Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový občanský zákoník, ICT a moderní trendy v reklamě

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Nový občanský zákoník (zákon č.89/2012 Sb., NOZ) přináší podstatné změny pro užívání ICT v podnikání. Příkladem je i marketingová komunikace. Realizace kampaně bez právní analýzy je značně riskantní.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Advokátní kancelář Kříž a partneři s.r.o.

ICT a Nový občanský zákoník 

Zobrazovací a vyhledávací reklama představuje oblast živého právního vývoje. Diskutovány jsou zásahy do soukromí zákazníků, právní limity užívání algoritmů cílené reklamy či potenciální identifikovatelnost osob z anonymizovaných osobních údajů v síti. Aktuálním tématem je pak rozvoj marketingu za prolínání ICT a off-line reality pomocí transmédií, gamification nebo, dnes již tradičnější, augmented reality. Tyto trendy jsou, pro využití lokalizace, mobilních záznamových zařízení nebo získávání a uchovávání big data právně sporné.

Právní rizika marketingu: Guerilla, WOM i ambush marketing nejen podle NOZ

V České republice je stále častěji užíván buzz marketing a WOM. Tyto však mohou představovat riziková jednání z pohledu ochrany spotřebitele a hospodářské soutěže, a proto je třeba konkrétní strategii předem podrobit právní analýze. Ta má zásadní význam i při plánování guerrilových a ambush kampaní. Ty je nutné hodnotit dokonce z pohledu práv majetkových, autorských, s ohledem na ochranu osobnosti, soutěžní právo, právo mediální, právo upravující služby informační společnosti či mezinárodní právo soukromé. Neošetřená kampaň může nejen představovat zásah napadnutelný civilněprávní žalobou, potenciální postih hrozí i z pohledu práva správního nebo dokonce trestního.  

Oscar selfie s právní asistencí: product placement a celebrity endorsement 

Právní rizika je potřeba zmapovat také při užití konzervativních nástrojů, jako je product placement nebo celebrity endorsement, regulovaných především zvláštními předpisy mediálního práva. Právní rozbor rizik správního postihu lze zde důrazně doporučit. Také při jednáních o návrhu smlouvy na umístění produktu je vhodná maximální důslednost, nově umožněnou širší dispozitivnostní NOZ. 

Podpora značky známou osobností skýtá nesporný potenciál, ale i mnohá právní úskalí. Vhodná formulace návrhu smlouvy je zcela zásadní, neboť v ČR, stejně jako ve Velké Británii a dalších členských zemích EU, chybí zákonné zakotvení majetkových práv člověka k osobnostním atributům, coby obchodní komoditě, jak je tomu v USA. Pro využití záznamu podoby člověka (nejen známé osobnosti), a to jakýmkoli způsobem (v případě spotů připomeňme pojem umělecký výkon – dílo audiovizuálně užité, chráněné podle zvláštního zákona), je na místě získat svolení jak s pořízením, tak i s užitím záznamu ke konkrétnímu komerčnímu účelu, a to i vědomím problematické fikce souhlasu, kterou NOZ přináší. NOZ dále poskytuje zákonnou ochranu rovnou jménu i pseudonymu, pokud tento vešel ve známost. Ochranu lze dovodit i pro takto všeobecně známou přezdívku. 

Podstatnou změnou pak je priorita peněžitého zadostiučinění v případě osobnostních zásahů vždy, pokud se nejeví jako dostačující jiný způsob (běžně omluva). 

Vývoj médií a společenské změny vyžadují inovativní využití marketingu. Dochází tak ale k posunu do oblasti sporné a rizikové z pohledu mnoha právních odvětví, nadto zasažené novou úpravou. Právní analýza tak tvoří nutnou prevenci. 

Advokátní kancelář Kříž a partneři s.r.o. se dlouhodobě zabývá právním poradenstvím, mimo jiné i v oblasti práva duševního vlastnictví, v této kategorii získala v roce 2013 ocenění Právnická firma roku.

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.