Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Označení, produkt, ochranná známka: braňte se napodobování výrobků

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Napodobuje někdo váš produkt? Parazituje na vašem označení či zneužívá vaši ochrannou známku? Jak se bránit napodobování výrobků, radí advokátka a patentová zástupkyně JUDr. Petra Korejzová.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Nenechte se okrádat! Existují práva k duševnímu vlastnictví. | foto: KOREJZOVÁ &SPOL., v.o.s

V minulém článku jsem vám nastínila možnost ochrany vašich práv duševního vlastnictví formou registrace u Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV). Nyní se budeme věnovat ochraně a vymáhání těchto práv v případě, že dojde k jejich porušení. Pokud se někdo snaží o napodobování výrobků, je třeba se bránit.

Pokud své obchodní jméno či svoje výrobky nemáte chráněny nástroji tzv. průmyslových práv, (což jsou obecně práva související s ochrannými známkami, užitnými vzory, patenty atd.) a dojde k jejich zneužití či napodobení, nabízí se vám ochrana proti nekalé soutěži zakotvená v Obchodním zákoníku - např. ochrana před vyvoláním nebezpečí záměny a parazitováním na pověsti.

JUDr. Petra Korejzová

JUDr. Petra Korejzová

Zákon však pomýšlí i na situaci, kdy si někdo chce jako ochrannou známku registrovat označení, které je na trhu již používáno jiným uživatelem, ale ochrannou známkou chráněno není. V takovém případě má dřívější nezapsaný uživatel možnost podat námitky proti zápisu přihlášené ochranné známky, případně návrh na prohlášení neplatnosti, pokud již ochranná známka byla zapsána.

Ochrana proti napodobování výrobků existuje, i pokud své produkty průmyslovými právy chráněné nemáte, nicméně pak je nepochybně těžší prokázat míru užívání a obecné známosti, kterou zákon pro udělení ochrany nezapsanému uživateli vyžaduje. Vždy je tedy lepší mít co nejvíce práv zapsaných u ÚPV v Praze nebo u jiného zápisného úřadu v zahraničí.

Je několik způsobů obrany proti nezákonnému napodobování výrobků

V rámci ochrany práv duševního vlastnictví se podnikateli nabízí několik způsobů obrany proti nezákonnému napodobování výrobků či užívání označení. Předně je možné podat podnět na Českou obchodní inspekci, která prošetří, zda se nejedná o porušení zákona o ochraně spotřebitele, případně celou věc vyhodnotí jako nekalou obchodní praktiku.

Porušení práv duševního vlastnictví dále monitorují (jak z moci úřední, tak na základě podnětu) orgány Celní správy. Ty lze požádat o přijetí opatření k zabránění porušování práv u zboží podléhajícím celnímu dohledu nebo o provedení dozoru na vnitřním trhu u zboží, které celnímu dozoru nepodléhá (opět podle zákona o ochraně spotřebitele). Když Celní úřad zjistí výrobky porušující právní předpisy, může rozhodnout o udělení pokuty a současně o propadnutí nebo zabrání takových výrobků.

Poslední možností, jak zahájit boj proti napodobování výrobků, je obrátit se na soud. Ve věcech průmyslových práv je podle zákona č. 221/2006 Sb. příslušný Městský soud v Praze, při kterém jsou k tomu účelu zřízeny specializované senáty. K žalobě na porušení práv průmyslového vlastnictví se často připojuje i nárok z nekalosoutěžního jednání protistrany.

Oprávněná osoba se může domáhat toho, aby se porušovatel zdržel jednání, jímž dochází k porušení nebo ohrožení práva a odstranil následky porušení. Dále může soud oprávněné osobě na návrh přiznat náhradu škody, vydání bezdůvodného obohacení, a přiměřené zadostiučinění.

Obraťte se na ty, kteří mají s daným problémem zkušenosti

Které z výše uvedených řešení zvolit, jak se nápravy porušení svého práva domoci co nejdříve a nejjednodušeji?

logo KOREJZOVÁ &SPOL., v.o.s.

S tím vám mohou pomoci advokáti a patentoví zástupci advokátní kanceláře KOREJZOVÁ & SPOL., v.o.s. (www.korejzova.cz), kteří mají se spory v oblasti ochrany práv duševního vlastnictví bohaté zkušenosti již od roku 1992.

logo Tradis

Pokud máte zájem o obecnější informace zdarma, týkající se práv duševního vlastnictví, můžete kontaktovat agenturu TRADIS Praha, spol. s r.o. (www.tradis.cz).

Autor:

Hlavní zprávy

Další z rubriky

UNYP poskytuje svým studentům nejlepší kariérní příležitosti.
UNYP poskytuje svým studentům nejlepší kariérní příležitosti

Na Univerzity of New York in Prague (UNYP) se uskutečnil zatím nejúspěšnější kariérový týden. Týden kariéry - UNYP Career Week -zahrnoval řadu akcí, které...  celý článek

Konsolidace půjček je u lidí stále vyhledávanější .
Konsolidace půjček je u lidí stále vyhledávanější

Platíte každý měsíc leasing na automobil, hypotéku, půjčku na rekonstrukci a další drobné úvěry? Přestáváte mít přehled o tom, kdy máte kterou půjčku zaplatit?...  celý článek

Asistenční služby jsou nezbytností. Hlavní roli hraje jejich kvalita.
Asistenční služby jsou nezbytností. Hlavní roli hraje jejich kvalita

Cestování Čechů se v posledních letech mění. Požadavek na bezpečnost v zahraničí vyvíjí tlak na cestovní kanceláře i pojišťovny. Cestovní pojištění napříč...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.