objevovat kouzlo dovolených strávených na vodních tocích, které jsou tak oblíbené v západní Evropě.

Ing. Jan Skalický

Obrození Baťova kanálu

Ředitelství vodních cest v letošním roce dokončilo stavby tří přístavišť na Baťově kanálu a také plavební komoru v Hluboké nad Vltavou. Tyto stavby mají zásadní význam pro turistickou plavbu. Na Baťově kanálu se letos plavilo přes 80 000 lidí. Je to o 33 % víc, než v loňském roce. Turisté přinášejí do regionů peníze a možnost vzniku dalších pracovních míst.

Dokončením plavební komory na Hluboké se od příštího roku otevře možnost plavby po 33 km vodní cesty z řeky Českých Budějovic na přehradu Hněvkovice. Až postavíme ještě jednu plavební komoru mezi Týnem nad Vltavou a Hněvkovicemi, bude možné plout až na přehradu Orlík a menší lodě do rozměru 8 x 4 m doplují třeba až do Hamburku. Vltava by se tak mohla opravdu stát českou Loirou.

V budoucnu bychom rádi ještě odstranili dvě úzká místa na Labi. Tedy postavili jez u Děčína a pak jez u Přeloučské řeky, který umožní plavbu do Pardubic, kde vznikne dopravní uzel, který zlevní vývoz i dovoz zboží a umožní snížit zatížení silnic o tisíce kamiónů, které nahradí ekologicky šetrná vodní doprava.

Plavební stupeň Děčín - vizualizace

Plavební stupeň Děčín - vizualizace

Šetrně k přírodě

Problémem je samozřejmě nedostatek finančních prostředků, který ovšem ŘVC překonává i s podporou z Evropských fondů. Mnohem horším problémem je účelový odpor ekologických aktivistů. Jde o skupinky sobců, kteří v daných lokalitách povětšinou vůbec nežijí a kteří si usurpují právo rozhodovat o životním prostředí a zaměstnanosti místních obyvatel. Hájí se vzletnými řečmi o ochraně přírody a záchraně původních říčních koryt.

Přitom si je třeba uvědomit, že koryta řek v místech, kde chceme stavět nová vodní díla, díky kterým se razantně zkvalitní vodní doprava, byla mnohokrát v minulosti člověkem přetvořena.

Navíc naše stavby jsou vždy budovány s maximálním ohledem na přírodu a se snahou vrátit danou oblast zpět v lepším a přírodě bližším stavu, než byla před stavbou. Stát bohužel těmto lidem, kteří terorizují svým postojem občany, jejichž životní prostředí zamořují tisíce kamiónů, dává obrovský prostor, místo aby jim vymezil jasné mantinely a pravidla.

Vodní doprava má významnou regulační funkci v oblasti cen dopravy

Skutečný ekolog nikdy proti vodní dopravě neprotestuje, protože ví, že je to přírodě nejpřirozenější a tedy i nejekologičtější druh dopravy. Ten se pouze společně s námi snaží najít optimální řešení vodních staveb, které přinese co nejmenší zásah do přírody a umocní tak ekologičnost vodní dopravy.

Ovšem lidem, kteří zastupují zájmy různých mnohdy i zahraničních zájmových skupin, velmi vyhovuje, když vodní doprava v ČR nefunguje. Vodní doprava má totiž významnou regulační funkci v oblasti cen dopravy.

Je známo, že v době, kdy se dá využívat řeky Labe k přepravě, klesají přepravní tarify železniční i silniční dopravy u některých komodita až na polovinu. Z toho si každý sám může udělat úsudek, komu současný stav vyhovuje.

Ing. Jan Skalický
pověřen řízením
Ředitelství vodních cest ČR

Autor:


Témata: Loď

Komerční sdělení

Komerční sdělení je placená služba portálu zprávy.iDNES.cz, která měsíčně osloví 650 000 uživatelů. Další informace najdete ZDE

Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.