Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odborníci sbírají údaje o dopravních nehodách. Můžete jim pomoci i vy

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Česká republika se řadí do skupiny zemí, kde je obor dopravního inženýrství vysoce rozvinut a kde v současné době běží také projekt hloubkové analýzy dopravních nehod obdobně, jako je tomu v jiných vyspělých zemích světa.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Nebojte se s nimi mluvit

Smyslem této vysoce odborné práce je získat co nejvíce údajů o každé dopravní nehodě a přetavit je do souboru poznatků a zkušeností, které umožní přijmout do budoucna účinná opatření ke zvýšení bezpečnosti dopravy.

Nebojte se s nimi mluvit

O koho se tedy jedná

Na Brněnsku vyjíždí k dopravním nehodám se zraněním tým specialistů Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu v Brně. Součástí tohoto týmu specialistů je mimo jiné i zkušená psycholožka, která je vždy k dispozici v případě, že potřebujete její péči. 

Nebojte se ptát, tyto sympatické dámy Vám vždy rády objasní, co jejich práce obnáší a k čemu slouží. Je třeba zdůraznit, že veškeré zjišťované informace jsou důvěrné, anonymní a slouží pouze pro potřeby vědeckému výzkumu. Nejsou získávány žádné osobní údaje, a co je hlavní, účelem šetření ani rozhovoru není zjišťování nebo posuzování zavinění dopravní nehody – to je výhradní práce Policie ČR.

Jak tyto lidi poznáte

Pokud jste se právě stali účastníkem dopravní nehody, která je šetřena tímto týmem, bude celá situace probíhat zhruba následovně. Zpravidla psycholožka týmu vás sama osloví. Nepřehlédnutelná, oblečená v reflexní vestě s identifikačními znaky Hloubkové analýzy dopravních nehod a jmenovkou. Takže vždy víte, kdo proti Vám stojí. Pokud k tomu svolíte, zeptá se vás také na některé důležité informace o průběhu nehody. Samozřejmě máte právo kdykoliv účast na výzkumu odmítnout.

Co je třeba zdůraznit je fakt, že tým zahajuje svoji práci pouze se svolením Policie ČR. Samotné šetření pak ale probíhá zcela nezávisle na Policii ČR a informace, které tým Hloubkové analýzy dopravních nehod získá, nejsou Policii předávány.

Nebojte se s nimi mluvit

Co vyšetřovací tým na místě nehody dělá

Koordinátor týmu si vždy vyžádá souhlas se zahájením šetření od Policie ČR. Specialisté pro dopravní infrastrukturu a pro dopravní prostředky pak na místě fotografují okolí dopravní nehody, vozidla, smykové stopy a další věci, zakreslují náčrtek nehody, měří celou řadu veličin. Smějí změřit deformace na vozidlech, tlak v pneumatikách a další údaje o vozidlech. Každému účastníku dopravní nehody, který svolí k rozhovoru, je také předán informační leták, kde najde potřebné informace o probíhajícím výzkumu, včetně jmen všech osob výzkumného týmu.

Nebojte se s nimi mluvit

Co naopak výzkumníci dělat nesmějí

Vyšetřovací tým nesmí manipulovat vozidly ani jakýmikoli jejich částmi, mimo měření tlaku v pneumatikách, kdy je třeba nasadit tlakoměr na ventilek. V žádném případě nevstupují do vozidla, neotvírají žádné dveře, ani kapoty nebo kryty. Pořizují-li fotodokumentaci vnitřku vozidla, například kvůli stavu airbagů, pak zásadně fotografují přes okna. Se svolením policisty smějí např. vsunout ruku otevřeným oknem do vozu a fotografovat, nesmí se však dotýkat jakékoli části interiéru vozidla.

Specialisté Hloubkové analýzy dopravních nehod jsou školeni k tomu, aby na místě dopravní nehody nepřekáželi Policii ČR, ani žádné jiné složce IZS. Vy, účastník nehody, můžete kteréhokoli z nich oslovit a ptát se na to, co vás případně zajímá. Nikdo z nich Vám však v žádném případě nemůže zodpovídat dotazy a poskytovat informace, které se týkají ostatních účastníků dopravní nehody.
Tým Hloubkové analýzy dopravních nehod nikdy neposkytuje žádné komerční služby v souvislosti s dopravní nehodou.

Jaký je účel tohoto výzkumu

Všechny získané údaje (z každé nehody je to několik tisíc údajů, podle počtu vozidel) se zapracovávají do databází, které jsou anonymizovány. Zpětně nelze dohledat žádné konkrétní vozidlo, ani konkrétního účastníka dopravní nehody – a to je základní princip tohoto výzkumného projektu. 

Databáze pak slouží k přesnému rozboru toho, co se při nehodě stalo, jaké byly příčiny, rizikové faktory, jaký byl průběh nehodového děje a jaké byly následky. Výstupem analýzy každé dopravní nehody je zjištění, jestli je třeba nějakých úprav dopravního prostoru (rozhled, dopravní značení, apod.) a také celá řada technických údajů o vozidlech, která budou sloužit konstruktérům vozidel, výrobcům pneumatik a dalších součástí k zlepšování bezpečnosti vozidel.

A co vy?

Můžete pomoci dobré věci. I přes všechen stres, který zažíváte při dopravní nehodě a tu spoustu starostí, které Vám najednou vznikly, vás může hřát dobrý pocit, že jste svými informacemi mohli alespoň o něco málo přispět ke zlepšení bezpečnosti na našich silnicích. Proto se v žádném případě nebojte mluvit s lidmi z Hloubkové analýzy dopravních nehod, máte jejich respekt a úctu.

Autor:

Komerční sdělení

Komerční sdělení je placená služba portálu zprávy.iDNES.cz, která měsíčně osloví 650 000 uživatelů. Další informace najdete ZDE

Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.