Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po dotacích pro firmy je extrémní hlad

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Zájem českých firem o evropské dotace čekal kdekdo. Nastavování pravidel veřejné podpory trvalo o dva roky déle, než bylo avizováno, a podstatná část podniků kvůli tomu odkládala své investice do výrobních strojů a technologií, center výzkumu a vývoje, energetických úspor či ICT.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Po dotacích pro firmy je extrémní hlad | foto: eNovation s.r.o.

Velký ohlas byznysu v momentě vypsání prvních výzev Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK) proto nepřekvapil. S vypršením lhůty pro předkládání předběžných žádostí o dotaci v programech podpory OPPIK se však ukazuje, že zájem firem několikanásobně přesahuje dostupnou alokaci.

Po dotacích pro firmy je extrémní hlad

Ředitel poradenské společnosti eNovation Jiří Pavlíček podotýká, že větší zájem podniků o dotace jeho firma za osm let své existence nezažila. Obdobnou zkušenost má i Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest, která dotace pro podniky administruje a denně odpovídá na dotazy uchazečů o dotace. Stejně mluví i další poradenské firmy sdružené v Asociaci pro evropské fondy (APEF).

„Největší ohlas mají programy Úspory energie, Nemovitosti, ICT a sdílené služby, případně Potenciál,“ upozorňuje Jiří Pavlíček, čímž dokládá, že podniky mají zájem o všechny čtyři prioritní oblasti OPPIK – výzkum a vývoj, energetika, podpora malých a středních podniků i ICT.

Dostane se na všechny?

Ministerstvo průmyslu a obchodu si podporu tuzemského podnikání stanovilo jako jednu z hlavních priorit. Úředníci se již připravují na hodnocení přijatých žádostí a podmínky dotačních programů jsou neustále upřesňovány. Vyjasňování dotačního prostředí bohužel kalí nedostatečná alokace otevřených programů.

Po dotacích pro firmy je extrémní hlad

Úředníci přitom mohou administrativně rozhodnout o zvýšení alokace otevřených programů. Rozhodnutí by dávalo smysl z několika důvodů. V porovnání s minulým obdobím došlo ke zvýšení celkového rozpočtu určeného pro české firmy na 120 mld. korun, zároveň ovšem byla snížena procentuální výše podpory jednotlivých projektů. „Česká republika tedy musí vygenerovat mnohem více projektů než v minulosti. Navíc máme již teď více jak dvouleté zpoždění,“ doplňuje Jiří Pavlíček. „Bude škoda, pokud se na řadu kvalitně připravených projektů kvůli nedostačujícímu rozpočtu první výzvy nedostane. Paradoxně pak v roce 2020 můžeme zjistit, že celkový rozpočet OPPIK nedokážeme vyčerpat a peníze zůstanou v Bruselu.“

Nemusí však být zle. Zkušenost s nevyužitými dotacemi z minulých let je velmi živá. MPO navíc může počítat s výraznou podporou odborné veřejnosti, profesních svazů, asociací i samotných žadatelů při nastavování systému tak, aby dotace pro firmy skutečně přispěly k co největšímu rozvoji celého hospodářství.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.