Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nenechte se okrádat. Existují práva k duševnímu vlastnictví

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Průmyslové vlastnictví: ochranné známky, průmyslové a užitné vzory, patenty na vynálezy jako důležitý obchodní nástroj. Jak na to? Otázky nám zodpoví JUDr. Petra Korejzová z advokátní a patentové kanceláře.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Nenechte se okrádat! Existují práva k duševnímu vlastnictví. | foto: KOREJZOVÁ &SPOL., v.o.s

Společnost TRADIS s.r.o. si vzala za úkol informovat veřejnost na téma práva k duševnímu vlastnictví, zejména pak k vlastnictví průmyslovému. K rozhovoru, který má sloužit k vysvětlení základních pojmů spojených s ochranou těchto práv, si pozvala spolumajitelku advokátní a patentové kanceláře KOREJZOVÁ &SPOL., v.o.s.

Proč je důležité chránit práva k duševnímu vlastnictví?

Společnost, která chce na trh uvést nový výrobek, představit nový design, nebo vytvoří nové logo pro odlišení od konkurence, vynaloží nemalé prostředky pro tyto inovativní počiny. Určitě pak nechce být kopírována, aby její výtvory byly zneužívány jinou společností k jejímu prospěchu.

JUDr. Petra Korejzová

JUDr. Petra Korejzová

Jak se tedy lze chránit?

Například vzhled výrobku se dá chránit několika způsoby, záleží na tom, která ochrana je pro daný výrobek buď nejlepší, nebo je možné ochranu kombinovat několika způsoby.

Když si představíme lahev od Coca-Coly nebo od Becherovky, je možné chránit jejich tvar nejen průmyslovým vzorem, ale i trojrozměrnou ochrannou známkou.

Rozdíl mezi designem a ochrannou známkou spočívá v rozsahu ochrany. Je nutné zvážit i dobu platnosti jednotlivých ochranných institutů. Etikety na lahvích budou vždy předmětem známkoprávní ochrany.

Nebo si můžeme představit jiný výrobek, u kterého chceme chránit nejenom jeho vzhled, ale i jeho technickou funkci. V některých případech bude vhodnější průmyslový vzor, v jiných užitný vzor. Užitný vzor je tzv. malým patentem a chrání technické řešení, nikoliv vzhled výrobku. Nároky na vynálezeckou činnost, tedy kriteria pro získání užitného vzoru, nejsou tak přísná, jako u patentu na vynález.

Na rozdíl od jednotného mezinárodního patentového systému se užitné vzory udělují pouze v některých zemích, poskytují kratší dobu ochrany nežli patenty, ale jejich získání je podstatně rychlejší a levnější.

Získání patentu na vynález je časově i finančně náročné, dá se předpokládat doba od tří let výše. Patentovat lze nejen nové výrobky a technologie, ale i chemicky vyrobené látky, léčiva, průmyslové produkční mikroorganismy, jakož i biotechnologické postupy a produkty získané jejich pomocí.

Kde začít, pokud se rozhodnu, že chci svá práva k duševnímu vlastnictví chránit?

Určitě doporučujeme nebát se obrátit na renomovanou advokátní nebo patentovou kancelář, která se touto problematikou zabývá.

logo KOREJZOVÁ &SPOL., v.o.s.

Advokát s všeobecnou působností nemusí mít potřebné zkušenosti a technické vybavení pro práci s průmyslovými právy. Na začátku celého procesu je nutné zhodnotit rozsah a strategii ochrany.

Co vše lze a nelze chránit, co má smysl chránit, jak dlouho to bude trvat, kolik to asi bude stát? Naše společnost KOREJZOVÁ & SPOL., v.o.s. (www.korejzova.cz) vás provede celým procesem získání ochrany od rešerše až po zápis na Úřadu průmyslového vlastnictví, případně vás bude zastupovat ve vzniklých sporech.

logo Tradis

Pozn. TRADIS  s.r.o. (www.tradis.cz), poskytuje zdarma základní informace k otázkám duševního vlastnictví.

Autor:

Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ferratum Barometer: Za co budou Češi letošní léto nejvíce utrácet?
Ferratum Barometer: Za co budou Češi letošní léto nejvíce utrácet?

Již čtvrtým rokem proběhl mezinárodní letní dotazník Ferratum Barometer srovnávající výdajové návyky 16 zemí Evropy a Commonwealthu. Ten je pravidelně prováděn...  celý článek

E-shopů je hodně. Víte, jak obstát v konkurenci?
E-shopů je hodně. Víte, jak obstát v konkurenci?

Každý měsíc u nás vzniknou desítky e-shopů a také jich desítky zaniknou. Inspirovaly vás příběhy iDNES.cz o Pavlu Tesaříkovi, který stojí za fenoménem...  celý článek

UNYP poskytuje svým studentům nejlepší kariérní příležitosti.
UNYP poskytuje svým studentům nejlepší kariérní příležitosti

Na Univerzity of New York in Prague (UNYP) se uskutečnil zatím nejúspěšnější kariérový týden. Týden kariéry - UNYP Career Week -zahrnoval řadu akcí, které...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.