Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pojišťovací poradna: jak je to s odpovědností silničního dopravce za škodu

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01
Jsme začínající dopravní firma. Máme povinnost uzavřít pojištění odpovědnosti silničního dopravce za škodu na přepravovaném nákladu?

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Pojišťovací poradna – odpovědnost silničního dopravce | foto: RESPECT, a.s

Martin K., dopravce

Povinnost uzavřít pojištění odpovědnosti silničního dopravce za škodu na přepravovaném nákladu v České republice z žádného zákonného ustanovení nevyplývá. S ohledem na stupeň rizikovosti činnosti silničního dopravce je však toto pojištění pro odpovědnou společnost či firmu podnikající v tomto oboru nutností. Navíc je běžnou praxí, že ze strany zadavatelů či objednavatelů přeprav, tj. odesilatelů či příjemců, je před započetím přepravy požadováno doložení certifikátu o pojištění odpovědnosti silničního dopravce. Pokud tento certifikát dopravce nepředloží, nebude mu provedení přepravy zpravidla svěřeno.

Ze strany našeho obchodního partnera je požadováno, abychom za svěřený náklad odpovídali v souladu s ustanovením čl. 24 Úmluvy CMR. Co to pro nás jako dopravce znamená?

Jakub P., majitel dopravní společnosti

Úmluva CMR neboli Úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní přepravě upravuje vztahy mezi partnery vstupujícími do procesu silniční nákladní přepravy. Je to dokument, který vznikl již v roce 1956 a postupně byl přijat jednotlivými státy Evropy, včetně bývalého Československa, které jej ratifikovalo v roce 1974. Jedním z účelů Úmluvy CMR je mimo jiných i definovat odpovědnost silničního dopravce za škodu vzniklou na přepravovaném nákladu.

V ustanovení článku 23 Úmluvy CMR je odpovědnost silničního dopravce limitována. Nesmí přesahovat 8,33 jednotek SDR za kilogram chybějící hrubé hmotnosti nákladu. Zúčtovací jednotka je definována Mezinárodním měnovým fondem a její kurz k jednotlivým národním měnám, samozřejmě i ke kurzu české koruny, je denně aktualizován. V případě, že je přepravováno zboží o nízké hmotnosti, může dojít ke značnému nepoměru mezi odpovědnostním limitem silničního dopravce podle čl. 23 Úmluvy CMR a skutečnou hodnotou zboží. Např. při přepravě léků či elektroniky.

V souladu s ustanovením čl. 24 Úmluvy CMR může být odpovědnostní limit silničního dopravce zvýšen a to až do výše obchodní hodnoty přepravovaného zboží. Navýšení limitu má však v souladu se zněním čl. 24 Úmluvy CMR svá pravidla, která mají oporu v soudních rozhodnutích tuzemských i zahraničních soudů řešících spory vyplývající z tohoto bodu. Jednoznačně musí dojít k dohodě mezi odesilatelem a dopravcem na zvýšení odpovědnostního limitu. Dopravce může požadovat za zvýšení odpovědnostního limitu příplatek k přepravnému, ze kterého pokryje náklady za dodatečné rozšíření pojistného krytí.

Pro silničního dopravce znamená provádění přepravy v souladu s čl. 24 Úmluvy CMR mnohdy podstatné zvýšení odpovědnosti. Její pokrytí vyžaduje rozšíření základního pojištění tak, aby zvýšenou odpovědnost silničního dopravce pokrylo.

Je zapotřebí upozornit, že Úmluva CMR upravuje podmínky v mezinárodní silniční přepravě. Vnitrostátní přeprava na území České republiky se touto úmluvou neřídí a odpovědnostní limit dopravce tak při jejím provádění nelze uplatnit.

Pojišťovací poradna – odpovědnost silničního dopravce

Za účelem provádění některých přeprav využíváme služeb dalších dopravců, např. když nemáme volnou kapacitu dopravní techniky. Odpovídáme odesilateli za případnou škodu na nákladu, i když náklad není přepravován naším vozidlem?

Michal D., spediční přepravce

Pokud je mezi dopravcem a odesilatelem uzavřena přepravní smlouva, odpovídá tento dopravce za škodu na nákladu vůči odesilateli, jako by přepravu prováděl sám. A to, i když pro přepravu využije služeb dalšího dopravce tzv. subdopravce či také poddopravce. Odesilatelé se s požadavkem na náhradu škody v případě, že vznikne, obracejí na svého smluvního partnera, hlavního dopravce, nikoliv na subdopravce. Hlavní dopravce má vůči subdopravci právo následně požadovat náhradu této škody.

Riziko škod způsobených subdopravci lze zahrnout do pojistného krytí. Pojišťovna hlavního dopravce v takových případech vymáhá sama škodu na subdopravci. Nese i náklady případného neúspěšného vymáhání nároku. K tomu může dojít v případech, kdy subdopravce je nedostatečně pojištěn a nemá dostatek finančních prostředků k tomu, aby vzniklou škodu uhradil.

Naše společnost se zabývá zasilatelstvím. Odpovídáme v případě této činnosti za škodu, která vznikne vinou konečného dopravce na přepravovaném nákladu?

Jana K., finanční ředitelka

V případě, že je přeprava obstarávána tzv. čistým zasilatelem, který s odesilatelem uzavřel nikoliv přepravní, ale zasilatelskou smlouvu, je odpovědným za vzniklou škodu konečný dopravce, na kterého by se měl se svým nárokem odesilatel přímo obrátit.

Současná praxe je ale mnohem složitější a často dochází při rozlišování právního vztahu dopravce a právního vztahu zasilatele vůči odesilateli ke sporům. Drtivá část zasilatelů uzavírá s odesilatelem přepravní smlouvy, účtuje náklady za celé provedení přepravy, nikoliv pouze za její obstarání. V těchto případech se jedná do tzv. nepravého zasilatele, který nese odpovědnost jako dopravce. Odpovídá odesilateli za škodu, která na nákladu během přepravy vznikla s tím, že ji může následně na konečném dopravci nárokovat.

O jaká rizika lze rozšířit základní pojištění odpovědnosti silničního dopravce?

David M., dopravce

Oblast pojištění odpovědnosti silničního dopravce je poměrně obsáhlá a právní vztahy z ní vyplývající komplikované. Jistě se proto dopravní společnosti vyplatí využít služby některého z pojišťovacích makléřů, kteří se této problematice dlouhodobě věnují. Zkušený pojišťovací makléř bude schopen ohodnotit rizika a nastavit rozsah pojištění tak, aby pokrýval možná rizika. A to včetně dodatečných rizik, které jednotliví pojistitelé nabízejí.

Martin Martan, ředitel pobočky Plzeň RESPECT, a.s. a specialista na pojištění přepravy

Autor:


Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.