Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový operační program významně podpoří udržitelný růst v Praze

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Praha je bezesporu hospodářským, politickým, kulturním a vzdělanostním centrem České republiky. Toto výsadní postavení jí umožňuje klást ambice být respektovaným a konkurenceschopným městem v evropském kontextu, jakýmsi významným pólem růstu s dopadem na celý středoevropský region.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Nový operační program významně podpoří udržitelný růst v Praze | foto: Operační program Praha - pól růstu ČR

Svoji silnou vnitrostátní a v některých ohledech i mezinárodní pozici chce Praha inteligentními způsoby posilovat v duchu koncepce SMART Prague. Smart Prague je moderní urbanistický koncept, jehož základní vizí je efektivně a systematicky podporovat rozvoj kvalitní městské infrastruktury, podnikání s vysokou přidanou hodnotou a rozvíjet vzdělanost a kulturu.

Mimořádná pozice Prahy je nezpochybnitelná, na jejím území je vytvářena přibližně čtvrtina českého HDP, nezaměstnanost je dlouhodobě pod úrovní celorepublikového průměru, v Praze sídlí 2/3 veřejných výzkumných organizací a většina významných zahraničních a tuzemských firem. To kromě pozitivních ekonomických a jiných dopadů přináší i řadu problémů. Jedním z těch nejvážnějších představuje znečištění životního prostředí. Jeho stav se v Praze v posledních zhruba dvaceti letech v některých ukazatelích skutečně zlepšil. Ovšem na druhou stranu nastaly nové problémy. Především se podstatně zvýšila individuální automobilová doprava. Protože je Praha jediným rozvinutým regionem České republiky, dojíždí do ní denně spousta lidí, buď již za prací, nebo do škol, dále jde o pacienty nemocnic nebo návštěvníky města. K zhruba jednomu milionu tři sta tisíc obyvatel je tak nutno připočíst zhruba dalších čtyři sta tisíc lidí.

Silniční doprava je hlavní příčinou znečištění ovzduší, kterým trpí zejména dopravně exponované lokality v Praze. Dalším negativním důsledkem je pak neúměrný hluk. Objem automobilové dopravy ve městě je tedy ve vztahu k životnímu prostředí neúnosný a je proto nutné se zabývat důvody, proč ještě stále příliš velká část obyvatel a návštěvníků upřednostňuje cestování automobilem před veřejnou dopravou.

Operační program Praha – pól růstu ČR

K tomu by měl přispět nový operační program pro Prahu, nazvaný „Praha – pól růstu ČR“. Jeho prioritou je kromě zmíněné udržitelné mobility a energetických úspor ještě posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací, dále podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě nebo vzdělanost a podpora zaměstnanosti. Celková částka určená k podpoře zmíněných oblastí není malá, dohromady je připraveno 11 miliard korun. Z toho polovinu tvoří příspěvek Evropské unie. Na zvýšení atraktivity městské hromadné dopravy, která představuje jeden ze specifických cílů, je určeno více než jedna miliarda korun.

Jak snížit nadměrné zatížení životního prostředí v Praze?

PhDr. Jan Hauser, ředitel Odboru evropských fondů MHMP

PhDr. Jan Hauser, ředitel Odboru evropských fondů MHMP

„Udržitelná městská mobilita je významnou prioritou Prahy a investice do dopravní infrastruktury jsou klíčové pro kvalitu životního prostředí ve městě,“ říká ředitel Odboru evropských fondů Magistrátu hl. m. Prahy PhDr. Jan Hauser a dodává, že pro snížení neúnosného objemu automobilové dopravy ve městě je třeba zvýšit přitažlivost užívání městské veřejné dopravy.

Konkurenceschopnost veřejné dopravy vůči automobilové dopravě snižují především chybějící nové úseky metra a tramvajových tratí v trasách vysoké poptávky po přepravě a problémové úseky z hlediska rychlosti, plynulosti a spolehlivosti provozu veřejné dopravy. Proto by bylo velmi vhodné v rámci nového operačního programu „Praha – pól růstu ČR“ podpořit takové řešení problémových úseků, které zvýhodňují v uličním provozu tramvaje a autobusy městské dopravy. Velký potenciál ke zlepšení situace vidí odborníci také v účinnějším zachytávání vnější automobilové dopravy na okraji Prahy nabídkou možnosti pokračovat dále do centra města veřejnou dopravou.

Další možností, jak snížit nadměrné zatížení životního prostředí v Praze, je podpora obnovitelných zdrojů a snižování závislosti na vnějších energetických zdrojích. Tak lze významně přispět ke zvýšení kvality životního prostředí. Nový operační program „Praha – pól růstu ČR“ tedy bude podporovat inteligentní systémy hospodaření s energií a využívání energie z obnovitelných zdrojů ve veřejných budovách

Na energetické úspory jsou připraveny téměř dvě miliardy korun

„Praha by v programovém období 2014 – 2020 měla významným způsobem reagovat na klíčové celoevropské výzvy k energetickým úsporám,“ říká ředitel Odboru evropských fondů Magistrátu hl. m. Prahy PhDr. Jan Hauser. Na energetické úspory v městských objektech dosažené s využitím vhodných obnovitelných zdrojů energie, energeticky efektivních zařízení a inteligentních systémů řízení jsou v novém operačním programu připraveny téměř dvě miliardy korun, z toho opět polovinu tvoří příspěvek EU a polovina je spolufinancována z národních zdrojů.

Peníze tedy v tomto případě opravdu nepředstavují problém, jde spíše o to, jak rychle a efektivně budeme schopni připravené finanční prostředky čerpat.

Operační program Praha - pól růstu ČR
Autor:

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.