Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové monitorování dopravy zabrání přetíženým vozidlům na silnici

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Zničené silnice, vyjeté koleje, zdevastovaný asfalt. To vše je důsledek působení přetížených vozidel na našich silnicích. Tomuto problému zabrání monitorování dopravy a vážení přetížených vozidel přímo na silnici.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Nové monitorování dopravy zabrání přetíženým vozidlům na silnici | foto: Mettler - Toledo

Přeprava zboží z jakéhokoliv důvodu je v současné době z velké většiny řešena kamionovou dopravou. Na komunikacích se setkáváme i s vozidly převážejícími suroviny pro výrobu - kámen, písek, ocel apod.

Zvyšující se náklady a tlak zákazníků na cenu přepravy vede často k tomu, že nákladní vozidla jsou nadměrně naplněna, jejich počet se neustále zvyšuje a na silnicích se tak pohybují stovky přetížených náklaďáků.

Při jarních policejních kontrolách bylo zjištěno, že více jak 30 % vozů mělo závadu a každý devátý kamion byl přetížen o více jak 20 %. Monitorování dopravy, resp. vážení jednotlivých nákladních vozidel je tedy velmi důležitým prvkem bezpečnosti provozu, které přispívá k plánování úprav dopravní infrastruktury.

Vážení vozidel na silnicích je jedním z hlavních prvků monitorování dopravy

Tento způsob monitorování dopravy slouží také jako prvek pro podklad plánování optimálního povrchu vzhledem k zatížení a tedy i nalezení a stanovení lepších technologických postupů a nástrojů. Rovněž je možné optimalizovat plán údržby vozovky.

Jedním z hlavních prvků monitorování dopravy je vážení vozidel na silnicích. Základními předpisy, které toto upravují, jsou Zákon č. 13/1997 Sb O pozemních komunikacích a Vyhláška č. 341/2002 Sb O schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Jedním z řešení jsou aplikace pro kontrolu a monitorování přetížených nákladních vozidel společnosti METTLER TOLEDO.

Komplexní řešení váhových stanic pro monitorování dopravy se skládá z vysokorychlostní dynamické váhy, statické váhy, detektoru přetížení, detektoru výšky vozidla, vyhodnocovací jednotky, variabilního dopravní značení, systému klasifikace vozidel.

Vážení přetížených vozidel

Popis řešení

Dynamická vysokorychlostní váha vybírá za provozu ta vozidla, která jsou pravděpodobně přetížená. Její propustnost umožňuje bezchybnou kontrolu tisíců vozidel za den. Přetížená vozidla jsou pak směrována automaticky na statickou váhu pro kontrolu celkové hmotnosti a zatížení náprav.

Váha k monitorování dopravy umístěná ve vozovce má šachovnicové uspořádání váhových mostů a tak nahrazuje drahé osové snímače náročné na údržbu. 8 snímačů v systému zajišťuje vysokou přesnost vážení i v situaci, kdy vozidlo projíždí mimo střed mostů rychlostí do 130 km/hod. Celé řešení samozřejmě odpovídá legislativním požadavkům na vážení nákladních vozidel.

Virtuální váhová stanice zajišťuje vysokou efektivnost při nízkých nákladech. Slouží k monitorování dopravy na méně frekventovaných cestách a k zachycení vozidel, která se snaží vyhnout stabilním váhovým stanicím. Virtuální váhová stanice bezobslužně zajišťuje dynamické vážení, měření a snímání vozidel pomocí videokamery do rychlosti až 110 km/hod.

Po přejetí váhy je pořízen snímek vozu včetně detailu kabiny a dveří řidiče. Data jsou odeslána k dalšímu zpracování a kontrole a uložena pro další zpracování. Na vážící stanici se lze připojit vzdáleně např. z policejního vozu a účinně vybírat přetížená vozidla ke kontrole.

Monitorování dopravy - vážení vozidel za pohybu

Použitím váhových senzorů, které jsou zabudovány ve vozovce, je možné zvážit projíždějící vozidlo a stanovit nejen jeho celkovou hmotnost, ale i zatížení na jednotlivých nápravách, nebo kolech. Tento průběžně vyvíjený systém patří mezi nejpřesnější a nejspolehlivější varianty. Hlavně proto ho zákazníci Mettler Toledo využívají k monitorování dopravy již více než 15 let.

Vážení vozidel za pohybu

Poté, co vozidlo přejede dynamickou váhu, software váhy spočítá zatížení jednotlivých kol, náprav a celkovou hmotnost a předá tyto informace do vážící stanice. Data jsou pak dostupná pro zobrazení na monitoru a jsou navíc uložena na pevném disku pro další zpracování (tisk, dálkový přenos, apod.).

Informace o vážení mohou být také poslány do řídicího počítače ve formátu ASCII. Tento systém umožňuje ovládání dopravní světelné signalizace, bran, nebo jiných periferních zařízení s kamerami nebo AVI (automatická identifikace vozidel).

Dalšími parametry, které zařízení k monitorování dopravy umožňuje průběžné vyhodnocovat, jsou délka a šířka vozidla, jeho rychlost a identifikaci, tj. SPZ a označení typu nákladu.

METTLER TOLEDO patří k největším výrobcům váhových systémů na světě, nabízí stanovená měřidla pro vážení vozidel a monitorování dopravy včetně centrálního sběru dat pro plánování dopravní infrastruktury. Pro vážení vozidel jsou určeny stabilní a virtuální váhové stanice vyznačující se svou přesností a spolehlivostí při velkém provozním zatížení.

Pro více informací navštivte www.mt.com.

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.