Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od Profumadores po Aromanebulyzer: vyzkoušejte dechberoucí vonné směsi

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Vzpomínáte si? Při našem posledním setkání jsme se rozloučili právě nad tajemným kufříkem ležícím na stole ve vzorkovně vedle přístroje Aromanebulyzer, který obsahoval ty nejrůznější vonné směsi.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Od Profumadores po Aromanebulyzer: dechberoucí vonné směsi | foto: KALVEI, s.r.o.

Nyní se znovu vracíme do momentu, kdy se náš tajemný kufřík otevírá. Zámečky cvaknou a víko nedočkavě odskočí, aby vyjevilo svůj skoro až laboratorní obsah. Úsměvně zdramatizováno že? Omyl, ani zdaleka tento popis nevyjadřuje náš údiv, který následoval po otevření vzorníku vonných kompozic. Uvnitř ve vylisovaných pěnových platech leželo osmdesát dva malých ampulek obsahujících vatové tamponky smáčené v různých vonných roztocích. Aby se nám lépe povídalo, je na místě udělat malou odbočku a říci si něco o vůních…

Když se hovoří o vůních, je to vždy přinejmenším neurčité a velmi citlivé téma. Už proto, že vůně vnímáme každý jinak a všichni máme své vlastní dojmy a vzpomínky, které v nás ta či ona vůně zanechala. Představme si vůni jako molekulu nebo soubor molekul, které vstoupí do našeho nosu, tam zaťukají na dvířka nervových buněk majících za úkol vpustit do naší mysli informace, kdože to chce vstoupit, a protože každá taková molekula vyklepává na dvířka jiný, svůj kód, náš mozek obratem vyhodnotí všechny potřebné informace a nás zaplaví pocity a vzpomínky nebo signály. A tak se nám při ucítění vůně jehličí a skořice s vanilkou zalijí oči slzami dojetí, že už jsou tu zase Vánoce… a může být klidně srpen. Molekuly těchto vůní umí jednoduše vyťukat tu správnou notu na dvířka našich emocí, vzpomínek či pocitů. Ať už libých, či protivných. Důležité je to, že nos je ten první, kdo nám v našem vnímání světa podává informace.

Ještě než otevřeme oči, už cítíme. Ještě než se dotkneme, už cítíme

Náš nos s naší myslí jsou schopni zprostředkovat nám učiněný kaleidoskop vzpomínek, zážitků, dojmů či emocí. Všichni jistě víme, o čem je řeč, a tak se vraťme ke kufříku, kde se skrývá právě tento impresionistický neuchopitelný svět. V kolekci, která tu před námi leží, jsou jednotlivé charakterové skupiny označeny různými barvami etiket. Co barva, to soubor vůní. Hnědé štítky představují vonné směsi dřevité povahy, žluté jsou ovocné, oranžové zastupují všechny vůně potravin, zelené bylinky a bylinné směsi, fialová barva etiket označuje vůně květinové a modré zahrnují vůně, které lze označit jako vůně kosmetické.

Od Profumadores po Aromanebulyzer: dechberoucí vonné směsi

Pojďme si přiblížit jednotlivé rozdělení vůní právě dle charakteru jejich kompozic a užití. Nebude jistě pro nikoho velkým překvapením, že nejžádanější jsou vůně, které evokují pocity pohody klidu a útulnosti. Takovou vůní je třeba vůně kávy. Je opravdu zajímavé, jak univerzální je efekt pražené kávy, či kávy posílené vůní smetany nebo vanilky. Stačí, aby nám takovéto vonné směsi „cinkly“ o nos a už se rozhlížíme, kde bychom se posadili, a podvědomě očekáváme příjemně prožitý čas. Zlé jazyky tvrdí, že vůně vanilky v mužích evokuje potřebu útěku, protože jsou na blízku malé děti, ale není to asi úplně pravda, protože u zmrzlinářských stánků běžně muže spatříte. Ale to jsme odbočili.

Kupříkladu charter použití vůní například v divadlech či kinech bude ve většině případů rozhodnutí při jejich výběru někde mezi vůní čokolády, popcornu, muffinů a vůní kolových nápojů a kávy. Sportoviště a wellness jistě sáhnou po kompozicích, jako jsou Life in the GrassCaribbean Wind, Spa nebo Eucaliptus Menta… školy, university chtějí svěžest a radost a ty zase nejlépe vyjádříme vůní kiwi, melounů nebo pro změnu přemýšlivost a koncentraci, a tu nejlépe vzbudíme jasmínovými tóny či vůní hořkých pomerančových květů Azahar.

Nepřeháním. Tvůrci vonných kompozic Aromarketing umí sofistikovaně nastavit naše vnímání světa. Všechny vonné směsi jsou koncipovány jako klasické parfémy, mají tedy tělo, srdce a hlavu. Hlavové tóny se rozplynou jako první, uchopí naši pozornost a doslova nás „táhnou za nos“ přesně tím směrem, jak to tvůrce zamýšlel, pak přichází na řadu tóny srdce, které zahrají na správnou strunu a vytvoří požadovanou náladu, a nakonec přichází akord těla, který oba prvotní vjemy zakotví.

