Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odhalte ji, vyplatí se to; ano, také u asfaltových pásů

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Vybíráte asfaltové pásy pro svoji stavbu? Také se díváte na asfaltové hydroizolace a vidíte jen "černé" pásy? Neorientujete se v různých názvech a označeních? Chcete odhalit, kde je možné se splést a kde můžete dostat zavádějící informace?

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Odhalte ji, vyplatí se to; ano také u asfaltových pásů | foto: KVK PARABIT

V článku naleznete důležité informace, které potřebujete k výběru správné hydroizolace s ohledem na typ nosné vložky.

Vrchní modifikované asfaltové pásy mají horní povrch obvykle pokrytý drcenou břidlicí, která může být přírodní, šedá nebo různě barvená. Horní povrch spodních asfaltových pásů je nejčastěji pokrytý jemným popískováním nebo spalitelnou fólii.

Izolují přetržené asfaltové pásy?

Při výběru asfaltových pásů je potřeba si hned na začátku rozhodování připomenout odpověď na základní otázku: Izolují asfaltové pásy, které jsou přetržené? Neizolují!

Uvnitř asfaltových pásů je ukrytá nosná vložka, která může mít různou plošnou hmotnost, různou strukturu a může být vyrobená z různých surovin, viz. obrázek 2. Vodotěsnou funkci hydroizolace zajišťuje asfaltová hmota, která je při výrobě asfaltových pásů nanesena na nosnou vložku. Asfaltové pásy musí být ovšem dostatečně pevné, aby odolávaly namáháním, které se ve skladbách střech a ve skladbách spodních staveb vyskytují.

Obrázek 2: vybrané nosné vložky, které se často vyskytují v asfaltových pásech

Obrázek 2: vybrané nosné vložky, které se často vyskytují v asfaltových pásech

I specialisté v oboru hydroizolací mají někdy problém z řezu asfaltového pásu rozpoznat typ nosné vložky. Typ nosné vložky je nejlepší ověřit oddělením asfaltové hmoty od vložky v laboratoři. Na stavbě je možné například pomocí malého hořáku opatrně rozehřát asfaltovou hmotu a izolatérskou špachtlí se pokusit obnažit nosnou vložku asfaltového pásu. 

V technických listech výrobků a nejlépe v protokolech o měření technických vlastností asfaltových pásů z autorizovaných zkušeben je možné se určité parametry o nosných vložkách dozvědět.

Nosné vložky se obvykle označují:

G = skleněná tkanina, V = skleněná rohož, PV = polyesterová rohož (rouno), AL = hliníková fólie, H = surová hadrová lepenka. Mezi další nosné vložky asfaltových pásů patří různé kombinované vložky. Označování nosných vložek a asfaltových pásů není v rámci Evropy sjednocené.

Na různých stavbách a také při výstavbě rodinných domů se velmi často diskutuje o tom, jaká tloušťka asfaltového pásu "stačí" nebo jaký má být použitý asfaltový pás do spodní stavby nebo do skladby střešního pláště - zda ten dražší modifikovaný nebo ten levnější oxidovaný.

SBS modifikované asfaltové pásy mají oproti oxidovaným asfaltovým pásům delší životnost, jsou dlouhodobě pružné, elastické, a mají také vyšší tepelnou odolnost. Syntetický kaučuk, tedy SBS, má příznivý vliv i na zpracovatelnost hydroizolací za nízkých teplot. U asfaltových pásů má opravdu velký význam pevnost nosných vložek. 

Nízká cena asfaltových pásů nebo barevný ochranný posyp na povrchu pásů mohou být na první pohled velmi lákavé. Chybnou volbu hydroizolací ukazují příklady z praxe, obrázek 3 a 4.

Obrázek 3 Přetržený oxidovaný asfaltový pás se skleněnou rohoží V60, shora s...

Obrázek 3 Přetržený oxidovaný asfaltový pás se skleněnou rohoží V60, shora s drcenou břidlicí, který byl použitý na prkenném záklopu.

Obrázek 4 Trhlina v oxidovaném asfaltovém pásu s hliníkovou nosnou vložkou

Obrázek 4 Trhlina v oxidovaném asfaltovém pásu s hliníkovou nosnou vložkou

Trhliny u hydroizolací vznikají v důsledku namáhání nosných vložek s nízkou pevností. Pokud je u asfaltového pásu uvedená v technické dokumentaci pevnost při přetržení například jen 250 nebo 300 N/5 cm, pak se jedná o asfaltový pás, který tzv. "přetrhne každé malé dítě", a pokud je takový pás nesprávným způsobem použitý ve skladbách stavebních konstrukcí, pak je velmi pravděpodobné, že dojde k poruchám hydroizolace, obr. 3 a 4. Proto je v technických listech výrobků s nosnými vložkami typu V60, AL, nebo AL+V uvedeno, že se takové asfaltové pásy používají ve skladbách hydroizolací s asfaltovými pásy s pevnými nosnými vložkami jako je například skleněná tkanina G200. 

Také u polyesterových nosných vložek a u různých kombinovaných nosných vložek není ani tak významná jejich plošná hmotnost jako jejich pevnost při přetržení.

Nechceme-li být tedy zklamáni nefunkčním, nevodotěsným asfaltovým pásem, pak je potřeba odhalit typ nosné vložky v hydroizolaci. Při volbě asfaltového pásu se velice často na nosné vložky zapomíná. Co není na první pohled vidět a je skryté, možná neupoutá takovou pozornost, ale to by právě mělo. Odhalit technické vlastnosti nosné vložky asfaltového pásu se určitě vyplatí. Asfaltové pásy je pochopitelně také potřeba správným způsobem položit, správně natavit, nalepit nebo mechanicky kotvit. 

Pokud je potřeba asfaltové pásy mechanicky kotvit k podkladu, pak je potřeba použít asfaltové pásy určené k mechanickému kotvení. Typ nosné vložky má také vliv na možnosti mechanického kotvení asfaltových pásů. Ne každý asfaltový pás můžete mechanicky kotvit pomocí šroubů nebo vrutů s podložkami nebo v případě asfaltového pásu položeného na tepelné izolaci pomocí tzv. plastových teleskopů. 

Nejlepší je použít modifikované asfaltové pásy ELASTODEK a SKLODEK, které mají pevné nosné vložky a dlouhodobě elastickou asfaltovou směs modifikovanou stabilním typem syntetického kaučuku. Podívejte se na technické parametry modifikovaných asfaltových pásů na  www.kvkparabit.com.

Autor:

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.