A to prosím stále stojíme jen na pomyslném prahu možností, jak lze vůně klasifikovat, třídit a také využít, či co od nich lze očekávat. I pro nás, kteří nejsme ve světě scent marketingu nováčky, je v některých případech potřeba sáhnout po manuálu. Tento manuál ale není kniha s popisem „smíchejte a nalijte … „ ne ne, při prvním nahlédnutí do návodu k vůním aromarketing na nás doslova vyskočí stovky teček ve svislých a vodorovných řadách a když se do tabulek začteme, zjistíme, že vůně mohou být hřejivé, čerstvé, sladké, čisté, exotické, uvolňující napětí, dodávající sebedůvěru, stimulační a mít mnoho dalších vlastností … a tyto vlastnosti se ještě navzájem kombinují a podporují a pak se například dozvídáme, že již zmiňovaná vonná kompozice Azahar je sladká, stimulující a smyslná, nebo Butter Pop Corn je směs sladká, relaxační s efektem uvolnění napětí. A tak bychom mohli pokračovat velmi dlouho, než bychom vyčerpali všechny vonné kompozice, které jsou k dispozici.

A pozor, díky tomuto dělení a třídění vůní máme také možnost jít opačnou cestou. Jestliže víme, že chceme provonět prostor vůní ovocnou se stimulujícím účinkem, pak si můžeme vybírat vonné směsi Caribbean Wind, Cinnamon Orange, Natur Fruit nebo Strawberries. Pokud zůstaneme v požadavku stimulující, ale přesuneme se do květinové skupiny, pak už je výběr užší, například Passion Flower… je to jistě proto, že květinové vůně splňují většinou charakteristiku měkká, hřejivá, sensuální a uvolňující, a proto by těžko mohly vytvářet stimulující účinky.

Od Profumadores po Aromanebulyzer: dechberoucí vonné směsi

Charakter, tóny, účinky, atributy. Co všechno lze o vůni říci ještě dřív, než se nám dotkne nosu. Vůni lze popisovat, snažit se vystihnout či vyjádřit ji slovy. Všechny snahy jsou marné. Vůně je opravdu těkavé sdělení našim smyslům a každý ji vnímá jinak. Ano jsou samozřejmě očekávatelné smyslové projevy, které jsou shodné u většiny z nás, a díky jim lze vytvářet právě takové kompozice, jako jsou právě v naší kolekci, ležící na pěnových podložkách v kufříku.

Přesvědčte se, co naše vonné směsi umí

Pro nás, obchodníky s prostorovými vůněmi, je nejmilejším potvrzením, že vůně byla zvolena správně a její intenzita v prostoru je vyvážená, pokud jsme svědky takovéto příhody, kterou nám kolegyně popisovala takto: „Šla jsem do obchodního centra, kde probíhá náš Vonný servis Aromanebulyzer, a samozřejmě jsem se už od vstupu snažila zjistit, jak to tam voní. Nebylo těžké zachytit charakteristické tóny směsi Naranja Canela. Nahořklá vůně pomeranče se skořicovými znaky se nesla prostorem a kolem šířila vánoční atmosféru; bylo to úžasné.

A pak přišel ten okamžik potvrzení – dvě dámy, které si vyrazily na nákupy, seděly na odpočívadle a sdělovaly si dojmy, se v jednom momentě začaly rozhlížet okolo sebe a vzájemně se ujišťovaly, že to tam krásně voní, ale nemohly se shodnout odkud „to“ vychází a „co“ to konkrétně je za vůni. Nakonec se shodly, že je to velice příjemná vůně, že by se jimi taková líbila domů a celou diskusi uzavřely tím, že se zvedly a vydaly se hledat nějakou kavárnu, protože ta skořice jim navodila tolik chutí na dortík, že prostě ještě nemohou jít domů. Byl to opojný pocit, to mi věřte.“ Věřili jsme kolegyni každé slovo, protože není v týmu nikdo, kdo by si nezašel do některého obchodního centra, kde pracují naše AROMANEBULYZERY, a tam si sám neodzkoušel, co naše vonné směsi umí.

Rozhlížím se, kterou vůni jsem ještě z kouzelného kufříku neokusil, a tu mi kolega přikládá k nosu zkumavku a prstem vychytrale skrývá nálepku. A že prý je to příjemné… abych přivoněl… Nejsem většinou nedůvěřivý, a tak si zavdám plnou dávku a jéje… rázem jsem několik metrů pod zemí. Ano i vůně vinného sklepa je k mání. Věřím, že ani zkušený vinař by nepoznal, že nestojíme ve stoletém sklípku, ale v právě vystavených sklepních prostorách naplněných vůní Tierra Mojada.

Od Profumadores po Aromanebulyzer: dechberoucí vonné směsi

Je radost mít v rukou umění opravdových mistrů smyslového marketingu. Pomocí těchto znalostí umíme malovat obrazy nálad a pocitů. Chcete své klienty hýčkat, chcete je inspirovat a zpříjemňovat jim pobyt ve vašich obchodech, hotelích, provozovnách? Vykouzlíme jakoukoliv atmosféru, kterou si lze představit. Nevěříte? Vyzkoušejte nás.

Autor:

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.